Volvo S80N (07-16), V70 II (08-16), XC70 II (08-16) relaterade ämnen. OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av iksiow
Tänkte bara meddela att jag slängde iväg en fråga till Volvo Personbilar om hurvida det bara är D5/T6 modellerna som har sportläge eller om det även kommer till FT2.5 R-Design (automat) eftersom säljaren där jag har beställt min inte hade en aning, och fick följande positiva svar :)
Tack för ditt mail.
Det kommer en mjukvara för detta, vänligen ta en kontakt med din handlare så meddelar de dig när den finns redo.

Med vänliga hälsningar/Best Regards
Rickard
Kundsupport
Frågade idag min säljare om han visste om min bil kommer med sportläge.

"Javisst! Införs på alla 2.5FT fr.o.m vecka 38"

Så är det alltså, vi som väntar på att få bilen levererad kan trösta oss med att sportläget är inkluderat från fabrik numera.
lobbysleeper skrev:Frågade idag min säljare om han visste om min bil kommer med sportläge.

"Javisst! Införs på alla 2.5FT fr.o.m vecka 38"

Så är det alltså, vi som väntar på att få bilen levererad kan trösta oss med att sportläget är inkluderat från fabrik numera.
Vem ska man lita på? Följande svar fick jag idag:

Tack för ditt mail!

Sportläge för automatlådan är bara tillgängligt på varianterna T6 och D5, således inte på din bil.

Sidan med leveransinformation finns dessvärre inte i nuläget - det är dock något vi tittar på för framtiden. När det gäller leveransdatum av din bil är den informationen du får från din säljare mer tillförlitlig än den jag kan ge dig, det jag kan se är preliminärt i slutet på November - detta kan dock diffa upp mot en månad åt ena eller andra hållet.

Med vänlig hälsning
Kxxxx Dxxxx
Kundsupport

Volvo Car Nordic
Dept. 12510/VAKHC2S
SE40531 Gothenburg
Sweden

Vet de ens var de har ändan?
Jaha, fattades bara ett sånt förvirrande svar...
Men en kundsupport brukar generellt inte vara skarpaste knivarna i lådan. Personligen litar jag på min säljare i detta fall, att sportläget finns i 2,5ft numera.
den som lever får se...
kave skrev:Frågan är vad som då hände med låtsas adaptionen. Har de aktivt tagit bort den eller fanns den inte från början trots reklamen?
Vad förväntar du dig av adaptionen?
Visst adapterar lådan sitt beteendet, men vi pratar om växlingsmönster, inte att den ska byta program
Momentum skrev: Vad förväntar du dig av adaptionen?
Visst adapterar lådan sitt beteendet, men vi pratar om växlingsmönster, inte att den ska byta program
Jag förväntar mig ingenting eftersom jag dels tvekar på att det är någon adaption alls.
Vem kör identiskt hela tiden? Hur gör man där man byter förare?
Volvo PV har ju inte direkt förklarat hur den är tänkt att fungera. Snarare ser jag hela adaptionsresonemanget något man använder hos ÅF för att skylla på. Dvs när kunden klagar på de usla växlingarna så ber man dem återkomma om 500 mil när adaptionen ställt om sig etc etc.
Möjligen adapterar sig växellådan efter sådana parametrar såsom gaspådrag, gasuppsläpp etc etc. Då bör det inte kallas adaption. Dessvärre har det fungerat väldigt dåligt historiskt.
kave skrev:
Momentum skrev: Vad förväntar du dig av adaptionen?
Jag förväntar mig ingenting eftersom jag dels tvekar på att det är någon adaption alls.
Vem kör identiskt hela tiden? Hur gör man där man byter förare?
Volvo PV har ju inte direkt förklarat hur den är tänkt att fungera. Snarare ser jag hela adaptionsresonemanget något man använder hos ÅF för att skylla på. Dvs när kunden klagar på de usla växlingarna så ber man dem återkomma om 500 mil när adaptionen ställt om sig etc etc.
Möjligen adapterar sig växellådan efter sådana parametrar såsom gaspådrag, gasuppsläpp etc etc. Då bör det inte kallas adaption. Dessvärre har det fungerat väldigt dåligt historiskt.
Jag kan inte annat än att hålla med. Det vore ganska intressant att få läsa ingående hur den s.k. adaptionen fungerar. Jag håller på att det är fullständigt nonsens tills någon kan bevisa annat.
Någon?
Ja jag vet inte, och har nog inte till fullo heller insett vad man menar
Men dels ska lådan ändra växlingsmönster om man är "hastig" med gasen, har jag själv tydligt upplevt
Kod: Markera allt
"In normal conditions the gearshifts take place at relatively low speeds in order to reduce fuel consumption. With rapid accelerator pedal movements the Transmission Control Module (TCM) automatically changes over to sport mode. 
Sen försöker lådan lära sig att växla "bra" o mjukt, detta genom att försöka lära sig genom sina "misstag", sker som bäst under konstant gaspådrag och oljan mellan 65 °C and 110 °C, detta är nog vad som menas med att lådan har förmåga till adaption igentligen
Kod: Markera allt
Adaptation
The Transmission Control Module (TCM) monitors each gearshift to achieve consistent and gentle gearshifting in all driving conditions. This is achieved by means of the control module either lowering or raising the hydraulic system pressure which is used during the gearshift itself. The changes in pressure level are stored in the control module memory when the vehicle is shut down, and are retrieved when starting. This provides improved gearshift comfort and improved service life for the transmission.
Complete adaptation applies when the following conditions have been fulfilled:

-the position of the accelerator pedal is constant
-oil temperature between 65 °C and 110 °C. 
Köpråd XC60 T8 -18/19

När ska kamrem bytas, har läst att det s[…]

Fixat en vårtvätt och bytt till textilm[…]

Ja så skall det se ut som jag minns. Skadar[…]

OM RYSSEN KOMMER

Visst är det jobbigt när det blir tomt i[…]