Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av falcon
Hej
måste byta bromsbelägg fram och undrar vilka verktyg som behövs?
bilen ifråga är en V70 -10.

God Jul på er alla
Användarvisningsbild
av DTJ
Efter att hjulen är borttagna, en 7 mm insexnyckel till glidpinnarna som sitter innanför gummipluttar
Smörj glidpinnarna med ett fett som gummit tål och högtemp.fett till sidorna på klossarna
av mortimer
Jag fick en gång tiden lära mig att det inte skulle vara något fett eller annat smörjmedel på bromsar och belägg när man bytte de. Rent och torrt ska det vara. Bromsdamm och annat skit fastnar lättare på fett än när det är rent och torrt på ytorna.
Användarvisningsbild
av apersson850
Tyvärr fastnar rost också på kanten på beläggen. Sen fastnar beläggen i oket, och det är inte alls bra.
av III
Jag brukar smörja glidbultarna med silikonfett och beläggens anliggningsyta mot kolvar ok med kopparpasta. Plockar ner och gör om vartannat år ungefär. Aldrig kärvat eller fastnat. Se bara till att allt löper lätt innan du lägger på fett. Lägger på även på den ytan beläggen kommer att hamna på när de slits för att det inte ska rosta där. Viss säger att man ska ha grafitfett istället för kopparpasta. Undvik dock kopparpasta på glidbultarna då det är för segt och trögt för den funktionen.

Läste på Facebook att erbjudandet skull[…]

Abs ring bak V50 AWD

AK24.se. hela drivaxel för 1469 kr

Har du bytt till en "annan" stol s&ari[…]

kabeldragning xc60 2016

Nu vet jag inte om det är likadant på x[…]