Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Krille84
Jag har fått "förmånen" att skaffa en personalbil via företaget jag jobbar för. Försöker sätta mig i det här med hur det fungerar när man räknar ut kostnaderna. Som jag förstår så är den uppdelad på två delar.

Förmånsvärde, som grundas på bilens grundpris som är registrerat hos skatteverket samt tillvalsutrustning. Det är denna del som drabbas då bilens totala pris överstiger 7,5 pbb, alltså 330,000kr.

Leasingavgift. Den faktiska kostnaden för bilen inkl. försäkring, skatt och dylikt ligger under denna kostnad.

Vi har ganska bra rabatter genom Volvo, men jag kan inte riktigt koppla ihop vad rabatten spelar för roll i slutändan, eftersom förmånsvärdet blir densamma även fast jag får ner bilpriset. Gör det ens någon skillnad om jag får rabatt på bilen? Kan någon förklara detta för mig?
Användarvisningsbild
av Brainy
Får inte du något bruttolöneavdrag eller liknande för leasingavgiften så gör inte rabatten någon skillnad i kostnad för dig då skatteverkets förmånsvärde går på orabatterat pris. Så det har du helt rätt i.

Däremot så kan det ju hända att ditt företag endast tillåter dig handla för 330 tkr, kan du då få mycket rabatt så får du mer bil för pengarna. Kanske en D5 med den utrustning du vill ha istället för en D3, som ett exempel.
Användarvisningsbild
av crumpets
Rabatten får du på leasingavgiften. Leasingavgiften beräknas nämligen utifrån bilens pris. Mitt jobb har också personalbilserbjudande men jag vet inte hur imponerad jag är egentligen. Hosta upp över 6200 i månaden för en snikutrustad a4 känns väl sisådär.
av Lövet
crumpets: Det låter mycket men det är billigare än att köpa den privat. Många gör glädjekalkyler när det gäller sitt bilägande, framförallt angående värdeminskning och kapitalkostnad. På personalbilen syns dessa kostnader direkt på fakturan.
Användarvisningsbild
av crumpets
Absolut. Jag uttryckte mig lite klumpigt. Jag vet att det är ett bra pris, men det belyser så tydligt hur hård smäll det faktiskt är mot ekonomin med nybil.
På en kärra för 330 efter rabatt torde värdeminskningen bli 5500/mån så då får man ju både försäkring skatt och service för bara 600/mån.
av Krille84
Ja, bilen jag byggt är en V70 där priset innan rabatt är strax över 380k. Efter rabatten landar bilen på 329k.
En ganska bra rabatt tänker jag, speciellt om jag hade handlat som privatperson. Den sammanlagda kostnaden inkl. sallt utom drivmedel blir ca. 5100kr i månaden. 5000kr känns som ganska mycket pengar, men om jag räknar på vad bilen hade kostat mig vid ett privatköp så skulle den kostnaden förmodligen vara betydligt högre. Dock är det ju en kostnad som jag inte märker av förs dagen då jag säljer bilen...
av Malmstroem
Ligger du under 7,5 basbelopp i listpris, kör mycket, och inte har reseavdrag och mycket milersättning är personalbil attraktivt.

Kör du lite och har en bil för betydligt mer än 7,5 basbelopp är det inte alls säkert att personalbil är billigare. Jag köpte min XC70 privat eftersom jag inte fick ihop ekvationen med den som personalbil.

Jag kan ha räknat fel och överskattat restvärdet efter tre år -- men jag tvivlar.

Just nu funderar jag på en Prius som andrabil. Den blir nästan helt garanterat billigare som personalbil...
av Lövet
Tänk på att förmånsvärdet beräknas på pris innan rabatt
av Malmstroem
crumpets skrev:Rabatten får du på leasingavgiften. Leasingavgiften beräknas nämligen utifrån bilens pris. Mitt jobb har också personalbilserbjudande men jag vet inte hur imponerad jag är egentligen. Hosta upp över 6200 i månaden för en snikutrustad a4 känns väl sisådär.
Personalbil brukar vara "kostnadneutral" för företaget. Vid 55% marginalskatt så betalar du netto 35-40% av leasingkostnaden. (Beror lite grann på hur just ditt företag räknar, om det påverkar pensionen etc, vilket förmånsvärde bilen har -- eftersom företaget får betala sociala avgifter på förmånsvärdet....)

Det betyder att 6200 i leasing blir typ 2300 mindre per månad i lönekuvertet. Men sedan får du också skatta för förmånen, vilket är ytterligare gissningsvis 2300 vid 55% marginalskatt. Vilket ger en månadskostnad på 4600 för en snikaudi A4. Förmånsvärdet beräknas på listpris inklusive alla tillbehör (däck, dragkrok, metallicfärg etc). När totalpriset går över 330 000 (7,5 basbelopp) så ökar förmånsvärdet snabbt vilket gör det attraktivt att hålla bilen under 7,5 basbelopp (eller så nära det går). Leasingkostnaden är också baserad på ett viss miltal per år. Kör du mer kan det snabbt bli betydligt dyrare om -- och då får du ofta betal dina 35-40% av leasingkostnaden för extramilen. Oftast är det den anställde som ansvarar för över / undermil, men ibland tar arbetsgivaren den risken.

4600 är troligen mindre än vad det skulle kosta att köpa ny bil själv -- om du inte kör väldig lite och därmed har exceptionellt låg värdeminskning.

Köper du en begagnad bil lär du inte ha några som helst problem att hålla dig med bil för 4600 i månaden.
av Krille84
Hur jag än bär mig åt så är det omöjligt att komma under 330,000kr innan rabatter så jag får ha medräknat att det blir lite straffskatt. Jag har iaf lyckats banta ner bilen till 361,000kr innan rabatt nu.

När jag använder förmånskalkylatorn på skatteverkets hemsida står det enligt följande:

Prisdel 2: 20% av förmånsgrundande pris över 7,5 prisbasbelopp 1680kr

Är det 1680 kr i månaden, eller per år?

Bytte själv,65€ för batteri. Har ju[…]

Motorn tappar kraft och dör.

Har varit i kontakt med en bilverkstad som tar all[…]

Ja därtill skulle det behövas överf[…]

Bara kört korta sträckor efter uppdateri[…]