Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av gromit42x
Fick precis det "glädjande" beskedet att kondensorn i min V50-2006 läcker och behöver bytas. Har jag tur så räcker det med den men det finns tydligen inga garantier för att det inte är fler grejer som behöver bytas ut:(

Bilia säger att det kommer att kosta i häradet 13000 att få den bytt, provtryckt och påfylld. Känns lite saftigt med tanke på att bilen börjar bli gammal och jag ändå tänkt köpa ny bil efter sommaren. Dock så vill inte familjen uppleva en sommar utan AC så något måste göras...

SÅ. Finns det någon bra (och billigare) verkstad i Stockholmsområdet för AC? Originaldelar är inte ett krav (jag skulle egentligen tycka att det med tanke på bilens ålder vore mer passande med en bättre begagnad kondensor)

Tips mottages tacksamt. Bor söder som stan så verkstäder i det omrädet är såklart att föredra
Användarvisningsbild
av ThomasT
gromit42x skrev:Fick precis det "glädjande" beskedet att kondensorn i min V50-2006 läcker och behöver bytas. Har jag tur så räcker det med den men det finns tydligen inga garantier för att det inte är fler grejer som behöver bytas ut:(

Bilia säger att det kommer att kosta i häradet 13000 att få den bytt, provtryckt och påfylld. Känns lite saftigt med tanke på att bilen börjar bli gammal och jag ändå tänkt köpa ny bil efter sommaren. Dock så vill inte familjen uppleva en sommar utan AC så något måste göras...

SÅ. Finns det någon bra (och billigare) verkstad i Stockholmsområdet för AC? Originaldelar är inte ett krav (jag skulle egentligen tycka att det med tanke på bilens ålder vore mer passande med en bättre begagnad kondensor)

Tips mottages tacksamt. Bor söder som stan så verkstäder i det omrädet är såklart att föredra
Jag använder mig av http://www.aircondcenter.se/ som ligger på söder. Rekommenderas!

.
av lawpan
Jag hade samma fel som du, med kondensor.
Lämnade in den på aircondcenter.
Dom skulle ha 7200 kr istället för 13500kr som bilia ville ha.
Dock sa aircondcenter dom att det inte var kondensor utan kompressor som var helt grön och läckte som ett såll.
Kondensor var i fint skick; så den kommer dom inte att byta. (det gick på ca 10 tkr att byta kompressor)

Nu undrar jag vad jag ska göra med Bilia; det kostade mig 1200 kr för felsökning som pekade på läckande kondensor.
Jag tror inte felsökning var gjord; utan bara ett antagande då kondensor är det vanligaste problem. (de sa även aircondcenter).

Jag irriterar mig att bilia tar så mkt betalt för felsökning som tar 10 min; men då ska den vara pricksäker. Men I detta fall hade dom fel.
Har man några rättigheter?
av Andis
Finns en liten AC service på väg upp till Hornbach i Fittja. Samma hus som posten ligger i. ( ligger typ under posten)

Kommer dock inte ihåg namnet men du kommer se reklam skyltarna på vägen upp för dom.

Har varit bra att ha göra med hittills när det gällt AC problem lyssna med dom ifall det är något för dig.

Med vänlig hälsning,
Andis
av Andis
Fick problem med AC:n efter en så kallad ac service gick snabbt och bekvämt. Tänkte kunnde vara bra att kolla hur den var.

Men det var ingen bra ide. Kylflänten började gå som en jumbo jet och ac:n la av att kyla efter en stund. Men kylde bra vid start.

Lämna in den till Billia Tumba som fick fixa till den igen.
Var fyld med 20% för mycket gas och aldelles för mycket olja i systemet var felet.

Koatnad 900 kr mycket imponerad av Bilia Tumba har alltid hört att det ska vara så dyrt med märkes verstad och AC fel men kanske det ändrats.

Har sett trådar om det här med kylfläkt som går hårt. Tänkte jag skulle tipsa om det ifall någon annan här drabats av detta fel. Hörde en bil härom dagen som Kylfläkten gick på för fullt mitt i kala vintern tänkte en till som har för mycket gas i ac systemet.

Med vänlig hälsning,
Andis
Användarvisningsbild
av SvenB
Vem gjorde den första "servicen"?
Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]

Haha, vi har olika synsätt märker jag. P[…]

Enligt denna artikel: https://www.volvocars.com[…]