Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av AndreasHo
vadå går inte att få nivå om man har vanliga dämpare, jag har iallafall bytt från vanliga till nivå samt fjädrar och det funkar hur bra som helst, så vill någon förtydliga varför det inte ska funka?
Användarvisningsbild
av palmqvist
Enligt Volvo återförsäljarna kan man inte detta, jag gjorde det själv o har funkat hur bra som helst, har dragit 2 ton husvagn o förmodligen haft överlast har aldrig varit något problem, jag vet dock inte vad som händer med helbils godkännandet eller försäkringar om nått skulle hända
av JE Jr
AndreasHo: som jag skrev ovan, de har varit olika dimension på nedre stötdämparbulten (och därmed annan länkarm), men någon skrev ovan att det är samma nu på senare modeller. Lite osäker nu, men tror de tidigate nivo som hade separat gasbehållare på sidan har grövre bult??

värt att notera om nån vill byta, R-Design/Sportchassi med nivo är lägre än stdchassi så byter man till såna nivo så kommer bakänden bli något lägre än nu pga att dämparna strävar efter att återgå till sin "normalhöjd" hela tiden
av Volvoknasen
Ska försöka ge mig på ett byte kommande dagar, om man släpper på nedre bulten i dämparen, sjunker då länkarm/bärarm ner då ? Tänkte om jag skulle ta bilen på lyft på GDS eller inte..

Intressant att det gick att skruva upp miltalet, 1[…]

Mäta spolarvätska fryspunkt

Man kan använda exempelvis en sådan h&a[…]

Styrservo V70 2010

Tack för svar. Det kan vara värt att tit[…]

Alla 3 delarna sitter i eller på denna stol[…]