Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av maxelss
"En bra bil innebär körglädje,
men glöm inte att ha koll på milen."

Detta var rubriken i det brev jag fick idag från Volvia
Antar att detta har att göra med att jag har min körsträcka 0- 1000 mil anmäld.
jag kör inte heller mer än ca 500- 600 mil/ år och har inte gjort de senaste 5-6 åren, så jag ringde och frågade varför? och om de inte kunde kolla detta själva mot kontrollbesiktningen, och jo de kunde visst.

Gammal bil, Volvo 945 SE LTT-97 som inte gått 20000 mil ännu och inköptes 2001 då den gått knappt 7000.
Anntar att de är detta de vänder sig emot.

Till saken hör att arbetet erbjuder en bil mot förmånsbeskattning och redovisning av privatkörning så en del av körsträckan som skulle skett i privatbil sker i den andra om antalet tillåter.

Kanske är ni flera som fått detta brev och undrar varför?
Ringde och frågade men svaren blev som jag hade väntat mig. Ganska intetsägande och svävande, men vad kan man förvänta sig av dom...

Kanske är vi fuskare allihop?
av Droopy
Har kört på 1000mil i alla år och har fått liknande brev några gånger vad jag kan minnas
Kör i snitt 1300mil\år
Användarvisningsbild
av MartinS
Droopy skrev:Har kört på 1000mil i alla år och har fått liknande brev några gånger vad jag kan minnas
Kör i snitt 1300mil\år
Det är alltså pga sådana som dig de skickar ut breven. Synd att inte alla kan vara ärliga med sin körsträcka så vi kan få rättvisare premier.

/martin
Användarvisningsbild
av wissel
Men å andra sidan blir det vid skada då dom upptäcker att körsträckan är för lågt satt en så kallad " Pro Rata " reglering av skadan.
Innebär i korthet att om premien till exempel är 15% för låg så blir ersättningen 15% lägre....alternativt självrisk-ökning som motsvara för låg premiebetalning.... ;-//
av Droopy
Har kvaddat två bilar själv i min ungdom och lånade ut den förra V70in som kvaddades totalt och försäkringsbolagen har aldrig kollat någon årlig körsträcka, de två första var skitbilar så där brydde de sig inte äns om mätarställningen, förra V70in frågade de mig bara hur långt den hade gått.

Jag tror ni bestämt överdriver effekten av att uppge 1000mil per år, de skiter fullständigt i om jag kör 1143 el 1055 el 1221 mil per år.
Dessutom skiljer det inte många kronor från 1000-1500mil och jag tycker överlag att bilförsäkringar här uppe är "billiga", ( iaf på de bilar jag haft ) kanske annat i storstäder.

Tror knappast mina 1009mil per år påverkar din försäkring mer än 10 kronor, om det äns spelar in.
Användarvisningsbild
av wissel
Jag tror ungefär som du, smådiffar bryr dom sig inte om...
men skulle dom få en skada på en 1000 mila förs. som det visar sig går 2800 mil/år och det är en dyr
skada det är då det tar hus i ....... :D
Användarvisningsbild
av SvenB
Droopy skrev:Har kört på 1000mil i alla år och har fått liknande brev några gånger vad jag kan minnas
Kör i snitt 1300mil\år
Vilket var det nu 1009 eller 1300?

Droopy skrev:
Tror knappast mina 1009mil per år påverkar din försäkring mer än 10 kronor, om det äns spelar in.
Det är en stor skillnad eftersom 1009 mil ligger väldigt nära 1000 mil och 1300 ligger nära 1500 mil
av Droopy
Snittet över 20 år ligger på 1300 mil, det fins år då jag kör 1500mil och vissa år har jag inte ans nuddat vid 1000mil pga mycket jobb på annan ort ( då står bilen stilla hemma ).

Och på min försäkring skiljer det inte mer än några hundralappar per år från 1000 till 1500mil och de struntsummorna bryr sig knappast försäkringsbolaget om.
Användarvisningsbild
av SvenB
Varför bryr du dig om de hundralapparna då?
Användarvisningsbild
av Jensen
Du skriver precis som att du vore den enda kunden dom har på Volvia, det är väl klart som
fan att dom vill att kunder skall betala rätt premie med tanke på antalet mil dom kör.
Det gör ju förmodligen rätt stor skillnad på vad dom drar in på ett år om alla betalade rätt.

Droopy skrev:Snittet över 20 år ligger på 1300 mil, det fins år då jag kör 1500mil och vissa år har jag inte ans nuddat vid 1000mil pga mycket jobb på annan ort ( då står bilen stilla hemma ).

Och på min försäkring skiljer det inte mer än några hundralappar per år från 1000 till 1500mil och de struntsummorna bryr sig knappast försäkringsbolaget om.
Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]

Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]