Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av palmqvist
Min MY16 blir betydligt varmare inne i bilen än min My10 även om klimat anläggningen harsamma temp instäld, känns som MY16 bara kör värme på min max i bilen medan my10 höll ungefär inställd temp
av andersuw
mattish skrev:
andersuw skrev:
Rådlös skrev:Mera info: Motortempen kan du normalt inte se någonstans, om du inte kan läsa av infon i OBD2-uttaget. Men det är lite mer omständigt.
Visst kan man se motortemperaturen, eller rättare sagt kylvätsketemperaturen, som i sin tur bestämmer vilken kupévärme som potentiellt finns att få. Det finns ju en mätare för det i kombinationsinstrumentet. OK, den visar inte exakta gradtal men man kan se var på skalan mellan helt kall och genomvarm den befinner sig.
Då har du hittat en funktion som inte jag har på min 2013 iaf. Och eftersom TS har en 2010 så har den samma instrumenthus som min.
Det har du kanske rätt i. Jag glömde i hastigheten bort att V70 II (i motsats till tidigare bilar) inte har tempmätare för kylvätska (dumt nog i mina ögon) om man bortser från sena varianter med digitalt instrument. Kylvätsketemperaturen är definitivt något jag vill kunna se. Har svårt att förstå att de tog bort den informationen under en period. Nu är den ju i praktiken tillbaka igen (sånär som på någon enstaka bil med analogt instrument).
Användarvisningsbild
av Steffe3
andersuw skrev:
Daniel73 skrev:Jag kan reglera värmen med klimatanläggningen. Ställer jag den på 25 grader blir kupen märkbart varmare när motorvärmaren är klar än om den står på 22 grader.
Däremot undrar jag om det går fortare att nå exemeplvis 22 grader om man ställer klimatanläggningen på 25 grader istället för 22.
Enligt manualen (till 2009, men det gäller nog över lag på deras bilar): "Det går inte att påskynda uppvärmningen/ nedkylningen genom att välja högre/lägre temperatur än den som egentligen önskas."
av andersuw
Steffe3 skrev:
andersuw skrev:
Daniel73 skrev:Jag kan reglera värmen med klimatanläggningen. Ställer jag den på 25 grader blir kupen märkbart varmare när motorvärmaren är klar än om den står på 22 grader.
Däremot undrar jag om det går fortare att nå exemeplvis 22 grader om man ställer klimatanläggningen på 25 grader istället för 22.
Enligt manualen (till 2009, men det gäller nog över lag på deras bilar): "Det går inte att påskynda uppvärmningen/ nedkylningen genom att välja högre/lägre temperatur än den som egentligen önskas."
Japp. Som jag trodde. Bra att få det bekräftat.
Användarvisningsbild
av helgonet1
andersuw skrev:
helgonet1 skrev:Det här kanske du och Far din redan kände till men när du ställer in tiduret på värmaren te x på kl.18.00 så är bilen varm tills dess. Alltså värmaren startar då kl. 17.10 och går i ca 50 minuter, alltså till kl. 18.00 då den stänger av sig. Den börjar inte kl.18.00 utan den stänger av sig då. En del känner inte till detta. Sätter man sig i bilen 18.15 lr senare och det är kallt ute så klingar värmen av ganska fort.
I huvudsak har du rätt. Den tid man ställer in är avresetiden, inte värmarens starttid. Fast hur långt i förväg värmaren startar givet en viss starttid beror på hur kallt det är ute och hur kall bilen är. Känner bilen att värmaren bara behöver gå en halvtimme för att ha rätt temperatur kl 18.00 så startar den 17.30 istället för 17.10.
Ja jag vet att det är så nämnde det inte för jag tyckte det var irrelevant i detta fallet.
Användarvisningsbild
av helgonet1
Steffe3 skrev:
andersuw skrev:
Syftar de på bränslevärmaren lr på bilen när den är kallstartad.
av yamaha2014
helgonet1 skrev: Det här kanske du och Far din redan kände till men när du ställer in tiduret på värmaren te x på kl.18.00 så är bilen varm tills dess. Alltså värmaren startar då kl. 17.10 och går i ca 50 minuter, alltså till kl. 18.00 då den stänger av sig. Den börjar inte kl.18.00 utan den stänger av sig då. En del känner inte till detta. Sätter man sig i bilen 18.15 lr senare och det är kallt ute så klingar värmen av ganska fort.
Yes det vet vi. Men jag tycker det är konstigt för den startar och värmer kupén bra om man slår på direktstarten. Men använder man tiduren så är det ungefär samma temp inne i bilen som utomhus när man sätter sig i bilen.
Så något måste vara knasigt med tiduret..

Saknas som sagt info om motor/kylvätske-temp tyvärr. Men vi borde kunna känna på kylaren om den är varm för att veta om dieselvärmaren varit på? Isåfall är det ju något tokigt med kupévärmaren vid användning av tiduret.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]