Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Verdi
När jag åkte genom Tyskland förra året så varnade min BMW för köer på den motorväg jag låg på och den föreslog en liten omväg. Såg att kön började precis där navigatorn markerade att den skulle göra efter den avfart vi tog och kom tillbaka till motorvägen med kö precis innan den löstes upp och det var nästan på metern den hade rätt. Den hade till och med rätt på var det var krypkörning (röd färg) och där det rullade på lite fortare (gul färg). Jag blev otroligt imponerad.

Nu fungerar det kanske inte lika bra överallt. Sån info är dessutom mycket värdefullare i Tyskland där det vimlar av alternativa vägar. Här i Sverige är det mycket glesare och svårare att ta omvägar som inte är senvägar. Är säkert sämre information här i Sverige också just på grund av det, och att det i princip aldrig blir köer förutom runt storstäderna.

Allt verkar fungera perfekt i Tyskland för övrigt. Otroligt imponerande land. Bara att de har cykelvägar längs i princip alla landsvägar är helt otroligt. Börjar iofs komma mer och mer här också men inte alls i samma utsträckning.
av Hertsh
leiwi skrev: Vad får dig att tro att Google ,Waze och BMW skulle få informationen från någon annan källa
Och att informationen går ut i realtid innebär ju att den går ut när den blir känd,och då till alla fabrikat som har funktionen . så att den ena eller andra skulle vara bättre är nog en illusion
Waze, Google och BMW gör det som en del anser vara integritetskränkande, de använder info från alla användare exakt när det händer och visar direkt på allas kartor om det går sakta på vägen i realtid. Waze och Google (vet inte om BMW gör så) har även algoritmer som kollar när trafiken brukar gå fort/sakta på vissa vägavsnitt för att vara mer "beredd" om enstaka användare kör sakta på sträckan vid just det tillfället. Fungerar fantastiskt bra! För att förtydliga: de använder inte Trafikinfo via fm-bandet överhuvudtaget, bara data direkt från alla användare av Waze, Google maps, eller BMWs egna gps'er.

Trafikinfo sker inte i realtid, det sker av att människor ser via vägkameror eller om någon rapporterat in att det skall vara vägarbete/olycka och då antar de att det är kö eller finns risk för kö men de VET inte och tyvärr antar de ofta att det är kö allt för länge och då föreslår gps'n en omväg som inte behövs. Så var det i alla fall på min gamla GPS som använde det systemet. Hur det är med min nya sensus nav återstår att se men jag fruktar att den är lika dålig. Inget annat än realtid duger numera.
av Alexas
Jag köper den här tjänsten vid behov:
Bild

Körde genom hela Europa, Eslöv - Thessaloniki, i somras och den fungerade perfekt i alla de länder där stöd fanns, vilket på den rutten enkelt kan betecknas som inom EU. Så med ett litet datapaket + den tjänsten gjorde att jag sparade både tid och pengar på motorvägen i flera länder. Sygic använder tjänsten från tomtom så de delar info.
Användarvisningsbild
av leiwi
Hertsh skrev:
leiwi skrev: Vad får dig att tro att Google ,Waze och BMW skulle få informationen från någon annan källa
Och att informationen går ut i realtid innebär ju att den går ut när den blir känd,och då till alla fabrikat som har funktionen . så att den ena eller andra skulle vara bättre är nog en illusion
Waze, Google och BMW gör det som en del anser vara integritetskränkande, de använder info från alla användare exakt när det händer och visar direkt på allas kartor om det går sakta på vägen i realtid. Waze och Google (vet inte om BMW gör så) har även algoritmer som kollar när trafiken brukar gå fort/sakta på vissa vägavsnitt för att vara mer "beredd" om enstaka användare kör sakta på sträckan vid just det tillfället. Fungerar fantastiskt bra! För att förtydliga: de använder inte Trafikinfo via fm-bandet överhuvudtaget, bara data direkt från alla användare av Waze, Google maps, eller BMWs egna gps'er.

Trafikinfo sker inte i realtid, det sker av att människor ser via vägkameror eller om någon rapporterat in att det skall vara vägarbete/olycka och då antar de att det är kö eller finns risk för kö men de VET inte och tyvärr antar de ofta att det är kö allt för länge och då föreslår gps'n en omväg som inte behövs. Så var det i alla fall på min gamla GPS som använde det systemet. Hur det är med min nya sensus nav återstår att se men jag fruktar att den är lika dålig. Inget annat än realtid duger numera.

