Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av crumpets
Hej! Efter att flickvännen kraschat med lillbilen i ett djur inser jag hur löjligt det är att skicka runt henne i en sån burk. Hade det varit en älg hade jag kanske varit singel igen... Det ska skaffas en bil och den ska vara en sån bil där man är så säker som möjligt på att komma fram till målet, det är svårt att vara cool när man är död. Mao stryker jag på ett bräde alla drömmar om tuffa tyskar direkt.

Jag har spanat in en S60N my11 för 169 papp. Tänkte betala ca 60 kontant.
Ber om er hjälp att göra en liten kalkyl på om vad det egentligen kommer kosta.
Om jag räknar på värdeminskningstakt på 50% över 36mån borde värdeminskning bli 2300/mån. Bilen har garanti i 2 år.

Kostnader:
Värdetapp: 2300
Försäkring: 500
Skatt: 80
Service: 200
Däck: 150(?)
Ränta: 400
Totalt: 3630

Kostnader idag:
Värdetapp: 300
Försäkring: 400
Skatt: 120
Service: 100
Däck: 50(snik)
Ränta: 0
Totalt: 970

Differens: 2660kr/mån.

Input? Jag tycker inte om tanken på att inse för sent att jag missat en viktig detalj. Att behöva sälja en bil snabb för att man sabbat sin ekonomi blir en usel spiral med snabbt värdetapp. Kom med alla idéer!
Användarvisningsbild
av MartinS
Ett par spontana tankar utan att veta något om bilen. Den lät dock billig, kanske har den gått långt vilket ju kommer avspegla sig i underhållskostanderna.

Servicekostanden är för låg om du räknar med att en verkstad skall serva den "enligt bok". Lite beroende på motor och hur långt den gått varierar det ju men du bör nog räkna med 3-4kkr per år i allafall. Kamrem eller partikelfilter inom närstående tid ökar ju på detta ytterligare.

Du bör ha med reparationer, oavsett vad det är för garanti/försäkring ingår inte slitagedelar. 2-3kkr om året?

Räcker däckkostnaden? Det beror ju på mönsterdjup nu på sommar och vinterdäck och hur länge man skall ha den, sen spelar ju dimensionen väldigt stor roll.

Jag TROR 50% tapp på tre år är aningen för mycket, men det är ju bättre att räkna safe än tvärt om.

/Martin
Användarvisningsbild
av crumpets
Den har gått 7000 mil. Kanske långt med dina mått, men inte med mina :)

En T3, ej kamrem eller partfilter på långa vägar. Reparationer utanför service på en 2 år gammal bil? Bromsar och sånt förstås, men övrigt?
Däckskostnaden har du rätt i, 150 känns lite snålt tilltaget. Vill ej ha totala skitdäck, och FWD sliter ju en del gummi.

Det viktiga i budgeten är ju egentligen differensen, för den andra bilen betalar jag ju redan för. Tror du det räcker att lägga ytterligare 100 på däck, och sedan 150 på service? T3 ska vad jag vill minnas vara hyfsat snålservad.

EDIT: Vet någon vad ett serviceavtal på den går på vore det mycket uppskattat!
Användarvisningsbild
av MartinS
7kmil är ju inte långt, nästa lite större är väl först vid 12kmil då antar jag, och det är väl ett par år bort?

Man skalla alltid räkna med reparationer, om man vill hålla bilen i skick. Bromsar som du sa kanske få bytas om något år. Sen tror jag du skall kolla vad det är för två års garanti, kanske är det en försäkring med självrisker och skit, och mycket undantaget? Det förekommer ju en del "fusk" med sånt att kalla försäkringar för 48mån garanti etc.

Vad det gäller däck, kolla mönsterdjup nu på sommar/vinter, fundera kring hur långt den rullar och hur många år du/ni skall ha den så kommer du nog fram till när det blir dags för däckbyte/n. Kolla sedan priser och slå ut det per år/månad.

/Martin

PS. Serviceavtal må va smidigt (?), men jag tror det är extremt sällsynt att det lönar sig ekonomiskt.
Användarvisningsbild
av crumpets
Jag ringde nu. Garantin täcker allt utom slitdelar samt stenskott. Ska kolla hur det är med självrisker, tror ej det är en sån "fejkgaranti" aka försäkring. Men riktigt bra att du påminde! Det missade jag.

Däck, sommar ingick, vinter skulle vi ev. kunna få med, det blir nog lite prutande.
Serviceavtal kostade 241kr/mån, löpte över 3 år. Då får man 3st servicar (kör 2kmil/år), mao 2890kr/service. Får kolla upp vad dessa hade kostat separat.

Kamremsbyte var vid 10 år/18k mil. Ingen större innan dess sade de(notera: sade, får såklart dubbelkolla detta).

Du har rätt ang. reparationer. Bromsar och sånt fixar jag själv utan några problem, men styrleder och sånt elände, särskilt på framtunga bilar, är ju inget man kommer ifrån.

Saker att kolla på sådär akut tycks vara:
Ordinarie servicepris
Däck!
"garanti" m. självrisk?
av Lövet
Lämnade in min idag för vanlig grundservie (heter säkert nåt annat på Volvospråk). Det kostar 3050kr.
av Lövet
bilkalkyl.be är för övrigt en bra sajt att räkna bilkostnader på.
av Andis
andreas_lofgren skrev:bilkalkyl.be är för övrigt en bra sajt att räkna bilkostnader på.
Tackar för detta fina tips :-)

Ska räkna lite där och se var min hamnar som är hyggligt bra dokumenterad. Under 3 år nu.

Hamna på ungefär 5000kr i månaden på min. Men lite pedantskött har nog lagt lite extra mycket på service och underhåll. Nu har jag bara tagit siffrorna ur minnet. Får se om man ska räkna på det faktiskt med alla kvitton någon dag :-)

Men jag skulle nog vilja höja den kalkylen lite till någonstans mellan 4000-5000kr. Om man ska räkna in allt som ev vindrute byte ev oljeförbrukning byte bromsklossar eller liknade. Men låter hyggligt nära, 80 kr i skatt i månaden är det så låg skatt på en my11 ?

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av crumpets
Har du pejl på om det finns några större servicar vid 8, 10 och 12 andreas? Har mailat flera verkstäder idag men ingen svarar, förutom en som svarade att de har semester. Den här aspekten hatar jag med sommaren...

Andis: japp. 1050/år eller nåt sånt.
Användarvisningsbild
av MartinS
Det lär va tändstiftsbyte vid 12k. Möjligen luftfilter var 6000:e. Kamerarengöring var 6000:e om du har Driver support.

/Martin
Räckvidd T6 Recharge

Körstilen samt klimatet styr räckvidden […]

Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]