Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej,

ska försöka beskriva så väl som möjligt vad som hände före problemet uppstod ifall det kan vara till någon ledtråd.

mitt i skogen så ville grabben ha mat, en 4,5 månaders bebis säger man inte emot så jag svängde in på en rastplats. Före detta så hade jag vridit över färddatorn till km kvar till tom tank, hade tankat 12 mil innan så den låg omkring 1200km till tom tank.

På rastplatsen så slog jag av bilen på knappen men tog aldrig ur nyckeln. Jag gick ur bilen och sträckte lite på benen medans sonen matades.

När vi var färdiga och jag körde iväg så hann jag knappt köra ut från rastplatsen förrän jag såg att soppalampan lyste, mätaren var helt i botten (dvs grafiska mätaren var inte alls ifylld) och på km till tom tank så stod det bara ---.

Jag hade inte känt någon diesellukt men vände ändå direkt tillbaka för att se så det inte var en stor dieselpöl på rastplatsen men det var det inte.

Jag drog mig till minnes att efter att bilen var inne på service så var också mätaren nere i botten och det tog en väldig tid innan den kom upp på en rimlig nivå igen, detta förklarade mekanikern då med att när nya mjukvaror laddats in så hade någonting nollställts och soppamätningen var tvungen att kalibreras igen. Min tanke var att samma sak kanske nollställts för att batteriets dragits ur för mycket när jag stått med nyckeln i trots att tändningen (väl?) varit avslagen. Jag vågade därför heller inte stanna och starta om bilen ifall batteriet inte skulle orka dra igång den igen.

Telefonnumret till sin personlige servictekniker har väl alla inlagt i mobilen ;) så jag ringde upp honom och frågade vad jag skulle göra, han trodde inte alls på min teori och hade inte en aning om vad det kunde vara. Han tyckte dock att jag skulle fortsätta köra, medans jag pratade med honom så hoppade mätaren upp ett litet snäpp och jag hade 100km till tom tank. Sedan steg mätaren lite då och då och ungefär 40-45 minuter efter att jag körde iväg från rastplatsen så var mätaren uppe där den borde ligga igen.

Någon som har en aning om vad som kan ha skett? Borde jag lämna in bilen eller bara hoppas att det inte sker igen, ingen risk att automatiken slår av bilen om den tror att det är slut på soppa? Oavsett vilket så är jag nyfiken på vad som hände.

Detta var fö första gången jag tankat bilen med Preem's RME-diesel, förut har jag alltid tankat på volvomacken.

mvh
Anders
Hejsan!

Jag hade samma problem föraa helgen när jag tvättat bilen.
Backade ut den, lät nyckeln sitta i och hade radion på.

När jag sedan startade den och skulle köra en runda så var mätaren i botten och varningslampan för för lite bränsle lyste.
Det tog ca 3 mil innan den var uppe på rätt nivå igen.
Jag kör en V70 II 2,5T
Feilen ligger i programvaren til instrumentet. Om volvo kontrollerer tanknivå med VIDA så vil nivået antakeligvis være rett.
Det du opplever er at når nøkkelen står i over lengre tid så faller nivået til null.

Dette skjedde meg flere ganger og jeg klarte å fremprovosere feilen ved å låse opp bilen, sette seg inn, sette nøkkelen i uten å slå på noe, vente i 5 min. Når jeg da startet motoren lå måleren på bunnen, og det tok ca 30-60 min før den var på normalt nivå, alt etter faktisk tanknivå.

Og dette skjedde etter en Serivce 2.0 oppdatering
Registreringsskyltsbelysning var?

Nu har du fått många bra svar. Annars […]

AC problem V70 2016 D3

Då är det väl bara en felsökn[…]

Jag blev ganska irriterad på den där ch[…]

Volvo 740 fördelare

Det ör inte samma kabedragning. Det skiljer p[…]