Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av DrBilfåne
Som skyrazer var inne på ovan, har du kollat ifall maskinskadeförsäkringen tar det? Självrisken lär vara klart lägre än 7000 i så fall.
Användarvisningsbild
av Momentum
hadokk skrev:Hej!

Har nu varit inne på felsökning ännu en gång, domen lyder;

"Felkoder ICM-U018600, ICM-U1A1587, ICM-U1A2400 satta, trolig felorsak defekt AUD-styrenhet."

Verkstaden vill byta AUD till en kostnad av 7000 SEK, avböjde detta erbjudande, tänkte läsa in mig lite på konsumentköplagstiftningen som borde vara tillämplig(?) i och med att bilen bara är 2 år och tre månader gammal.

Baserat på ovanstående info, någon kunnig på området som kan bekräfta eller dementera verkstadens teori? Eller någon som har synpunkter kring min chanser att få Volvo att betala kalaset?

///H
Helt rätt
Reklamera med hänvisningen att AUD ska hålla längre än 2 år tre månader
Snarare ska en AUD hålla bilens livslängd
Använd begreppet Reklamera, gör det skriftligt, inte via epost
av hadokk
Hej, tänkte att någon kanske är nyfiken på upplösningen eller så.

Efter att ha väntat drygt 2 månader(!) på att att Volvo skulle spotta fram en AUD-enhet, den restnoterades vid två tillfällen under tiden, var det till slut dags att få ljud i bilden efter drygt 3 månader utan backvarnare/radio/telefonkoppling etc.

Byte av AUD gjorde alltså susen, Volvo-återförsäljare ställde sig dock hyggligt oförstående(!) till att jag inte ville betala 7000 kr för reservdelen. Efter en hel del argumentation och skambud som gick ut på att jag "bara behövde betala hälften" gick Volvo centralt med på att stå för hela kalaset. Om det var mina hot om konsumentköplagstiftningen eller ej som påverkade utgången vet jag inte, är fortfarande lite upprörd över bemötandet om jag ska vara ärlig.

///H

Erik, tack så jättemycket för utf&[…]

AI svarar med: "342 i Orbit: denna ventil anv[…]

Hade lite tur med samma problem som försvann […]