Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Micars
#738655
Vill dela med mig av hur Autoconcept hanterar en uppkommen skada så att andra kan dra lärdom utav detta.

Ville förnya min gamla V70, så jag köpte en bil på Kvarndammen- kvd.se som passade mina önskemål. De deklarerar: "Alla fordon genomgår en utförlig teknisk och visuell test" samt att man kan köpa till en garanti: "KVD´s och AutoConcepts garantier ger dig extra trygghet vid köpet av din begagnade bil." Bilen levererades från kvd.se där "försäljningsobjekt är professionellt testade och beskrivna", och i objektbeskrivningen stod: "Fungerar bra i motor, växellåda och bromsar". Vilket gällde vid köpet.

Det fanns olika nivåer av "garantier" och jag valde den "bästa": "Xtra Bilgaranti/
Detta är vår bästa garanti som ger dig ett mycket gott skydd när något på bilen går sönder. Den kostar 2940 kr per år, ersätter skador upp till 40 000 kr och kan tecknas på bilar som är max 8 år gamla." Försäkringsgivare: Autoconcept Sverige AB.

Med vetskap om en relativt trygg affär- trodde jag då- köpte jag en Volvo V70 II 2009 2.0F. Den har jag nu haft i snart ett år och då det var dags för service lämnade jag in bilen på auktoriserad volvoverkstad, och i samband med detta påtalades problemet med att det ibland var svårt att få i växlarna- då särskilt ettan och backen.

Verkstaden befarade växellådan och skickade in skadeanmälan till Autoconcept.se, då jag hade garanti kvar.
Det ringde då en skadereglerare från Autoconcept som var lite provocerande och försökte intala mig om att det inte alls var säkert att garantin skulle gälla. För att gälla var han tvungen att ha bildbevis på trasig komponent i växellådan- och var villig att ersätta verkstaden för någon timmes merarbete i detta arbete. Verkstadschefen upplyste om att man i normalfallet och enligt Volvos rekommendation ej kunde mäta upp något i växellådan då specifikationer saknas, utan man byter hela lådan. Han erbjöd mig att ta hem en begagnad.

Hade inte så mycket att välja på utan man är ju tvungen att få in alla växlarna, så reparationen var tvungen att utföras. När verkstaden plockade ned kopplingen uppdagades problemet, det var en trasig packbox- läckage manövercylinder och läckage olja på kopplingen.
Behov av att byta manövercylinder, koppling och olja i lådan då den blivit varm av att kopplingen slirat meddelades Autoconcept tillsammans med bilder på delarna.

Autoconcept avslår snabbt garantianspråket p.g.a. "Orsaken är att detta inte bedöms som någon plötslig mekanisk skada".
Begär att man skall ompröva ärendet men även denna bedömning bedömer Autoconcept detta som "ej som en plötslig mekanisk skada".

Har nu fått betala hela reparationskostnaden själv samtidigt som jag betalt för en garanti som inte täcker annat än PLÖTSLIGA skador, vilket tycks ge utrymme för godtyckliga tolkningar där försäkringstagaren naturligtvis får dra det kortaste strået.
av Micars
#738739
Bamse skrev:Skicka din story till Plus, men först kan du ta en diskussion med KVD som nog är väldigt måna om nöjda kunder.
Reklammationsavd. på Kvd.se har löpande erhållit kopior på den mailkonversation som förekommit, så de har haft full insyn i ärendet -men inte bekymrat sig hittills. Kvarndammen verkar tycka det är ok att sälja sina bilar och ta betalt för en "bästa" garanti som sedan inte täcker mekaniska skador- annat än att Autoconcept anser att de är plötsligt uppkomna.

Att ha en garanti som utåt låter bra och är ju naturligtvis bra för affärsverksamheten, både för Kvd.se och Autoconcept. Att de har ett "kryphål" i sina villkor att skadorna skall av försäkringsgivaren anses vara plötsliga- är inget de i reklambroschyrerna talar om.
De kan då fortsätta sin verksamhet och i praktiken kan de kanske ersätta en och annan fönsterhiss som krånglar, men då det blir dyrare reparationer kan de alltid hänvisa till att skadan skall ha uppkommit plötsligt!

De har lyckats skapa en produkt som folk köper och upplever som en trygghet, den marknadsförs som en extra trygghet vid köp, men som sedan visar sig inte vara någon trygghet. Vill med detta upplysa andra om hur denna "garanti" fungerar i praktiken.

Ärendet är anmält till ARN- Allmänna reklamationsnämnden för en opartisk granskning.
av Lövet
#738741
Tyvärr verkar samma sak gälla för flera aktörer. Har hört samma om Svensk Bilgaranti exempelvis.

Väldigt få saker är ju helt plötsligt uppkomna och även ett förtida slitage är egentligen ett fel som man kan reklamera.
Användarvisningsbild
av MartinS
#738742
Om man nu har så skumma villkor, hur försvarar dom att detta inte skulle kunna uppkommit plötsligt?

Jag tycker det är förj-vligt faktiskt. KVD borde dessutom bry sig, men dom har det väl allt för bra i dessa tider och bryr sig inte ett skvatt...

/Martin
av Jimpen89
#738745
Antar att det är denna du har? http://www.autoconcept.se/assets/files/ ... Silver.pdf borde inte ditt fel ingå under rubriken "koppling" med texten "Mekaniskt haveri av koppling inkl. hydrauliska cylindrar"? Dock blir det lurig då de skriver att garantin inte omfattas av läckage...
Aldrig sett endast ett A4 med radavstånd 1,5 innehållandes villkor förut.

Hur ska man kunna förutse ett fel på en bil?
av Micars
#738746
MartinS skrev:Om man nu har så skumma villkor, hur försvarar dom att detta inte skulle kunna uppkommit plötsligt?

...
Autoconcept försvarar inget utan de hänvisar snabbt till att det ej anses som en plötslig mekanisk skada, utan vidare kommentarer. Man kan ju misstänka att med detta villkoret styr de lätt skadeutfallen dit de önskar...
av Micars
#738749
Jimpen89 skrev:Antar att det är denna du har? http://www.autoconcept.se/assets/files/ ... Silver.pdf borde inte ditt fel ingå under rubriken "koppling" med texten "Mekaniskt haveri av koppling inkl. hydrauliska cylindrar"? Dock blir det lurig då de skriver att garantin inte omfattas av läckage...
Aldrig sett endast ett A4 med radavstånd 1,5 innehållandes villkor förut.

Hur ska man kunna förutse ett fel på en bil?
Det är Xtra Bilgaranti den kallas: https://www.kvd.se/pdf/xtra_bilgaranti.pdf
Det byttes namn på försäkringarna för ett tag sedan men det kan vara samma du hänvisar till.

Autoconcept har inte hävdat att försäkringen inte skulle omfatta berörda delar, eller att det skulle vara hänvisat till läckage - utan de hänvisar till att det ej anses som en plötslig mekanisk skada. Två utredare med samma svar.
Användarvisningsbild
av MartinS
#738769
Du borde ha goda förutsättningar i ARN tycker jag, sen om autoconcept bryr sig är ju en annan sak.

Att KVD inte bryr sig tycker jag dock är anmärkningsvärt men inte förvånande.
Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]

Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]