Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Variosboy
#395145
Bytte torkarblad på bilen idag för första gången, och tyckte att priset inte var så jättekul på nya. Nåväl, gjort är gjort...

Klåfingrig som man är så var jag tvungen att "dissekera" ett av de gamla bladen!
Pillade bort ena plastbiten i änden av bladet och fann att man kunde dra ut själva gummidelen av bladet, tyckte att den så väldigt lik ut alla andra blad man haft å bytt, så jag letade rätt på ett blad i garaget som blivit sparat av någon anledning. Döm om min förvåning när jag kunde konstatera att det är EXAKT samma gummidel som på "gammla hederliga" blad!

Så mitt tips går alltså ut på att istället för att köpa dessa hutlöst dyra blad så kan man köpa vanliga "gamla" blad och flytta över gummit till sina befintliga!
Visst, det rör sig ju inte om mer än några hundringar i prisskillnad, men pengar är pengar, och gott vin eller en back öl kostar inte heller mer än några hundringar!
Å jag dricker hellre ett gott vin än byter torkarblad dyrt!

Finns intresse kan jag lägga upp någon bild eller två på hur det ser ut när man plockat isär dem..
Senast redigerad av 1 Variosboy, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av opA
#395151
Låter faktiskt bra.. men sitter verkligen gummit fast om du plockat isär dom och bytt fram och tillbaka ?
Det du pillar bort är väl det som håller fast gummit i själva torkarbladet ?

Finns de ingen chans att när du kör bil och har fullständigt ösregn att dom hoppar ur och du står där med bara torkararmen rivande på rutan ? :shock: :???:
Användarvisningsbild
av Variosboy
#395155
Näpp, själva plastbiten i änden sitter med hullingar, och jag har nu testat ungefär 5-10 gånger att ta av och sätta dit den utan att den sitter lösare från gång till annan.

När man tagit bort själva plastbiten i änden är det bara att dra ut gummilisten och i med den nya, den sitter fara fast i spåret så det är lugnt.

Fixar lite bilder under morgondagen så är det lättare att förstå vad jag menar!
Användarvisningsbild
av Racetwin2
#395212
Intrerssant Variosboy! Då undrar man ju ännu mer över de enorma prisskillnaderna mellan de gamla och nya bladen.

Tror helt enkelt biltillverkarna flyttat fram positionerna för att öka marginalerna rejält. I synnerhet eftersom torkarblad är något de säljer mycket av. Man får inte vara dum :-)
Användarvisningsbild
av VolvoB20
#395265
1a april ....
Användarvisningsbild
av Variosboy
#395506
Å här kommer då några bilder.

1. Bladet i sin helthet.
2. Plastbiten som håller gummidelen.
3. Plastbiten bortpillad. OBS! hullingarna sitter på motsatt sida mot själva gummibladet så det är åt det hållet man ska "bända"
4. Gummidelen utdragen en bit.
5. Gummidelen helt borttagen.
6. Orginalbladet kontra "gammal hederliga bladet" i profil, sorry för den dåliga bilden, men den får duga..

För att montera ihop bladet igen är det såklart bara å sätta in nya gummidelen och snäppa dit plastbiten igen..

Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Bild
Carplay trådlöst?

Denna köpte jag, fungerar utmärk, kopp[…]

Spännande! ser framemot :D har ocks&ari[…]

Tack för svar. Tittade på att byta lyk[…]

Nya kontaker med Volvo , men nu säger dom sig[…]