- lör 14 jul 2012, 14:45
Köpte för en dryg vecka sedan en -05 S80 2.5T med 10100 mil på mätaren. Har nu upptäckt att bilen läcker i avgassystemet (verkar vara bakre ljuddämparen). Läckan hörs bara svagt på tomgång när man står utanför bilen, och inte alls inuti bilen, men när systemet hamnar under tryck hörs det tydligt. Jag fick det påtalat för mig av en bekant som stod utanför bilen när jag körde in den i garaget så jag bad honom köra lite medan jag stod utanför och lyssnade. Direkt när kopplingen börjar greppa hörs puffandet tydligt.
Frågan gäller om detta är något som bilhandlaren är skyldig att byta/laga? Jag har bara s.k trafiksäkerhetsgaranti som bara gäller de komponenter som bilprovningen skulle ge nerslag på, men jag har haft bilar som fått nerslag på avgasläckage så vet någon om just läckande avgassystem täcks av trafiksäkerhetsgarantin? En ny slutdämpare kostar flera tusen så det vore nyttig info.
Frågan gäller om detta är något som bilhandlaren är skyldig att byta/laga? Jag har bara s.k trafiksäkerhetsgaranti som bara gäller de komponenter som bilprovningen skulle ge nerslag på, men jag har haft bilar som fått nerslag på avgasläckage så vet någon om just läckande avgassystem täcks av trafiksäkerhetsgarantin? En ny slutdämpare kostar flera tusen så det vore nyttig info.