Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av EricaS
Min moder har köpt en ny bil på volvo, var en kampanj på en clio. Hon bestämde sig för den bilen, som var där som visningsbil, hon ville ha en exakt sådan. Hon säger detta till säljaren samma färg, samma utförande som den bilen, fast disel...5 mån senare så kommer bilen, hon får komma och hämta den. Hon märker först att det är plåtfälgar på bilen, vilket hon inte ville ha, sen är det inredningen os.v Det är en helt annan bil än vad som man har beställt. Säljaren säger att det är den bilen som hon har valt ut, så min mor åker hem med bilen och tittar på gamla brochyrer och ser att det är ju inte sådant utförande på bilen som hon vill ha. Så nu står bilen här hemma, alla papper är påskrivna..Vad ska man göra i denna situation?? Hon är inte nöjd med bilen!

tacksam för svar!

//Erica
Användarvisningsbild
av Micce1980
Reklamera. Dock ett stort misstag att hämta ut bilen från första början, kan grovt anta att det blir svårare nu.

Liknande hände en vän som beställde en S80, när den anlände var den i fel färg så han vägrade hämta ut den, färgen på bilen var inte ens snarlik i nyansen som han beställt. Efter några veckor gick de med på att snarast leverera en annan S80 och då utan att säga det rakt ut samtidigt erkänna att den var i fel färg.
Användarvisningsbild
av joel80
Kolla vad det står på beställningspapprena hon har. Är det något annorlunda där har ni ju en stor chans att få upprättelse.. men har hon/ni inte läst igenom kontraktet ni skrivit på vid beställningen kan det nog bli svårt... för inte har hon väl beställt en bil enbart muntligt, det tror jag ingen säljare går med på. :)
Användarvisningsbild
av Micce1980
Har bara skummat igenom men här kanske ni hittar något av värde.

http://www.motormannen.se/radgivning/ko ... dlare.html
av EricaS
Grejen är att när hon beställde bilen så sa hon väldigt tydligt att hon vill ha precis som den bilen som står där, och säljaren säger att "ja det är en sådan bil som den där ner fast med disel" mamma skriver då på beställningen och åker hem, väl hemma tittar hon på papprena och tycker det är knepigt att det står plåtfälgar fast hon hade gjort klart med säljaren att hon ville ha EXAKT som den bilen som stod i hallen, hon åker då tillbaka och pratar med säljaren och frågar varför det står så, och då säger han "att det står bara plåtfälgar, men bilen kommer att komma med alu." lite knepigt, men han säger det och mamma blir nöjd...VA FAN liksom bilen kommer ju med plåt ändå! detta är ju muntligt, och man tror ju på vad säljaren säger, surt att det står på papprena..
av SEpaket
Jag minns inte vem som sade det, har för mig att det var Mark Twain. Nåväl, han som sade det sade i alla fall att ett muntligt avtal inte är värt pappret det är skrivet på. Det jag tycker verkar knepigt är att det tog 5 månader att få bilen. Normalt brukar, enligt min erfarenhet, vara 6-10 veckor.

Här verkar ju dock finnas ett papper som säger något och då får antas att det kommer smälla högst, såvida din mor inte har ett vittne på säljarens löften. Ett gott råd är att ta sådant via mejl eller brev, då har man skriftligt på allt. Sedan kan ju hävdas att bilen antagligen har blivit billigare än annars på grund av lägre utrustning. Enklast är väl om du scannar in pappren så vi får se vad som står, just nu kan vi bara gissa.
Användarvisningsbild
av Micce1980
Inte lätt då, hon skulle ha krävt att de ändrade i kontraktet, hon har nu mycket svårt att få rätt. Det är bara ord mot ord samt att de har ett kontrakt att hon beställt med plåtfälgar. Men försök för all del, ge inte upp. Trava in och kräv ett möte med säljaren och säljchefen omgående, har ni flyt och de lite självaktning byter de sakerna.

EDIT: Sådant som detta förpestar ju ett köp som annars skulle varit kul och spännande så försök få till att de ska stå för hela eller för arbetet på första servicen med som plåster på såret.
Senast redigerad av 1 Micce1980, redigerad totalt 0 gånger.
av EricaS
Både jag och min far var med när säljaren sa detta, sen så fråga jag säljaren om man kunde ändra inredningen ( på den nya clion är det ju färg på instrumentbrädan,ratt och stolar) jag fundera på om man kunde ha en svart intstrumentbräda och röd ratt, men nej de gick inte att ändra på mena han. Men i brochyrerna verkar det som man kan välja olika färger,rattar och allt..
av SEpaket
Jamen, är ni 3 stycken som hävdar samma sak och säljaren ensam så har ni ju en annan situation, såklart. Såvida han inte kan presentera säljkollegor som närvarade? Det är ju därför man alltid skall vara minst lika många som motståndaren vid förhandlingar, för att ha vittnen till vad som sägs. Flest vittnen brukar också få rätt. Dock kommer det påskrivna avtalet fortfarande vara en graverande omständighet till säljarens fördel.
Användarvisningsbild
av joel80
Kanske ska ni ska gå in där alla tre och prata med dem igen. Alltså då kan ni alla tre intyga för säljaren och hans chef vad ni hörde säljaren säga.
D4 vs T4

Jag har en v70 d4 2013 som jag är nöjd m[…]

Har haft volvon sen 2014 , hade gått 10000mi[…]

Volvo 760 elhissar

Hej, har en Volvo 760 1988 som elhissarna bak inte[…]

Den källa jag hittade påstod att &aum[…]