Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av matzen10
Efter krocken i januari blev det då ett nyinköp av liknande bil. Det blev en S60 2.5T AWD 2004.
Under 3 veckor kollade jag på bilar som var till salu och det fanns inte många av denna kan jag säga.. Det fanns det 6 stycken av årsmodell 2003/04 i hela landet. I slutändan stod avgörandet mellan 3 st; i Karlstad, i Uppsala och i Luleå.
Fick bilder tillsända eposten och hade tät kontakt med säljare på respektive ställe. Det var inte så mycket att prata om då jag visste vad det var för bil och vad dess svagheter (generellt) respektive fördelar är.
Skicket fick avgöra, tänkte jag.
Totalt sett var bilen i Luleå den som attraherade mig mest; rätt färg, rätt utrustning, rätt pris och framför allt en god säljare. Ett aber: mellan Örebro - Luleå är det 103 mil... Om det, trots alla bilder och allt pratandes i telefon, skulle visa sig att bilen inte var i det skick jag hade utlovats, är det ju inte bara att vända på klacken och gå på nästa bil.. Men som sagt; en bra säljare som gav gott intryck och förstod att inte "försköna" svaren på mina frågor fällde avgörandet.
Jag kan oxå tillägga att jag har en kompis som är servicemarknadschef på Hans Persson Bil och kunde kolla upp bilen i interna register samt informera mig om vilka speciella frågor jag skulle ställa innan jag åkte.
Åkte upp till http://www.rondellens-bil.se i Luleå och köpte bilen utan större anmärkningar. Jag fick oxå telefonnummer till den tidagre ägaren och ringde denne 3-4 ggr för att fråga om allt möjligt. Även han gav ett gott intryck och hade mycket bra stylingideer han delade med sig av.

Fick nya sommardäck, servicen var gjord, växelspaksknoppen var dock lite glapp vilket inte framgått vid våra kontakter per telefon/epost. men, men.. Allt eftersom har det uppträtt lite problem med bilen som behövde åtgärdas. Listar dessa:
1. Byte av växelspaken då den glappade och till slut släppte och snurrade runt helt. = Blev åtgärdat och bra, som förväntat.
2. Draggande koppling. Märktes, typiskt nog, efter ca; 400 mil. Jag hann knappt hem.. Det berömda problemet med ingående axel till växellådan som behövdes fettas om. En rätt lång modellserie av 2003/04 har ett mindre bra fett på den axeln. Och i mitt fall så behövde växellådan plockas ned och fettas om alltså. (Kostar ca; 11.000:- för privatpersonen att åtgärda). = Blev en helt annan känsla i växellänkaget. Nu går det rasp-fritt och exakt!
3. Byte av momentstag och gummibussning för övre motorupphängning.
Det märktes ett klonkande ljud när man förde växeln i läge. Man kunde då se att detta var orsaken till klonket, efter lite letande både här å där. = Klonket finns inte kvar längre .
4. Uppgradering av mjukvara till telefonen. Det var ett fasligt burkigt ljud när man talade i den integrerade telefonen. Inte alls likt ljudet i den förra. Kändes ungefär som att sitta i en konservburk och prata. Hoppas det blir bättre nu. = Blev bra [060807].
5. Byte av låspaket vänster framdörr. Ibland så låste förardörren upp sig fastän bilen var låst och larmad. Man bestämde att låset skulle bytas. = Låset förblir låst numera [060807].
6. Backspeglarna hackar, oavsett väderlek. Kanske inte går att komma tillrätta med enligt Volvoverkstaden, men värt ett försök att uppgradera mjukvaran. Finns en hel del bilar som har detta lilla störande problem. = Lyckades de inte komma tillrätta med.. Verkstaden ska kolla detta vid nästa inbokade tid igen. Är numera fixat [070112]

Kostnaden så här långt för privatpersonen är ca: 16.000:-

7. Punkt sju får bli vinkelväxeln. Hans persson Bil i Köping håller på med bilen just nu och de ringde och sa att vinkelväxeln var sliten. De tyckte att det var lika bra att byta den nu då de hade växellådan nere för att spara mycket av kostnaden. Sannolikt är ju att det problemet kommer poppa upp vid ett senare tillfälle och då kosta mycket mera i arbetskostnad. Ligger just nu i förhandling med Rondellens Bil om hur vi ska lösa denna kostnad. Återkommer med mer info senare.
EDIT: jag får stå för denna kostnad då slitaget inte är ett fel utan just ett slitage. Även om slitaget är stort. Nåväl.. Får väl vara okey då. Delen kostar 1100:- = Blev säkert bra. Har inte märkt att den var sliten, men nu räknar jag med att slippa det framtida problemet iaf. Fick 20% på arbete och delen.

Ett verbalt misstag mellan meken & servicechefen ledde till att de främre bromsklotsarna bytes. Jag var informerad om att de hade ca; 1000 mil kvar, och väntade på prisuppgift innan godkännande. Men de blev alltså bytta utan mitt godkännande. Jag accepterar denna "fadäs" då jag känner servicechefen och betalar ett reducerat pris för detta. Fick 20% rabatt på arbete och delar på klotsarna samt vinkelväxeln. Helt ok alltså!

