Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har just köpt en V70 D4 -15 med Sensus Navigation. Detta system kan ju varna för fartkameror om man vill. Men hur funkar det i de länder där fartkameravarnare är förbjudna, exempelvis Schweiz och Frankrike? Volvos manual är lite kryptisk på den punkten. Där sägs bara följande:

"Vilken slags information som är tillåten att visas på kartan regleras i nationell lagstiftning. För aktuell information, se http://www.volvocars.com/navi" (där länken för övrigt inte ger någon ytterligare information om saken såvitt jag kan se).

Vad innebär detta i praktiken? Att fartkameravarningen uteblir där den är förbjuden (t.ex. genom att det inte finns några POI för fartkameror för vissa länder eller genom att funktionen stängs av där)? Eller att den fortsätter att fungera om man inte själv väljer att stänga av den? Någon som vet?
Jag har läst att Volvo micklade med att ändra funktionen för fartkameror när det blev förbjudet i vissa länder. I min 2012:a, med RTI, laddar man själv in de kameror man vill ha ett pling för, så där är det upp till bilägaren.
apersson850 skrev:Jag har läst att Volvo micklade med att ändra funktionen för fartkameror när det blev förbjudet i vissa länder. I min 2012:a, med RTI, laddar man själv in de kameror man vill ha ett pling för, så där är det upp till bilägaren.
I vissa länder har det, såvitt jag vet, alltid eller i vart fall länge, varit förbjudet med fartkameravarnare. Så Volvo har på ett eller annat sätt varit tvungen att hantera det här problemet redan från den tidpunkt när man först tillhandahöll fartkameravarning i sina navigatorer (när kom det? RTIn i min gamla V70 T5 -02 har det definitivt inte).

Möjligheten att lägga in egna POIs för såväl fartkameror som andra ting, och få signal när man närmar sig någon av dessa, finns för övrigt, såvitt jag vet, även i den nya Sensusversionen. Men det finns också fartkameror inlagda i reguljära kartdata för åtminstone vissa länder och jag lär hålla kartan bättre uppdaterad än jag tidigare gjort nu när kartuppdateringarna är gratis. Huruvida det finns POIs för fartkameror inlagda även för länder där det är förbjudet bör man kunna kolla genom att helt enkelt titta på kartan. Det finns ju ikoner för kamerorna och det är ju inte svårt att ta reda på var det står kameror som i så fall borde synas på kartan i bilen. Just nu har jag lite svårt att kika på detta eftersom kartuppdatering pågår i bilen men skall göra det så snart den är avklarad. Vad som är svårare att avgöra är om varningen uteblir i vissa länder trots att kamerorna finns på kartan. Jag kan inte se att det finns något sätt att simulera en körning i navin för att testa detta.
Senast redigerad av 1 andersuw, redigerad totalt 0 gånger.
apersson850 skrev:Var det inte Frankrike som införde förbud rätt nyligen?
Ja, förbudet är rätt nytt i Frankrike (2012). I Schweiz tror jag aldrig det varit lagligt och i Tyskland verkar rättsläget lite oklart. Jag tror det finns fler länder i Europa som har förbud men jag är särskild intresserad av dessa tre eftersom jag kör där relativt ofta.
I flera länder är det väl t.o.m förbjudet att äga utrustning som innehåller fartkamera varning, eller positioner för fartkameror, även om den är avstängd. Då ska den beslagtas och destrueras.

Det är precis som med laser och radarvarnare. Du får inte ens äga en även om det gäller att den ligger hemma i garderoben, samma gäller med lat/long positionerna.

Då får inte berätta för någon om du har sett en fartkamera tex, då kan du åka dit saftigt.

Nu vete i sjutton om man orkat dra någon hela vägen till domstol om detta, men lagrummet finns visst om man vill utnyttja det.
VolvoB20 skrev:I flera länder är det väl t.o.m förbjudet att äga utrustning som innehåller fartkamera varning, eller positioner för fartkameror, även om den är avstängd. Då ska den beslagtas och destrueras.

Det är precis som med laser och radarvarnare. Du får inte ens äga en även om det gäller att den ligger hemma i garderoben, samma gäller med lat/long positionerna.

Då får inte berätta för någon om du har sett en fartkamera tex, då kan du åka dit saftigt.

Nu vete i sjutton om man orkat dra någon hela vägen till domstol om detta, men lagrummet finns visst om man vill utnyttja det.
Ja, i vissa länder är de rätt tuffa med detta. I Schweiz får du definitivt inte ha en fartkameravarnare i bilen även om den är avstängd, kanske inte ens inneha en oavsett var den finns. I Tyskland är det som sagt lite mera oklart var gränserna går och det är definitivt inte olagligt att basunera ut, via radio, var det står en "blitzer", vilket vissa radiostationer regelmässigt gör när det gäller mobila fartkontroller.
andersuw skrev:Har just köpt en V70 D4 -15 med Sensus Navigation. Detta system kan ju varna för fartkameror om man vill. Men hur funkar det i de länder där fartkameravarnare är förbjudna, exempelvis Schweiz och Frankrike? Volvos manual är lite kryptisk på den punkten. Där sägs bara följande:

"Vilken slags information som är tillåten att visas på kartan regleras i nationell lagstiftning. För aktuell information, se http://www.volvocars.com/navi" (där länken för övrigt inte ger någon ytterligare information om saken såvitt jag kan se).

Vad innebär detta i praktiken? Att fartkameravarningen uteblir där den är förbjuden (t.ex. genom att det inte finns några POI för fartkameror för vissa länder eller genom att funktionen stängs av där)? Eller att den fortsätter att fungera om man inte själv väljer att stänga av den? Någon som vet?
Har nu varit ute och botaniserat lite på kartan i bilen (som jag just uppdaterat med senaste version) och kan inte se några fartkameraikoner på ett par utvalda platser i Schweiz och Tyskland där jag vet att det står kameror. Så det lutar, inte helt oväntat, åt att fartkamerainformation inte finns i Volvos kartdata för länder där det inte står helt klart att den är tillåten. Om någon finner indikationer på motsatsen är han/hon förstås välkommen att höra av sig.
Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]

Pratade precis med Finnvedens (Volvo). Dom sa att […]