Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Its1more
Mors!

Någon som vet om distansköplagen inte gäller för varor som BSR säljer? De skriver nämligen på sin hemsida att "Inga allmänna återköp gäller".

Distansköplagen är väldigt tydlig:
När du köper en vara eller en tjänst på distans eller vid hemförsäljning har du enligt lagen rätt att ångra köpet inom 14 dagar, när du handlar inom Sverige.
http://www.konsumentverket.se/lagar--re ... ingslagen/

Alltså, om jag beställer en trimsats med PPC via deras hemsida så kan de inte neka ett återköp. Jag måste ha full rätt att prova produkten, eller tjänsten i detta fall, och kunna ångra mig.

Om jag köper en skrivare av t ex Dustin, Komplett eller Webhallen så har jag rätt att testa den. Är jag inte nöjd så får jag skicka tillbaks den. Så har jag tolkat lagen.

Är det någon här som tänkt i de banorna när det gäller trimsatser?

Jag vill ju kunna prova om deras trimsats är bra och då räcker inte de 2 timmar de erbjuder. De 2 timmarna börjar ticka från det att de laddat ner mjukvaran från BSR:s huvudserver. Filen ska sedan laddas tillbaks inom 2 timmar. Det betyder att jag kanske har 1-1,5 timme effektiv testtid.

Dessutom hävdar deras huvudkontor att de inte erbjuder det på bilar med Service 2.0 (p g a avkodningen som måste göras). Dock verkar en av deras ÅF:ar vara medgörliga på den punkten.

Jag vill ju testa i min vardag och inte på E4:an med fullgas...

/F
av Droopy
Ja, de kan göra så, ungefär som med abbonemang, inget återköp där heller.

vill du prova mjukvaran kan du bara bege dig till närmaste BSR ÅF och be att få testa mjukisen innan köp, det fick man för iaf, har för mig det var en timme el två.

Service 2.0 har ju inget med trim att göra, det är ju bara ett samlingsord för en tjänst.

Edit: såg att du redan viste att man fick testa det.
Användarvisningsbild
av crumpets
Det trista är väl att det snarare än en tjänst än en vara. Det kanske finns ett regelverk för tjänsteförsäljning att kika på istället?
Användarvisningsbild
av Strebern
Klart du har rätt att ångra dig, men är varan använd, så är det upp till butiken skulle jag vilja påstå, då produkten inte längre kan säljas som ny.
av AndS
Har inte läst BSR-dokument, men inom IT-världen så köper du ofta rätten att använda en programvara, dvs du köper inte en produkt. Och har man angivit regler vad som gäller återlämnande som är tydliga vid köp så gäller dessa, såvida det inte kan påvisas felaktigheter.
Användarvisningsbild
av Its1more
Droopy skrev:Service 2.0 har ju inget med trim att göra, det är ju bara ett samlingsord för en tjänst.
Det känner jag till, men jag menade att BSR anser att det är ett merjobb att avkoda en bil som genomgått vad Volvo kallar Service 2.0 eftersom det innebär att Volvo lägger in spärrar som försvårar inladdning av ny mjukvara. Det går att optimera bilen, men de vill inte lägga tid på avkodning om jag vill testa deras mjukvara.

/F
av tunnis
Hade min XC60 my11 inne för "avkodning" när den skulle trimmas för 2 år sedan och själva avkodningen tog dryga 4 timmar, så jag kan förstå om de inte vill bjuda på dessa timmar för en gratisprovning av själva trimmet.
av perhall
AndS skrev:Har inte läst BSR-dokument, men inom IT-världen så köper du ofta rätten att använda en programvara, dvs du köper inte en produkt. Och har man angivit regler vad som gäller återlämnande som är tydliga vid köp så gäller dessa, såvida det inte kan påvisas felaktigheter.
Låter fullt rimligt om ett företag är köparen, men som konsument vore det intressant att se om distansköplagen är tillämplig! De kan ju inte hävda att produkten slits ut och därför är osäljbar, men visst uppkommer en del installationstider. Det gör det dock även i form av expeditionstider för varor som köps och återlämnas.
PH
Användarvisningsbild
av Its1more
Malmstroem skrev:Nu gäller inte distansköplagen för datorprogram... (på samma sätt som den inte gäller på resor, hotelrum och liknande)

http://www.riksdagen.se/sv/Dokument-Lag ... s-2005-59/
Nä det är ju sant, men frågan är ju om det som BSR (och alla andra trimfirmor) säljer är en tjänst, vara eller ett datorprogram.

Om det är en vara eller tjänst så är det nog svårt att "gå runt" distansavtalslagen.

När jag pratade med BSR om testning så säger de att de vill undvika att jag kör iväg till någon kompis som kan läsa ut programvaran och sen åker jag tillbaks och säger "Nej, tack!". Om detta nu skulle vara ett problem så är ju den "risken" lika stor efter dessa två timmar. Samtidigt hävdar de att mjukvaran på något sätt är knuten till min bil, så jag vet inte...

/F
Räckvidd T6 Recharge

Körstilen samt klimatet styr räckvidden […]

Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]