Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kevinAhmed
Tjena

Vill dela med mig ett långdraget huvudvärk som jag äntligen löst. Bilen i fråga är en Ford S max med 2,5T Volvon.
Den har alltid sedan köp för nått år sedan gått ryckigt vid lugn körning eller hård körning. Mina misstankar gick ju åt bränslesidan, så då provade jag med 98 oktan, booster etc utan någon framgång.
Vid felsökning visade felkoden "Lågt laddtryck turbo", drog alla slangar osv utan resultat. Bytte stift och nya tändspolar utan förbättring.
Jag började läsa om Kolkanistern och ventilen till den som sitter i motorrummet.
För och göra historien kort så visade det sig att ventilen inte fungerade längre i min, och då blir det ett undertryck i vevhusventilationen som gör att hela maskineriet går ojämt. Du ska ha kontinuerligt spänning till ventilen när du mäter, ventilen i sig ska knacka och samtidigt släppa in luften (bensinångorna) till insuget. Så det är ventilen som ska reglera knackade, dvs öppning och stängning...
Har du kortis i ventilen så bryter styrboxen spänningen som skydd misstänker jag, då gör du en omstart med nyckeln, alltså stänger av bilen och startar igen med kontakten urkopplad och då ska du ha spänning till den.
Du kan testa ventilen och se om den är hel genom att koppla bort slangen som kommer från tanken, då ska det slå i ventilen när den drar in frisk luft.
Misstänker att många därute har samma problem....

Mitt reservdelsnummer är 8653909.

Lycka till (B)
av Yaniz
Hej,

Din tråd kan vara guld värd!

Min V70 2.5T rycker vid låg hastighet/ låga varv och vid kall motor sedan en längre tid. Har inte lyckats identifiera anledningen trots att den varit på verkstad vid två tillfällen (naturligtvis rycker den ALDRIG när mekaikern provkör den)! Felkoden visade "Lågt laddtryck". Det mesta har därefter undersökts (även ej turborelaterat som bränsletillförsel, tändstift osv) Tänker därför nu kolla ventilen som du beskriver och hänvisar till. Har två frågor.

Om jag förstått dig rätt så skall ventilen ifråga bytas? Var exakt sitter denna ventil?

Ser tacksamt emot din hjälp.

Med vänliga hälsningar!

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]