Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av perhall
#748718
Här på forumet brukar det ju råda konsensus om att Audi och BMW är väldigt trevliga bilar, men att Volvo är betydligt billigare. Inte nu längre, om man väljer en grundmodell...
20 procent rabatt även på nya modeller som 3-seriekombin.
http://www.bmw.se/se/sv/general/corpora ... rsikt.html
318d 283800 (350600) - ungefär som en S60 D3
320d touring 309900 (379000) - billigare än V60 D5 och mer bil än V60 D4
520d 314000 (376800)
520d touring 329000 (390200)
X3 20d X-drive 342500 (405800) - billigare än XC60 D4 DE, och nyare modell, och snabbare....
X5 30d M-pkt navi etc 566900 (725000) - gammal modell men ändå...

Jämförelser rakt av är ju alltid svåra att göra men priserna ovan är ungefär som eller lägre än Volvos kampanjpriser...

Om det fortsätter så här kan det bli tufft för Volvo att hålla 20 procent.
PH
av 2444ever
#748720
Har Volvo blivit dyrare eller BMW billigare?
Om det är BMW som sänkt priserna så undrar jag lite varför, går det knackigt för dem? Finns väl ingen tillverkare som frivilligt sänker priserna.
av perhall
#748730
Det är nog snarast BMW som har sänkt priserna.
1995 kostade en 525i 340 000 (då ingick inte ens AC) och en 850 GLT 260 000.
2002 kostade en V70 D5 290 000 på kampanj, idag 340 000 (då 163 hk, nu 215)
2002 kostade en 520d kombi ca 350 000, nu 325 000 (då 136 hk, nu 184)
Som vanligt svårt att jämföra vad som är kampanj och inte etc. men tendensen är klar.
PH
Användarvisningsbild
av crumpets
#748748
Grundmodell har de väl haft rätt attraktiva priser ett tag, men ska du kitta dem ens i närheten av varandra är den inte billigare nånstans.
Användarvisningsbild
av V9097
#748782
Intressant! När jag beställde bil i februari gick det inte att få en naken 320d touring ett öre under 324 tusen, samtidigt som en V60 D4 Momentum DE med vinterdäck kostade omkring 300.

Nu jämför jag visserligen kampanj med standardpris, vilket egentligen bara ytterligare belyser att Volvo har problem med sin prispolitik. Man dumpar emellanåt priserna på kampanjer och lagerbilar, eftersom listpriserna är på tok för höga.
av Malmstroem
#748793
Dagens Eurokurs har också gjort det lättare för BMW att sänka priserna.

Det har gjorts genom rejäla rabatter istället för lägre riktpriser.

Det är svårare för Volvo eftersom de har en större del av sina kostnader i SEK, som är relativt högt värderad för tillfället.
av Mage
#748803
När jag valde tjänstebil för ett år sen var en naken 520d dyrare än en V70 D3 Momentum.
Men det var ju då det och dessutom vet man aldrig vad leasingfirmor får för priser efter förhandlingar.
av Sharkbait
#748809
perhall skrev:Här på forumet brukar det ju råda konsensus om att Audi och BMW är väldigt trevliga bilar, men att Volvo är betydligt billigare. Inte nu längre, om man väljer en grundmodell...

PH

Väljer man utrustning så gäller detta inte längre.
Användarvisningsbild
av SvenB
#748814
Och vem gör det? Lite extra vill man väl ha. Grundmodellen på BMW motsvarar väl Volvo Basmodell.
av perhall
#748832
De priser jag angav är inkl. (5-serien) PDC fram o bak, xenon, dimljus, larm, 17" m m - ungefär som en Momentum DE.

Visst vill man ha extra men ändå intressant med dessa låga priser. BMW:n är ju en mer påkostad bil än Volvon.

Skulle tro att 80% av alla nya V70 inte har jättemycket lull-lull (typ max DE+aut+drag) och den försäljningen hotas ju av att BMW har motsvarande eller lägre priser...
PH
Den stora annons-tråden

:-o :-) https://www.blocket.se/annons/14021[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]

"Limp home mode" ?

Nä, det jag skrev är det enda som dyker […]