Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Edling
Hejsan. Mina föräldrar har varit inne på att köpa ny bil i 2år och jag försöker förklara hur mycket dem kommer att tjäna på det.
Min lossas pappa kör 100mil i veckan till jobbet med körersättning. Nu ska han börja pendla från Skåne till Linköping. (Kör upp dit på Söndagar och hem på Torsdagar).
Jag anser att det är dax att byta ut vår v70 2001 2.4 170hk (rullat 25000 mil) till en Edrive v60 Diesel.
Har jag rätt eller har jag fel? En v60 drar ju ca 0.45 och vår v70 ca 0.90
Vi snackar ca 4500 mil om året!
av llesrof
Ställ upp i Excel och räkna. Att ni får rätt mycket soppa för samma peng som den nya bilen kostar antar jag att ni är medvetna om och att bilen i första hand byts för att det är kul att byta bil.
Användarvisningsbild
av joel80
I verkligheten drar den nån dl mer.. min V70 har ju deklarerad förbrukning på 4,5l/100km.. det bästa jag kommit ner till på en tank är 5,7l/100km.. och då körde jag rätt snålt.
En V60 kan dra lite mindre i verkligheten.. men räkna inte med att köra på under 5,5l/mil när du gör kalkylen.

Sen tjänar man inga pengar på det.. möjligen kan man spara lite. ;)

När du räknar på milkostnad och jämför måste du ju också ta med saker som värdetapp.. kör man 4500mil per år är det rätt högt värdetapp även på en bil som är ett par år gammal.

Det behöver absolut inte vara fel att köpa en nyare bil om han ska pendla så mycket... även om han inte kommer att spara pengar.. men det kan ju vara värt det där värdetappet att ha en bil man inte behöver vara orolig för om den kommer starta eller rasa sönder på väg till/från arbetet.
av Edling
Ja man tjänar aldrig på att köpa ny bil? ;)
Egentligen är det något man gör för att förbättra komforten kanske...
PS: Som vår v70 kommer det att börja kosta mycket med reparationer och service efter 25000 mil?
av S.t.r.a.n.D
Som många påpekat så blir det ju lite knepigt att räkna på o jämföra en -01 med en ny bil då inköpspris och värdeminskning kommer in i bilden.
Även innan han börjar pendla till Linköping så kör han ju 5200mil/år (om han kör 100mil/vecka). Och dessa 4500/5200mil är ju bara till och från jobbet, antar att han kör med den på fritiden också?
Med dom miltalen skulle jag inte ens fundera, skulle skaffat diesel för länge sen. Sen behöver man ju inte köpa en 2014, man kan ju köpa en äldre diesel som fortfarande drar mycket mindre än eran bensinare men inte är lika dyr i inköp som en V60 och inte har samma värdeminskning.
Användarvisningsbild
av MartinS
Skillnaden mellan 0,9 och 0,5 på 4500mil per år är bara 27000kr, en ny v60 tappar mer än så i värde per år, speciellt med den årliga körsträckan.

Du kan aldrig räkna hem ett sådant byte rent ekonomiskt, tyvärr.

/Martin
Användarvisningsbild
av joel80
Fast som S.t.r.a.n.d säger så behöver han kanske inte behöver byta till en helt ny? Om han kollar på en MY10 eller 11 minskar värdetappet ganska mycket mot gör en ny, men man kan fortfarande hitta en bil som har en förbrukning ner mot 5,5-6l/100km.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag tror en lätt begagnad också tappar i den storleksordningen med den körsträckan.
Användarvisningsbild
av joel80
Kanske första året.. men sen kan den ju inte tappa i samma fart så mycket längre till.. lite pengar får man ju ändå vid en försäljning av en V60.. även om det har många mil.
Användarvisningsbild
av MartinS
joel80 skrev:Kanske första året.. men sen kan den ju inte tappa i samma fart så mycket längre till.. lite pengar får man ju ändå vid en försäljning av en V60.. även om det har många mil.
Njae, säg att du köper en nu två år gammal MY12:a med 3000mil på mätaren för 200k. Om fyra år har den då gått 21kmil. Jag är mycket tveksam till att man får så mycket mer än 100k för den då, en sex år gammal bil med dom milen. Man brukar ju säga att man tappar 50% de tre första åren på en volvo (125k i detta fallet om den ny kostade 250k), att man då inte skulle tappa mer än 25k på ytterligare tre år låter osannolikt.

Visst är det spekulationer och mycket kan spela in, men jag tycker det är rimliga antaganden.

/Martin
Räckvidd T6 Recharge

Körstilen samt klimatet styr räckvidden […]

Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]