Totalt sett är jag nöjd med min bilaffär och det bemötande jag fått från säljaren. En del fel har kommit längs vägen men det var inga konstigheter att få detta åtgärdat via MRF-garantin. Dessutom på hemmaplan, vilket inte är självklart! Säljaren kan ju be att man kommer till dem för åtgärd..Å andra sidan hade jag pratat om att ev. fel som kom, ville jag ha åtgärdade på plats.
Det känns väldigt skönt att få genomföra en bilaffär utan tanke på om säljaren "mörkar" några stora, kostsamma fel. När sedan några fel, oturligt nog, uppträder visar det sig att det är bekymmersfritt att få dessa åtgärdade. Nu är jag nästan lika nöjd med denna S60 som den förra; jag har inte riktigt vant mig vid klädseln Nidingen/Sisal. Men det blir bättre å bättre..
En solskenshistoria från

----> Matz
Senast redigerad av 4 matzen10, redigerad totalt 0 gång.
av matzen10
Innan jag tog kontakt med bilsäljaren för, vad jag tyckte, garantiåtgärderna hade jag lusläst om MRF-garantin på http://www.mrf.se. För säkerhetsskull. Dessutom hade jag läst många trådar, och skapat några, här på forumet, för att kunna presentera ett åtgärdsprogram för de fel som behövde åtgärdas. Hade oxå kontakt med Volvoverkstaden som fick känna på bilen och ge sitt omdöme innan kontakt togs.
Och som sagt, det var inga problem alls! Och så här gick turordningen:
1. Jag skrev en epost till säljaren med de punkter jag upplevde var problem. Skrev oxå att jag har låtit en Volvoman känna på bilen och att denne tillstyrkt att det var problem.
2. Säljande firman tog kontakt med Volvoverkstaden för en undersökning och professionell bedömning av bilen samt för att bilda ett offertunderlag.
3. Offertunderlaget skickades till säljaren och godtogs efter liten förhandling.
4. Bilen bokades in till idag för åtgärd.

F.ö. har jag inga erfarenheter att dela med mig av. Tack och lov! Annars kan det ju vara bra att delge vad för hinder som man kan stöta på under resans gång samt hur man löser detta. Jag är dock övertygad om att det finns flera som stött på hinder (acceptabla/oacceptabla, om ni förstår) som kan delge detta. Skapar en ny tråd med passande namn för detta.

M V H
---> Matz
Användarvisningsbild
av MartinS
Kul att allt löst sig så smdigt!

/Martin
av TobbeÖ
matzen10 skrev: 6. Backspeglarna hackar, oavsett väderlek. Kanske inte går att komma tillrätta med enligt Volvoverkstaden, men värt ett försök att oppgradera mjukvaran. Finns en hel del bilar som har detta lilla störande problem.
Intressant. Menar du att det hackar när man ändrar inställning på sidospeglarna? Mina gör det men eftersom jag inte har ägt någon liknande Volvo så trodde jag att det skulle vara så... På min Saab 9-5 som jag hade förut ändrades speglarna mycket smidigare och utan hack. Hur "borde" det vara på en V70N från 2005?
av matzen10
TobbeÖ skrev:
matzen10 skrev: 6. Backspeglarna hackar, oavsett väderlek. Kanske inte går att komma tillrätta med enligt Volvoverkstaden, men värt ett försök att oppgradera mjukvaran. Finns en hel del bilar som har detta lilla störande problem.
Intressant. Menar du att det hackar när man ändrar inställning på sidospeglarna? Mina gör det men eftersom jag inte har ägt någon liknande Volvo så trodde jag att det skulle vara så... På min Saab 9-5 som jag hade förut ändrades speglarna mycket smidigare och utan hack. Hur "borde" det vara på en V70N från 2005?
Visst ska det funka hackfritt. Men det verkar vara svårt att komma tillrätta med..Mina speglar hackar ibland och inte alltid. Får se om ny mjukvara kan lösa detta. Det var dock inte säkert..
---< Matz
av matzen10
TobbeÖ: Som du kan läsa ovan (rödtexten) så blev inte speglarna något bra, tyvärr. men verkstaden kollar det vid nästa tillfälle då bilen ska in.
Kolla gärna upp på din front om du kan få ordning på speglarna! Det känns lite "billigt" att ha detta skitfel, tycker jag..

M V H
---> Matz
av sm5ugh
Vad får man för symptom när vinkelväxeln är slut/dålig?
av matzen10
sm5ugh skrev:Vad får man för symptom när vinkelväxeln är slut/dålig?
Jaadu, inte en aning! Jag märkte då inget!! Meken såg det när växellådan var nere och tyckte det var smart att byta den då han såg att den var sliten.
Men jag skapar en tråd om det i S60-forumet så får vi snart veta!

Vinkelväxelns funktion ska dock vara att reglera kraft mellan de främre hjulen till de bakre, vid behov.

M V H
---< Matz
av jbl
Det kan vara hylsan som överför kraften från lådan till vinkelväxeln var sliten. Inte helt ovanligt. Man märker det genom utebliven bakhjulsdrift.

Det kan även vara att vinkelväxeln läckte olja då bytts den ofta ut.
av tkntkn
Har du blivit av med tinnitusen?

IMG_8296.jpeg IMG_8295.jpeg IMG_8294.jpeg

Det skulle jag säga går, även om d[…]

Volvo V70n 2006a gäller det. Märkte att[…]

Varningen om åldrat bränsle kommer n&[…]