Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Jag hade det på en tidigare S60 och det är framförallt skönt att ha när man har feta sommardäck på bilen. Den blir mycket lättsvängd på parkeringar och dylikt samtidigt som den är mycket stadig i motorvägsfart.

Jag valde det på min XC70 som jag beställde idag, men om det är värt 3000kr extra kan bara du avgöra.
NorraS skrev:Är det värt extrakostnaden att välja hastighetsberoende servostyrning, drar en del släp och husvagn men har inte testat progressiv styrning. Synpunkter mottages tacksamt!
Har detta för första gången på min V70 D4 -15. Har hittills bara provat "normalläget" (det finns tre olika beroende på hur lättgående man vill ha styrningen generellt). Det jag omedelbart märkte var att styrningen vid parkeringsmanövrar var extremt lättgående. I högre fart känns styrningen ungefär som i min gamla V70 T5 -02 som inte har denna finess. Och visst kan det vara skönt att man kan snurra så väldigt lätt på ratten i sakta fart. Å andra sidan är det knappast något jag skulle sakna om jag inte hade det och knappast varit beredd att betala extra för om jag köpt bilen ny.
Har detta för första gången på min V70 D4 -15. Har hittills bara provat "normalläget" (det finns tre olika beroende på hur lättgående man vill ha styrningen generellt). Det jag omedelbart märkte var att styrningen vid parkeringsmanövrar var extremt lättgående. I högre fart känns styrningen ungefär som i min gamla V70 T5 -02 som inte har denna finess. Och visst kan det vara skönt att man kan snurra så väldigt lätt på ratten i sakta fart. Å andra sidan är det knappast något jag skulle sakna om jag inte hade det och knappast varit beredd att betala extra för om jag köpt bilen ny.
När BT kom 2002 i BMW trodde man kanske inte att man skull sakna det heller men nu, likadant med aktiv farthållare som kom 2003. Inte skulle jag beställa utan nu.
mf135 skrev:
När BT kom 2002 i BMW trodde man kanske inte att man skull sakna det heller men nu, likadant med aktiv farthållare som kom 2003. Inte skulle jag beställa utan nu.
Generellt håller jag med dig. Min erfarenhet är precis som din att mycket av det "nya" i bilar är synnerligen användbart och långtifrån bara meningslöst lull-lull. Min V70 T5 -02 är bokstavligen "fullutrustad" och jag fick "jobba" lite för att hitta något som kunde slå den när jag köpte min V70 D4 -15 nu i höst. Det är ju aldrig kul att byta ner sig, särskilt när det är tänkt att man skall byta upp sig. ;-)

Bland det som stod på kravlistan den här gången fanns för övrigt adaptiv konstantfarthållare. Det var något jag visste att jag ville ha redan innan jag provat att köra någon bil som har det.

Men sedan finns det förstås grader inte bara i helvetet utan också i paradiset. ;-) Vad jag ville säga var att detta med progressiv styrservo inte hade någon större dragningskraft på mig innan jag provat och inte har det efter att jag stiftat bekantskap med det heller. Förvisso är det inte alls i vägen men det är heller inget jag tror jag skulle sakna särskilt mycket om jag inte hade det.
Jag har släp på minst en gång i veckan. Progressiv servo är mycket smidigt när det ska backas och trixas. Med släp när det är trångt är det ju mycket rattande. Samtidigt kan man, om man vill, köra den på mest lättgående läget och den blir ändå inte klassiskt amerikansk på landsväg.
För autobahnåka passar det utmärkt att ställa om den i trögaste läget. Skillnaden mellan lägena är rätt påtaglig.
Jag vill inte vara utan det nu när jag vant mig, reagerar direkt när jag kör en bil utan det ...
Hade hastighetsberoende servo på vår V70 D5 my 10 men fick inte med det på vår nuvarande V70 D4 my 14 (som annars har nästan alla optioner som finns). Varje gång jag parkerar saknar jag den definitivt, och eftersom det är en ganska billig option så rekommenderar jag den varmt.

Dessutom har vi en husbil på Fiat Ducato-chassi med hastighetsberoende styrservo och förundras varje gång över hur personbilslätt man hanterar den på parkeringsplatser.

Ser att du har en 2021, och då har du bara &[…]

Oljebyte fyrhjulsdrift Haldex

Å andra sidan så lär man uppt&aum[…]

Jaha, ja, det är ju bra i sig. Den jag refere[…]

Vi har haft IF till våra bilar i flera &arin[…]