- tis 19 mar 2013, 22:59
#738655
Vill dela med mig av hur Autoconcept hanterar en uppkommen skada så att andra kan dra lärdom utav detta.
Ville förnya min gamla V70, så jag köpte en bil på Kvarndammen- kvd.se som passade mina önskemål. De deklarerar: "Alla fordon genomgår en utförlig teknisk och visuell test" samt att man kan köpa till en garanti: "KVD´s och AutoConcepts garantier ger dig extra trygghet vid köpet av din begagnade bil." Bilen levererades från kvd.se där "försäljningsobjekt är professionellt testade och beskrivna", och i objektbeskrivningen stod: "Fungerar bra i motor, växellåda och bromsar". Vilket gällde vid köpet.
Det fanns olika nivåer av "garantier" och jag valde den "bästa": "Xtra Bilgaranti/
Detta är vår bästa garanti som ger dig ett mycket gott skydd när något på bilen går sönder. Den kostar 2940 kr per år, ersätter skador upp till 40 000 kr och kan tecknas på bilar som är max 8 år gamla." Försäkringsgivare: Autoconcept Sverige AB.
Med vetskap om en relativt trygg affär- trodde jag då- köpte jag en Volvo V70 II 2009 2.0F. Den har jag nu haft i snart ett år och då det var dags för service lämnade jag in bilen på auktoriserad volvoverkstad, och i samband med detta påtalades problemet med att det ibland var svårt att få i växlarna- då särskilt ettan och backen.
Verkstaden befarade växellådan och skickade in skadeanmälan till Autoconcept.se, då jag hade garanti kvar.
Det ringde då en skadereglerare från Autoconcept som var lite provocerande och försökte intala mig om att det inte alls var säkert att garantin skulle gälla. För att gälla var han tvungen att ha bildbevis på trasig komponent i växellådan- och var villig att ersätta verkstaden för någon timmes merarbete i detta arbete. Verkstadschefen upplyste om att man i normalfallet och enligt Volvos rekommendation ej kunde mäta upp något i växellådan då specifikationer saknas, utan man byter hela lådan. Han erbjöd mig att ta hem en begagnad.
Hade inte så mycket att välja på utan man är ju tvungen att få in alla växlarna, så reparationen var tvungen att utföras. När verkstaden plockade ned kopplingen uppdagades problemet, det var en trasig packbox- läckage manövercylinder och läckage olja på kopplingen.
Behov av att byta manövercylinder, koppling och olja i lådan då den blivit varm av att kopplingen slirat meddelades Autoconcept tillsammans med bilder på delarna.
Autoconcept avslår snabbt garantianspråket p.g.a. "Orsaken är att detta inte bedöms som någon plötslig mekanisk skada".
Begär att man skall ompröva ärendet men även denna bedömning bedömer Autoconcept detta som "ej som en plötslig mekanisk skada".
Har nu fått betala hela reparationskostnaden själv samtidigt som jag betalt för en garanti som inte täcker annat än PLÖTSLIGA skador, vilket tycks ge utrymme för godtyckliga tolkningar där försäkringstagaren naturligtvis får dra det kortaste strået.
Ville förnya min gamla V70, så jag köpte en bil på Kvarndammen- kvd.se som passade mina önskemål. De deklarerar: "Alla fordon genomgår en utförlig teknisk och visuell test" samt att man kan köpa till en garanti: "KVD´s och AutoConcepts garantier ger dig extra trygghet vid köpet av din begagnade bil." Bilen levererades från kvd.se där "försäljningsobjekt är professionellt testade och beskrivna", och i objektbeskrivningen stod: "Fungerar bra i motor, växellåda och bromsar". Vilket gällde vid köpet.
Det fanns olika nivåer av "garantier" och jag valde den "bästa": "Xtra Bilgaranti/
Detta är vår bästa garanti som ger dig ett mycket gott skydd när något på bilen går sönder. Den kostar 2940 kr per år, ersätter skador upp till 40 000 kr och kan tecknas på bilar som är max 8 år gamla." Försäkringsgivare: Autoconcept Sverige AB.
Med vetskap om en relativt trygg affär- trodde jag då- köpte jag en Volvo V70 II 2009 2.0F. Den har jag nu haft i snart ett år och då det var dags för service lämnade jag in bilen på auktoriserad volvoverkstad, och i samband med detta påtalades problemet med att det ibland var svårt att få i växlarna- då särskilt ettan och backen.
Verkstaden befarade växellådan och skickade in skadeanmälan till Autoconcept.se, då jag hade garanti kvar.
Det ringde då en skadereglerare från Autoconcept som var lite provocerande och försökte intala mig om att det inte alls var säkert att garantin skulle gälla. För att gälla var han tvungen att ha bildbevis på trasig komponent i växellådan- och var villig att ersätta verkstaden för någon timmes merarbete i detta arbete. Verkstadschefen upplyste om att man i normalfallet och enligt Volvos rekommendation ej kunde mäta upp något i växellådan då specifikationer saknas, utan man byter hela lådan. Han erbjöd mig att ta hem en begagnad.
Hade inte så mycket att välja på utan man är ju tvungen att få in alla växlarna, så reparationen var tvungen att utföras. När verkstaden plockade ned kopplingen uppdagades problemet, det var en trasig packbox- läckage manövercylinder och läckage olja på kopplingen.
Behov av att byta manövercylinder, koppling och olja i lådan då den blivit varm av att kopplingen slirat meddelades Autoconcept tillsammans med bilder på delarna.
Autoconcept avslår snabbt garantianspråket p.g.a. "Orsaken är att detta inte bedöms som någon plötslig mekanisk skada".
Begär att man skall ompröva ärendet men även denna bedömning bedömer Autoconcept detta som "ej som en plötslig mekanisk skada".
Har nu fått betala hela reparationskostnaden själv samtidigt som jag betalt för en garanti som inte täcker annat än PLÖTSLIGA skador, vilket tycks ge utrymme för godtyckliga tolkningar där försäkringstagaren naturligtvis får dra det kortaste strået.