Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av andreasw
Halloj!
Har under ett par tillfällen fått in en dålig lukt i bilen, luktar typ äggmök. Har läst mig till att det troligtvis är svavelväte, vilket är en giftig gas. Verkar vara vanligt med att laddningen till batteriet blir kasst, eller att själv batteriet blir kasst. Var ska jag börja felsöka?

Tänkte kolla batteriet, rent visuellt. Sedan kolla vad generatorn laddar. Kan det även vara något med partikelfiltret?
Användarvisningsbild
av Cotag
En del golvmattor luktar kattpiss när de blir lite blöta. Antar att du uteslutit dem?
av Guran76
Hej, hade samma för några veckor sedan. Det är backup batteriet under plasten för torkarna på höger sidan. Det torrkokar där av lukten. Intaget för kupén sitter 5 cm ifrån .
av Lelleprinter
Hade en Volvo 850 som luktade så.
Det var en defekt laddningsregulator på generatorn, när jag mätte spänningen över batteriet när motorn var igång så laddade den med upp till 18 volt beroende på varvtal.
Den hade i princip torrkokat batteriet och därifrån kom lukten.

Så kolla att batteriet laddas med nära 14 volt oavsett varvtal.
av emtor
Svavelväte är extremt giftigt, men så länge man känner lukten är det ingen fara.
Om mängden blir så stor att det blir farligt så gör gasen att luktsinnet inte längre fungerar.
Symptom på moderat förgiftning är att man blir snurrig, huvudvärk och illamående.
Symptom på allvarlig förgiftning är medvetslöshet, koma och död.
av UnleashFusion
andreasw skrev: sön 20 okt 2024, 14:29
Guran76 skrev: sön 20 okt 2024, 10:35 Hej, hade samma för några veckor sedan. Det är backup batteriet under plasten för torkarna på höger sidan. Det torrkokar där av lukten. Intaget för kupén sitter 5 cm ifrån .
Är det ett typ MC batteri som sitter där?
Stödbatteriet , har för mig Volvo tar cirka ~1200-1300kr för batteriet exklusive arbete.
https://www.volvocars.com/se/support/ca ... e800f7b632 (tabellen "Stöd")

Helt rätt!! Att bygga den har i detta fall i[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

Så här ser aggregataxeln (Volvos namn p[…]

Pilot Assist

Finns det olika Pilot Assist? Jag har kört li[…]

Visa din semesterbil(d)

Vart ju inte bara öl, korv och sightseeing ut[…]