Jag förstår att BMW s navigation imponerar på dej , men BMW använder ingen "egen " navigationsutrustning utan det är IGO/Becker som är tillverkare av navigations systemet precis som till många andra bilmärken. Kartorna kommer från Navtec pricis som till dom flesta navigationssystem , och att BMW skulle ha "egna " satteliter är ju närmast löjligt
Användarvisningsbild
av Krollspell
Hertsh skrev:Hur fungerar navigationen? Är kartorna korrekta? Trafikinformation, hur fungerar den?

Jag kör idag med Waze navigation på min mobil, men nya bilen har Sensus Navigation och jag funderar på om det är tillräckligt bra.
Jag har bilat runt en hel del ute i Europa i flera år med hjälp av RTI och Sensus. Inga större problem med dem alls, fungerar oftast mycket bra. Redan 2002 funkade trafikinfon, köer, och olyckor i min RTI klockrent. Beror helt på hur snabbt de rapporteras in. Tyskland med ca 85 miljoner människor och ett vägnät som kanske används av 150 miljoner (?) eftersom Tyskland ligger så centralt i Europa för olika transporter till och från andra länder har ett mycket välfungerande trafik info-nät. Sverige har varken det underlaget eller behov som gör att samma info apparat skulle bära sig ekonomiskt.
Användarvisningsbild
av apersson850
Det är nog ingen som menade att BMW har egna satelliter. Men det finns navigationssystem som i tillägg till själva navigationen också sänder iväg information om hur man kör. Detta kräver förstås att de är uppkopplade på mobilnätet, men det är ju nästan allt nuförtiden. Genom att då mäta hur man kör, kan systemet räkna ut att om flera användare kör 20 km/h på en motorväg, då är något tokigt. Denna information kan sedan delas av andra navigatorer med samma funktionalitet. Tvära hastighetssänkningar på landsvägar kan tyda på en olycka osv.

Det är det som är skillnaden gentemot system, där folk måste ringa till ett visst nummer och rapporterar problem, eller speciella trafikkameror måste mäta trafikflödet och rapportera till en databas, som sedan ligger till grund för TMC via RDS eller liknande. Då tar det längre tid innan informationen finns tillgänglig.
av Hertsh
leiwi skrev: Jag förstår att BMW s navigation imponerar på dej , men BMW använder ingen "egen " navigationsutrustning utan det är IGO/Becker som är tillverkare av navigations systemet precis som till många andra bilmärken. Kartorna kommer från Navtec pricis som till dom flesta navigationssystem , och att BMW skulle ha "egna " satteliter är ju närmast löjligt
Vet inte om jag ska skratta eller gråta. Jag har väl inte påstått att de har egna kartor eller egna satelliter... Bild

De använder data från användarna gällande vilken fart de håller för tillfället och delar den datan med andra användare av samma system för att hjälpa till att förstå hastigheten på vägarna.

Upplevde idag att Sensus inte gör det. Fastnade i kö på Essingeleden som Sensus inte hade en aning om. Startade upp Waze på telefonen och mycket riktigt så visade den att det var kö och gav mig annan rutt hem. Blir nog till att köra med båda systemen eller kanske rent av låta bli att använda Sensus. Trist.
av Jäverhammar
Har Becker i mitt firmaskåp Vito 2015 original integrerad nav. Den har aldrig varnat för köer eller liknande? De kanske inte har tillstånd för datainsamlingen i Sverige?
Användarvisningsbild
av EjS
Jag har den gamla rti och med massor vägbygge runt Köpenhamn är det altid problem när jag ska på flygplatsen. Upplevar att rti ger råd att lämna motorvägen osv. Ofta ändrar det sig innan jag hinnar fram mot kön så nån form av uppdatering finns.

Jag har för mig att Vejdirektoratet nyligen öppnade ett jättecenter med övervakning på hela danska motorvägsnätet med flera hundra kameror och i samarbeta med föygplatsen, köpenhamns kommun, och Banverket.

Jag är väldigt nöjd.

Även sist när jag åkte runt Leverkusen mot Nürburgring åkte jag runt en jättekö efter rti's rekommendation. Så jag har inget att klaga på förutom att interfacen ser ut som nåt från första star wars filmen.

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]