Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Flyttade här vid månadsskiftet och idag damp det ner en faktura från länsförsäkringar då min premie höjts pga min flytt.

Jag bor fortfarande centralt, men i Gävle istället för i Västerås, och jag står fortfarande parkerad i flerbilsgarage där endast de som har plats kommer in.
Jag är fortfarande jag och jag bor fortfarande ihop med samma familj.

Premien höjdes från 6600kr till 9033kr / år.

När jag förlängde försäkringen i våras så jämförde jag mot Volvia och salusansvar, dom var då dyrare än LF men har i och med flytten sänkt sina premier kraftigt. Så det känns väldigt konstigt att LF's statistik säger att de ska höja med 2433kr när Salusansvar kunde sänka med ungefär 2,5tkr och Volvia med strax under 2 tkr.

Så, kan jag komma ur min försäkring nu när de så kraftigt höjt premien eller friskriver dom sig från sådant i avtalet?

I annat fall.
Hur fungerar det med att ställa av bilen en dag? Misstänker att dom täppt till det knepet och att jag fortsätter ha försäkringen hos dem?

Skriva över bilen på frun är inte ett alternativ då jag inte vill öka på antalet ägare på bilen.

Edit: Dom kanske sett min avatarbild och tror jag låter grabben köra. Därav den kraftiga höjningen ;)
Ring upp försäkringsbolaget och tala om att du avser att byta bolag. Gå in på t.ex. insplanet först och ta fram en alternativ offert. Jag skulle tro att det går att diskutera med dem. Annars: Ställ av bilen.
Frågan stöts och blöts i min tråd http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php?f=55&t=60571 . Svaret är att ingen är riktigt säker på om man kan ställa av en dag. Å ena sidan hävdas att det är ok att säga upp försäkringen den dagen, för då föreligger inget behov (lagligt alltså). Sedan ska man då kunna välja fritt när den är i trafik igen. Andra säger att bolaget då kommer att säga att man är inom en bindningstid och tvinga en att återteckna.

Man borde få nån juridikkunnig att titta på detta...
När du ställer av bilen så hamnar din vanliga försäkring vilandes. Det finns ett centralt register för försäkringsbolagen, dvs alla bolag ser att det redan finns en vilande försäkring på bilen när du ska teckna en ny. Du har tecknat ett avtal på 12 månader med det första bolaget och då gäller det.

De här referenserna till att ställa av bilen en dag osv är flera år gamla. Det funkar inte idag.

Angående höjningen så måste du nog läsa villkoren men jag kan tänka mig att det står att de har rätt att höja om risken förändras och det gör den ju vid flytt.
Jag säger inte att jag har rätt. Men vad jag har erfarit tidigare så kunde inte försäkringsbolagen höja premien annat än på årsförfallodagen. Undersök om detta gäller fortfarande.
Länsförsäkringar går med på att bryta försäkringen mitt i försäkringsperioden då avtalsförhållandena väsentligt förändrats.

Så jag hoppas de säger samma sak när jag ringer och ska säga upp den efter att ha tecknat en ny :P

Anledningen till att den stigit så mycket är att "jag inte kan få någon rabatt när jag inte har hemförsäkringen hos dem". Inte ett ord om statistiskt urval eller liknande, utan bara att jag inte har hemförsäkringen hos dem.
Jag hade inte det när jag bodde i västerås heller... :roll:
Vad har denna för funktion?

Gissar på att den stadgar upp chassiet. Du h[…]

"Limp home mode" ?

Du har använt fel flik i läsaren. Du ska[…]

Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]

Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]