- lör 06 dec 2014, 21:40
#925395
Lossa kontaktstycket på ex höger bak gör rent ordentligt först (tag hjälp av en skruvmejsel för att lossa kontakten sen så tar du hjälp av en lång elkabel som du monterar på ex plus på batteriet eller annan 12v källa den andra änden förser du med en isolerad kabelsko(flatstiftshona) fixa en likadan till med jord som källa och koppla jord till det främre stiftet i elhandbromsmotorn tryck dit plus på det andra flatstiftet och då skall du höra att motorn går en längre stund tills den går i max ut-läge (du hör när den är där).
Nu så skruvar du ur den nedre glidstången till callippern (bromsoket) du behöver en 13 nyckel och en 15 som mothåll för att lossa den.
Sedan så tar du hjälp av en skruvmejsel och bänder upp oket så att klossarna går fria tag en kraftig polygrip och pressa tillbaka bromskolven max i oket.
Nu så är det klart för att byta klossarna.
När det är klart så sätter du dig i bilen och pumpar sakta på pedalen tills du känner att du har full kontakt med bromsarna.
När du har återmonterat så tar du åter elkablarna och nu så byter du position på kablarna och kör in handbromsmotorn åt andra hållet tills den går i bott, när den har gjort det så kan du åter skifta plats på kablarna en sek för att inte handbromsen skall ligga an.
OBS!!! Glöm inte att återmontera kontaktstycket till elhandbromsen det var jag ytterst när a att göra
samma förfaringsätt på den andra sidan.
Sätt dig i bilen och lägg an elhandbromsen och släpp den 2 ggr.
Vipps du har sparat till mera julklappar :D
Länkar till frambromsbyte där har jag lite tipps om bla verktyget jag skrev om tidigare.
Här kommer länken
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=112370
Plussladden jag skrev om behöver vara ca 4 m om den skall räcka till bilens batteri Flatstiftshona i ena änden och en lämplig ringsko i den andra om du skall montera den på plus matningen i batt eller säkringsboxen fram.
Nu så skruvar du ur den nedre glidstången till callippern (bromsoket) du behöver en 13 nyckel och en 15 som mothåll för att lossa den.
Sedan så tar du hjälp av en skruvmejsel och bänder upp oket så att klossarna går fria tag en kraftig polygrip och pressa tillbaka bromskolven max i oket.
Nu så är det klart för att byta klossarna.
När det är klart så sätter du dig i bilen och pumpar sakta på pedalen tills du känner att du har full kontakt med bromsarna.
När du har återmonterat så tar du åter elkablarna och nu så byter du position på kablarna och kör in handbromsmotorn åt andra hållet tills den går i bott, när den har gjort det så kan du åter skifta plats på kablarna en sek för att inte handbromsen skall ligga an.
OBS!!! Glöm inte att återmontera kontaktstycket till elhandbromsen det var jag ytterst när a att göra

samma förfaringsätt på den andra sidan.
Sätt dig i bilen och lägg an elhandbromsen och släpp den 2 ggr.
Vipps du har sparat till mera julklappar :D
Länkar till frambromsbyte där har jag lite tipps om bla verktyget jag skrev om tidigare.
Här kommer länken
http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... 6&t=112370
Plussladden jag skrev om behöver vara ca 4 m om den skall räcka till bilens batteri Flatstiftshona i ena änden och en lämplig ringsko i den andra om du skall montera den på plus matningen i batt eller säkringsboxen fram.
Senast redigerad av 4 oldtimersmc, redigerad totalt 0 gång.
Amazon 61,142 -68, ols98-cab69, Diplomat Cope-66!! 544 Sport -65 144-69 164E -73,264F -76,P1800 67,BMW, 740 85 745 88 745GLT90 V70LT 99 V70lt 02 Delta88 cab 455 70 Mustang GT Cab-05 V70 2.4d my10 x 2 och my12 d3 v90 t5 17 xc70 d5 2015