Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av AndS
StefanN skrev:Problemet idag är att folk inte bryr sig om det sitter en 1,6 D under huven eller en riktig motor.
Inget problem utan mera en bild av vad som efterfrågas. :wink:
Innebär att marknaden blir mindre och att de som kan tänkas köpa en sådan kan få mycket bil för pengarna, då priserna pressas.
Så kör man lite och väger bränslekostnaden mot ett troligtvis lägre pris kan det vara en trevlig bil.
I tråden anges i ett inlägg ett prisspann på 100-200kkr, nja skulle vilja gissa på att får man 75kkr så kan man nog vara nöjd om man ser miltalet.
Utrustning betyder inte så mycket för priset med den åldern och miltalet, kanske plus/minus 10kkr.
Bränslekostnaden blir för hög för många mil/år. En 2,4D/D5 kostar nog hälften i bränsle och kör man t.ex. 2500mil så blir det stora pengar.
Användarvisningsbild
av pang58
III skrev:En riktigt härlig motor men den skyhöga bränsleförbrukningen ligger den definitivt i fatet. Rätt pris så....
Skyhög bränsleförbrukning?? Jag har haft min 3.2 i några månader och kört ca 300 mil, det allra mesta blandad körning men en hel del stadstrafik. Så här långt har den dragit 1.0l/mil (mätt vid pumpen). Det kallar jag inte skyhög bränsleförbrukning, det är bara någon cl mer per mil än min gamla 2.4T. Helt klart överkomlig förbrukning med tanke på motorstorleken.
Jag körde parallellt för sex år sen när jag jobbade i USA en S80 3,2 aut där och en V70 2,5T aut här.
3,2 finns bara med aut och 2,5T hade, om den haft automat, dragit ännu mer.
Utan tvekan var S80 3,2 snålare.
Båda 225-50-17. S80 är ju visserligen lättare och den hade mindre utrustning så kanske minus 100 kilo. Men ändå...
PH
av Lövet
Min bild är att många underskattar 2.5t motorns förbrukning. Alternativt kör i mopedfart.

Min egen S40 2.5t AWD Aut snittade 1.35 lit/mil. Min V70 3.2 snittade 1.08.
bbenderman: Det blir lätt en tävling här om vems bil som drar minst bränsle. Eftersom det handlar om din bil och dess eventuella avsalu i den här tråden kanske du kan berätta vad din nu aktuella bil drar?
Jag kör ungefär 1,5 mil om dagen så det är bara kortkörning,då ligger den på 1,3L enl färddator!
Dyr bränslekostnad! jo om jag jämfört med min föregående bil, Passat 08 diesel 170hk den låg på 0,6 likvärdig körning.
Men så käkade den partikelfilter :!: som inte var så billigt å byta runt tjugotusen. :(
Den tålde inte min körning då jag pendlar till jobbet resan tar ungefär en kvart.
Då han inte partikelfilter-rengöring-cycklen starta!
In på VW! de rengjorde filtret! men efter några gånger kunde de inte rädda filtret.

Så det som verkade billigt i skatt å bränsleförbrukning blev i slutändan väldigt dyrt.
Jag bor på landet!
Blev trött på Passaten som har otroligt låg markfrigång 13cm.
Den skrapade i under väldigt ofta när det blev tjällossning mkt snö hängde den sig på minsta snösträng.
Så valet blev självklart en XC70.
Kollade då först efter d5
Valde bort den pga hög skatt,kör 1200mil om året.
Därför blev det en 3,2 som jag är mkt nöjd med.
Sunt val tycker jag det låter som :-)-)

Har min diesel V70 (till juli nästa år) sen vet jag inte vad jag ska ha. Men vi kör väl runt 1500-2000 mil om året och jag är väldigt sugen på en bensinare.
Min suzuki drar soppa ca 1,2 l/mil och det är tråkigt för där har jag ingenting i gengäld. 140hk 2,0 sugbensin är ingen höjdare. Men den tar sig fram och man sitter högt. Rullar max 500 mil om året.. En Forester 2,5T har jag funderat som en ersättare. Kanske samma soppaförbrukning men 0-100 på under 7 sekunder.. Mao ganska mkt roligare för pengarna.

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]