Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hejsan! Jag har lite strul med bilen just nu det började för en vecka sedan då han indijeradr på srs service erfodras!
Den försvann efter jag startat om bilen, sen blev han orkeslös på E4an, inte i limp mode!
Felkoden är P0234 turbo overboost condition!
Även P0120 gaspedal sensor, P0500 crusecintroll

Efter jag fann den koden skutade varvräknaren funka, infikerade på kylvatten serv erfodras, motor serv erfodras, bromsfel varning osv osv

Då undrar jag om nån har vart med om något liknande eller om nån av er kanske råkar veta av något kablage som strular osv
Senast redigerad av 3 V33nom, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av apersson850
Under batterihyllan ligger en fet kabelstam. Det händer att den ligger för högt, så den gnager mot batterihyllans underkant. Om så är fallet, och den kommer in bland kabelhärvorna, då kan snart sagt vilka fel som helst indikeras.
Jag råkade ut för att en mycket mindre kabel gnagades på under den hyllan. Fick fem olika fel samtidigt.

Det behöver inte alls vara detta problem du har, men det är kanske värt att kolla i alla fall. Det räcker att lyfta ut batteri och hylla för att se om något är i olag där.
av rid54
Är det inte så att om batteriet börjar bli lite trött, så kan en del mysko felindikeringar uppstå? Om du inte har ett nytt batteri kanske det är dags att byta.
av V33nom
Mja jag har kollat under batteri låtad å det enda jag ser som ligger något i risksom är stammen till bänster om batterihyllan, varav en alu inlindad kabelförgrening som hel ut :)
Användarvisningsbild
av snepo
StefanN skrev:Vet du att det är det eller utgår du från det då det byttes i Mars?
När mitt batteri gav upp,hade jag massor med fel. Enl instrumentet. Hade också massor av felkoder. Bytte batteri,allt var okey. Raderade felkoderna.

Även om man har bytt batteri,så kan ju en cell vara trasig tyvärr.
av V33nom
Jag utgår ifrån det då jag underhållsladdat batteriet ca 2 ggr per vecka under vinter/vårperioden!

Och felkoden som ligger kvar är P0234 turbocharger overloaded, gränsvärde översgridit!

Min generella tanke var att tryckröret skulle spruckit som är vanligt men då borde ju knappast turbon överladda utan tvärt om!
Övertrycks ventilen är ju ingen som krånglar!
Wastgaten hittar jag inte ens :lol: tänkte om det kunde vara vacum fel!

EGR ventilens funktion har jag heller inte en aning om men det är nått som jag hört kan spöka på d5 orna :)

För felmeddelanden jag beskrev i början föravann när han fått stått i garaget å skämts i 5 timmar :twisted:
av Ceska
Att den överladdar i 4 av 5 fall beror att vnt mekanismen i turbon börjar kärva vilket leder att det oftast blir övertryck. Turbo i din bil styrs helt elektrisk så några vakuum läckor kan man utesluta däremot är det då 3 saker som kan påverka: laddtryckgivare, turbo styr mekanismen (eldosa som sitter på turbon) och själva turbon eller närmare bestämd vnt mekanismen i den.

Turboaggregat med VNT
Motorn har en turbokompressor med variabel turbingeometri (Variable Nozzle Turbine, VNT) och laddluftkylning. Med VNT-teknik är det möjligt att kombinera det lilla turboaggregatets snabba respons med ett stort aggregats höga kapacitet.
Genom att variera ledskenornas vinkel relativt avgasernas strömningsvinkel justeras turbinens inloppsarea. Avgashastigheten och anfallsvinkeln mot turbinen förändras härigenom, vilket möjliggör ett brett arbetsområde för turbon.
Stängda ledskenor (hög anfallsvinkel) ger en liten genomströmningsarea, vilket i sin tur ger hög avgashastighet och ett bra bottenmoment.
Öppna ledskenor (låg anfallsvinkel) ger en stor genomströmningsarea och minskad gashastighet, vilket hindrar övervarvning av turbon.
Ledskenorna påverkas av en elektrisk motor som styrs med en PWM-signal av styrenhet motor (ECM). Styrenheten får information om ledskenornas position via en lägesgivare. Styrenhet motor (ECM) får även information om motorns belastning och varvtal, detta påverkar vilket laddtryck som ska tillåtas. Laddtrycket mäts med hjälp av laddtrycksgivaren. Turboregleringen är diagnostiserbar av styrenhet motor (ECM).
av V33nom
Nu när jag skulle iväg med bilen och varvade lite lagom och växlade så hör jag dumpen kvittra! Det ska den ikke göra på en d5a
Förmodligen så är det nån vacumslang efter kcr boxen som spruckit eller torkat!

Vart fan kan jag lokalisera dumpen ??
Uppvärmda vindrutespolare.

Nu var mitt problem inte spolarvätska fö[…]

Det sista var ju en nyhet i alla fall, har ocks&ar[…]

värme problem

Okej! jag tänkte som en sista grej att provtr[…]

VIDA vill inte radera felkoderna, jag misstän[…]