Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mrks
Någon som känner till vad det sitter för högtalare i en highperformance framdörr?
mått osv.

tänker som sagt byta ut...
Användarvisningsbild
av Variosboy
Med den informationen så är det bara Tahoe:n man kan skilja bort, såvida inte jenkarna också har en ljudpaket med samma namn, alltså, vilken av bilarna gäller det?

Ska du bara byta högtalare så tror jag inte du kommer bli så nöjd dessvärre...

Skulle däremot he orginalhögtalarna ett bättre och kraftigare steg så kan du plocka ur lite mer ur dom..
Det är förvånansvärt ofta ljudet blir mycket bättre med annan huvudenhet eller ett annat steg trots orginalhögtalare.
av freeman
Tror det handlar om V70 2.5FT eftersom de andra bilarna inte passar in på i den här forumdelen.
Dock har jag inget bra svar på trådstartarens fråga.
av Mrks
hej...

Sorry.. såklart menar jag i nya v70 2009, tahoen har redan ett fint system.

Är som sagt ute efter högtalarstorlekarna...

Att sätta i nytt slutsteg är inga problem vad jag tolkar det som om man bygger om de adapterkablage som finns för t.ex. Pioneer Avic F-500BT

Anledningen är väl att jag inte gillar diskanten och övre mellanregistret vare sig i high performance eller premium paketet... och därför skulle vilja byta ut högtalarna. Så jag strävar helt enkelt efter att byta ut både högtalare och slutsteg. Men först vill jag se vad volvos egna slutsteg klarar av.
av tunnis
Hade HP-stereo i min MY08, men det åkte ut för ett par veckor sedan.

Fram blev det 6,5" kitsystem och bak 5,25 koax.
Driver detta med ett 4-kanalsteg på ca 600W

Sedan blev det en aktiv slimline baslåda i bagaget.

Trodde inte det skulle bli så stor skillnad, då jag var hyffsat nöjd med HP, men fan va bra det blev :lol:
av Mrks
Hej

Kul med någon som byggt om.

Hur gjorde du med kablaget? slaktade du det befintliga o körde på högnivåingång eller ?

kör du 2 eller 3-vägs system fram?
är ute efter om det går att sätta 6,5" + 3-4" + diskant fram ...
Fick du slakta befintliga bafflar eller var det direkt passning?

mvh

Markus
av tunnis
Jag lät en bilstereofirma fixa installationen (mds.se)
Men jag vet att de slaktade kablage och drog nytt via hög/låg omvandlare.

Jag har 2vägs system fram.
Var inne på 6,5+2,5+disk men säljaren tyckte det blev bättre med 6,5+disk.
Jag var även inne på att sätta8"+disk framme, men det dissade oxå säljaren med motiveringen att basen ska komma från lådan och bara mellan/diskant fram.

Bak hade jag också tänkt 2-vägs, men då det bara skiljer typ 5cm mellan hålen för högtalarna i dörren bak, var det inte heller någon ide utan det blev "vanliga" koax.

Sedan ska väll tilläggas att det blev mds tävlingshögtalare, så det låter "rätt" bra.

Volvos Premium har 3-vägs fram om jag förstått det hela rätt.

/micke
av Mrks
Ok.

Ja jag tänkte göra allt själv. Har byggt en del system tidigare och gillar att pula.

Fick min bil idag med High performance + subwoofer och det låter förjävligt hur jag än fipplar med EQ:n
och för 20.000 som premium kostar så kan jag fixa mycket bättre billigare.

Så det blir nog till att riva ner skiten inom kort.

Mvh

Markus
Användarvisningsbild
av VolvoBM
Då hoppas jag att du dokumenterar allt med kamera och byggbeskrivningar, så att en halvamatör som har pulat med bilstereo för 15 år sedan kanske kan göra något liknande?
Skämt åsido, återkom hit med ev tankevurpor eller liknande.
Lycka till!
av morphem
Hej, satt och läste i forumet om att du installerade en F500Bt i din v70II.
Nu är det så att jag med köpt en sån maskin med medföljande nd-g500stärkare =)
Jag har i tillägg köpt en aktiv subwoofer som skall ligga underpassargerarstolen.
Mina frågor till dig e
- Vart sitter orginal steget där jag skall koppla de nya steget till, ellerbypassa kanske man ska säga?-
Köpte du orginalkablaget från pioneer när de gäller iso kablar? Ellerköpte du bara några iso kablar från mds ell brl ell motsv?`
- Vart tog du strömmen ifrån? Í mitt fall ska ja ansluta en aktiv sub (dax-8 från mds) itillägg så ja måste köpa en low-high nivå konverter eftersom det inte e såbra att ansluta en ny aktiv sub till redan ett aktivt system då signalenblir dubbel passerade ell va man ska kalla de för
- Du nämde lite om din ditsättning av navin ovanför org. stereon, kan dunämna lite mer om det? Vilken adapter köpte du till? Vart drog du kabeln ner till steget, för du sa att du lyckades gömma den... Fick du montera bort org. stereon för attgömma den? När det gäller kabeldragning, kan du nämna några tips där? Man måste välriva bort massa lister för att få bort mattorna? Sitter de med clips itillägg?

Hade gärna uppskattat mer info om just detta, då jag e så jävla rädd attbörja riva i en helt ny bil ;)
Tacksam för svar! Mvh Markus

Om du behöver uppdatera mjukvara vet jag inte[…]

Hej! Hur har det gått för dig? Lös[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]

På min 2012 volvo v70 1.6 D4162T har jag kon[…]