Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av vaten2013
Hejsan allihopa.

Detta är min första tråd och jag hoppas få lite klarhet kring detta ämne av er som verkligen vet hur det ligger till.

Läget är följande:

En bil står på mitt namn och denna vill jag göra ägarbyte på. Jag har en skuld på bilen. Mannen som ska köpa bilen vill gärna ta över skulden, men han är inte kreditvärdig den summan. Hur kommer detta gå om jag gör ett ägarbyte på papper och skickar in dem?

Vad kommer hända med långivaren som har bilen som säkerhet? Kommer de tvinga mig att betala hela summan eftersom den nya ägaren inte har kreditvärdighet eller kommer de strunta i det och be den nya ägaren betala som vanligt???

Jag vill också tillägga att mannen som ska köpa bilen inte har pengar för att lösa in hela lånet vilket hade varit smidigast utan han är endast intresserad av att ta över mitt lån och han verkar övertygad om att han kan betala av den.

Håller på bli tokig då jag läst så många olika trådar på nätet utan att få riktig klarhet i detta.

Hur ska jag göra???
av Arnold
Kolla i avtaltet du skrev på när du tog billånet. Där borde stå vad som gäller för överlåtelse av skulden. Eller hör med kreditgivaren.
av blådåren
Normalt så tar man kontakt med långivaren som äger skulden i bilen.
Skulden löses i banken och överskjutande del betalas till dej !.
Utan löst skuld kommer ägarbyte inte kunna ske då kreditgivaren såklart stoppar detta eftersom bilen delvis är deras och deras säkerhet för dom utlånade pengarna.

Kan din "köpare" inte betala hela beloppet , eller inte är kreditvärdig så är han under inga omständigheter inte intressant för dej !, folk som vill "köpa" bil som dom inte har pengar till det finns det gott om.... (och nya "kompisar" som är skyldig dej pengar vill du heller inte ha..)

Gå för faen inte på nåt förslag som att fortfarande stå för bilen som ägare medans han betalar din skuld eller nåt sånt !.
Att kunna "ta över skulden" som köpare är rätt ovanligt , men detta är något du ska ha mycket och tät kontakt med din kreditgivare om det är ett alternativ.

Släpp inte ifrån dej bil eller nycklar utan att KREDITGIVAREN uttryckligen sagt att det är ok , och du har fått dina pengar !!!! .
av vaten2013
Mannen som vill köpa bilen är en rätt så nära vän. Han har precis startat en firma så han har inte hunnit deklarera sin inkomst än då det är första året och på så sätt blir han inte kreditvärdig förrän möjligtvis nästa år. Han har pengar, men han valde att investera dem i firman.

Vet ni hur det fungerar med bilförsäkring.

Ifall jag väljer att låta honom betala min skuld, men bilen står på mitt namn samt även försäkringen. Bilen kommer endast köras av honom och hans söner, men försäkringen och bilen står på mitt namn hela tiden. Kan jag teckna något extra skydd som gäller vid olycka om utomstående har brukat bilen under olyckstillfället?

Jag vet att ni förmodligen tycker att det är väldigt dumt eller att jag är dumsnäll ifall jag går med på ovanstående, men jag behöver hjälp här att få förståelse om hur det funkar.
av blådåren
Det du tänker på är så förbaskat dumt att det inte ens är mening att förklara, du har blivit varnad !, flera gånger dessutom !...
Skull dej själv om du gör en så otroligt korkad sak..
av llesrof
Värsta tänkbara utgångsläge med samtliga varningsklockor ringandes.
1: Sälj aldrig en bil till en nära vän, eller vän över huvud taget.
2: Sälj aldrig något till en nära vän som inte har pengar.
3: Låt aldrig någon med nystartat företag bli skyldig dig pengar. Nystartade företag går ofta omkull. Är det dessutom en enskild firma så blir företagaren personligt ansvarig för skulder och kan sättas i personlig konkurs.

Vänskap är fint, men det är inte värt så där värst mycket för vissa personer. De som stod en närmast är oftast de som gör en olyckligast.
av hamre
Ja väldigt dumt.

Krockar dom och det är deras fel är det din försäkring som påverkas.

Sen kommer alla p-böter till dig och betalas dom inte är det du som kommer till kronofogden.

Samma sak med skulden. Betalas inte den så är det du som får skiten.
Användarvisningsbild
av Guligan
Ta kontakt med kreditgivaren. Kanske går de med på en överlåtelse av bilkrediten om de får en alternativ säkerhet, t.ex. en personlig borgen från en släkting eller liknande.

Lägg ner tankarna att starta ett eget "finansbolag", med din vän som kund. Argumenten varför har du redan fått flera av. Dessutom bryter du med högsta sannolikhet mot avtalsvillkoren både för finansiering och försäkring, vilket gör att krediten kan sägas upp alternativt du får minskad eller ingen ersättning vid en skada.
av Andis
llesrof skrev:Värsta tänkbara utgångsläge med samtliga varningsklockor ringandes.
1: Sälj aldrig en bil till en nära vän, eller vän över huvud taget.
2: Sälj aldrig något till en nära vän som inte har pengar.
3: Låt aldrig någon med nystartat företag bli skyldig dig pengar. Nystartade företag går ofta omkull. Är det dessutom en enskild firma så blir företagaren personligt ansvarig för skulder och kan sättas i personlig konkurs.

Vänskap är fint, men det är inte värt så där värst mycket för vissa personer. De som stod en närmast är oftast de som gör en olyckligast.
IIesrof har så rätt här.

Sälj den till en bil firma du inte känner lått dom sälja den till din vän. Dom brukar dessutom vara super duktiga på att hitta sätt att få igenom lån till kunder på.

Skulle du nu mot all förmodan fortfarande vilja sälja till en vän. Skriv kontraktet med dessa saker i omtanke.

Vill din vän verkligen ha bilen lått den stå hos dig tills din vän kan betala den helt på en gång lått din vän skriva på papper där din vän intygar att detta köp aldrig får påverka er vänskap samt att bilar kan gå sönder trots att dom är pedant skötta samt att ordet pedant skött är olika från olika personer så inget mått på det sats upp utan bara är ett exempel och du tar inget ansvar för något samt att han nu läst detta kollat bilen minutiöst fullt medveten om vad han läst och fortfarande vill köpa den inga efterkrav eller liknade går att yrka. Även några pålitliga vittnen kan vara bra att ha med som också skriver på. Så lätt att gnäll uppstår om något felar med bilen och det kostar massor att laga då är det inte bra om det är en vän den är såld till.

Men jag avråder från att sälja till vänner ändå trots bra skrivna papper.

Samt ska du få in pengar från en privat person som inte betalar måste det finnas dokumenterat mycket noga alla transaktioner helst med bank överföringar och påskrifter på varenda en. Samt du kommer få driva det i rättegång till 99% om betalningen uteblir. Finns inga företag som köper såna fakturor samt att bara skicka till kronofogden är inte bara att göra.

Hade en nära vän som ville låna pengar. Lite större summor. Som sa till mig skicka det till kronofogden om jag inte betalar. Efter att kollat upp det sa jag vill inte få några strul med vår vänskap därav vill jag inte låna ut. Då det visar sig att det är inte enkelt att driva in en obetald skuld.

Har dock en vän som gjord det av en vän till sig och lyckats trots att personen i fråga satt i kronofogdens register, men då var det riktigt väll dokumenterat och målet kördes genom domstol.

Med vänlig hälsning,
Andis
Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]

Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]