- mån 07 jan 2013, 11:21
#715071
Hej!
Var och besiktigade frugans bil i går. Som väntat gick den igenom för vi har itne haft några problem med den sen vi köpte den (Renault 07 med 12000 mil). Dock fick jag trots det underkänt (utan återbesök) pga att han läste av bilens felkoder och fick upp något om att tändstift 4 hade haft misständning (inget timestamp så det kan i teorin hänt när som helst även innan vi köpte bilen). Kom ihåg när detta hände det var efter en motortvätt som jag fick en varningslampa, så brukar det bli vid motortvätt och är inget att bry sig om i min mening. Efter torkning (körning någon mil) fungerade bilen perfekt och detta var inget jag tog notis om...
Bör dessa kontroller verkligen ingå i en besiktning? Det är väl mer något som görs på en service. Jag kan inte minnas att de någonsin har kollat felkoder innan när jag ha besiktigat heller, är det något nytt påhitt för att tjäna ännu mer pengar?
Jag skojade lite med honom och sa, ja jag får väl se om jag kör in till verkstaden tills nästa besiktning (vi använder bilen så sällan) och då tittade han på mig med allvarlig blick "ja det är bäst att du gör för annars blir det inte roligt vid nästa besiktning". Trodde först att han skämtade.
Tankar/åsikter? Självklart tycker jag att det är bra att de kollar felkoder, men dessa kan ju vara från vad som helst och behöver inte betyda fara vare sig för bilen, mig själv eller andra bilister. Det jag inte gillar är att detta tvingar mig in på en bilverkstad som kan läsa av felkoder, göra ev felsökning och nolla dessa bara för att bilprovningen ska bli nöjda.
/S
Var och besiktigade frugans bil i går. Som väntat gick den igenom för vi har itne haft några problem med den sen vi köpte den (Renault 07 med 12000 mil). Dock fick jag trots det underkänt (utan återbesök) pga att han läste av bilens felkoder och fick upp något om att tändstift 4 hade haft misständning (inget timestamp så det kan i teorin hänt när som helst även innan vi köpte bilen). Kom ihåg när detta hände det var efter en motortvätt som jag fick en varningslampa, så brukar det bli vid motortvätt och är inget att bry sig om i min mening. Efter torkning (körning någon mil) fungerade bilen perfekt och detta var inget jag tog notis om...
Bör dessa kontroller verkligen ingå i en besiktning? Det är väl mer något som görs på en service. Jag kan inte minnas att de någonsin har kollat felkoder innan när jag ha besiktigat heller, är det något nytt påhitt för att tjäna ännu mer pengar?
Jag skojade lite med honom och sa, ja jag får väl se om jag kör in till verkstaden tills nästa besiktning (vi använder bilen så sällan) och då tittade han på mig med allvarlig blick "ja det är bäst att du gör för annars blir det inte roligt vid nästa besiktning". Trodde först att han skämtade.
Tankar/åsikter? Självklart tycker jag att det är bra att de kollar felkoder, men dessa kan ju vara från vad som helst och behöver inte betyda fara vare sig för bilen, mig själv eller andra bilister. Det jag inte gillar är att detta tvingar mig in på en bilverkstad som kan läsa av felkoder, göra ev felsökning och nolla dessa bara för att bilprovningen ska bli nöjda.
/S