Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Körde hem från simskolan och skulle köra om en bil med släp. När jag var i höjd med fordonet jag ska köra om så slutar bilen accelerera och varningen kommer upp i infodisplayen. Växellådan lägger sig på låg växel och jag får slå av och gå in bakom släpet igen. Mkt märkligt tycker jag och framförallt bilen jag skulle köra om. Fortsätter att köra, men så fort jag försöker öka hastigheten hastigt kommer meddelandet. 70-100 tar ca 30 sekunder att uppnå och jag har provat olika kombinationer, startat om bilen osv. men inget hjälper.

Det blir verkstaden på måndag, någon som varit med om liknande? Härligt när bilen är 1½ år gammal och gått 3700 mil. V70 D2 automat.
Måste läsa ut koder för att veta. Va glad du att bilen inte är 3+ år för då hade du fått stå för fiolerna själv, nu går det på nybilsgarantin.
[youtube]mWU7SMK9PpA[/youtube]

För mig spelar det inte så stor roll eftersom det är en tjänstebil. Förmodligen är det väl bara en liten skitsak, men någon skrev igensatt bränslefilter, vilket vara halvvanligt på den här modellen. Ingen av mina kollegor har haft liknande problem och vi är många som har likadana bilar :P
Bilen fungerar bra upp till 50-60 km/h sen börjar den. Jämn gas orsakar inga symptom, men så fort man försöker öka så börjar det.. Med lite tålamod kommer man upp över 100, men det tar tid.
Bilen min har vært slik. 2010 V70 Drive. Feilen kom periodevis og etter en restart så fungerte den greit i noen dager før feilen dukket opp på nytt. Forhandler fant ikke feilen da den var inne på sjekk og det endte til slutt med at bilen stoppet helt i forbindelse med at den lå på cruisecontroll og skulle gi på for å kompensere for en svak motbakke. Lot den bare stå i veien med tenningen på og feilmeldingen i displayet til den ble hentet av bergningsbil og kjørt rett på merkeverksted. Kjenner ikke helt detaljene for hva som ble gjort men det ble sagt at de byttet en pumpe i dieseltilførselen.
Vojje skrev:Volvo har väl bara 2 års nybörjargaranti :(
Vojje är en despot.
Googla det!
Despot.. du menar dyslektiker? :D
XC60 2026 pureläge

Den värmer via hybridbatteriet så det k[…]

Så! Efter mycket (massor) svordommar, slit, […]

Kolla på Bildelsbasen på grillar till […]

Ja, det är väl dags för mig att sv&[…]