Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av MrNorth
Hej!

Var och besiktigade frugans bil i går. Som väntat gick den igenom för vi har itne haft några problem med den sen vi köpte den (Renault 07 med 12000 mil). Dock fick jag trots det underkänt (utan återbesök) pga att han läste av bilens felkoder och fick upp något om att tändstift 4 hade haft misständning (inget timestamp så det kan i teorin hänt när som helst även innan vi köpte bilen). Kom ihåg när detta hände det var efter en motortvätt som jag fick en varningslampa, så brukar det bli vid motortvätt och är inget att bry sig om i min mening. Efter torkning (körning någon mil) fungerade bilen perfekt och detta var inget jag tog notis om...

Bör dessa kontroller verkligen ingå i en besiktning? Det är väl mer något som görs på en service. Jag kan inte minnas att de någonsin har kollat felkoder innan när jag ha besiktigat heller, är det något nytt påhitt för att tjäna ännu mer pengar?

Jag skojade lite med honom och sa, ja jag får väl se om jag kör in till verkstaden tills nästa besiktning (vi använder bilen så sällan) och då tittade han på mig med allvarlig blick "ja det är bäst att du gör för annars blir det inte roligt vid nästa besiktning". Trodde först att han skämtade.

Tankar/åsikter? Självklart tycker jag att det är bra att de kollar felkoder, men dessa kan ju vara från vad som helst och behöver inte betyda fara vare sig för bilen, mig själv eller andra bilister. Det jag inte gillar är att detta tvingar mig in på en bilverkstad som kan läsa av felkoder, göra ev felsökning och nolla dessa bara för att bilprovningen ska bli nöjda.

/S
av Droopy
Kan aldrig tänka mig att det där skulle betyda något nästa gång du besiktigar, besiktningsmanen har nog fått det hela om bakfoten.

Emissionsrelaterade felkoder är det enda jag kan tänka mig att de kan ge nedslag på nästkommande år, kanske.
Det verkar dessutom vara väldigt individuellt vilka som kollar och inte, jag har än inet varit in med ett enda fordon från jobbet där de koplat in felkodsläsare.
Användarvisningsbild
av Vojje
Fr.o.m. årsmodell 2004 kollar besiktningen avgasrelaterade felkoder. Verkar ha gått överstyr. Som det mesta :(
Användarvisningsbild
av Vojje
umekille skrev:bra att veta kan bli 2-or om de inte åtgärdas innan nästa besiktning
:roll:
Ähh!
av llesrof
Det skall bli intressant att höra vad de säger om att jag har en felkod på AUM. Kan ju inte tänka mig att AUM påverkar utsläpp eller säkerhet :D
Användarvisningsbild
av Vojje
Inte för att jag vet vad AUM är. Aluminiumfälgarna, kanske :wink:

Men SBP läser nog inte ut modellspecifika felkoder, med i detta fallet Vida, utan endast de generella som man gör med B-temas apparatur.
av MrNorth
Ja jag tyckte det hela var riktigt märkligt. Det står "underkänd" på det pappret man får. Jag gjorde besiktningen hos Opus.

Förmodligen kommer vi inte att lämna in bilen till vare sig service eller punga ut med en tusenlapp för att någon verkstad kollar på detta och antagligen nollar koderna, alternativt om de vill tjäna lite extra, byter alla tändstiften.

Blev mest irriterad över att de gjorde detta utan att fråga, samt att de ville hävda att jag skulle få "problem" vid besiktningen nästa år om jag inte åtgärdade det.

Avgasvärdena var riktigt bra och han sa själv vid provkörningen att "bilen går jättebra". Men trots allt står det "underkänd" i protokollet och 4 olika felkoder (som har med samma fel att göra, 4:e tändstiftet, misständning). Men som sagt, bilen fick med beröm godkänt vid alla vanliga tester som de alltid har gjort, avgas, belysning, karosseri etc...

/S
av Eirike93
Lyser motorlampa eller dylikt?
Du kanske kan byta tändstift 4 eller kolla tändspolar/tändkablar, sen lyfta av plus-polen på bilen för att nolla koderna?
Eller det kanske inte fungerar så på nyare bilar :P
Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]

Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]