Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av malte74
Köpte för en dryg vecka sedan en -05 S80 2.5T med 10100 mil på mätaren. Har nu upptäckt att bilen läcker i avgassystemet (verkar vara bakre ljuddämparen). Läckan hörs bara svagt på tomgång när man står utanför bilen, och inte alls inuti bilen, men när systemet hamnar under tryck hörs det tydligt. Jag fick det påtalat för mig av en bekant som stod utanför bilen när jag körde in den i garaget så jag bad honom köra lite medan jag stod utanför och lyssnade. Direkt när kopplingen börjar greppa hörs puffandet tydligt.

Frågan gäller om detta är något som bilhandlaren är skyldig att byta/laga? Jag har bara s.k trafiksäkerhetsgaranti som bara gäller de komponenter som bilprovningen skulle ge nerslag på, men jag har haft bilar som fått nerslag på avgasläckage så vet någon om just läckande avgassystem täcks av trafiksäkerhetsgarantin? En ny slutdämpare kostar flera tusen så det vore nyttig info.
av Lövet
Du har ALLTID 6 månaders reklamationsrätt. "Trafiksäkerhetsgaranti" är ett rent påhitt från bilhandeln för att slippa ansvar.

MEN - du kan inte reklamera slitdelar och frågan här blir hur länge det är normalt att ett avgassystem ska hålla tätt. Detta kan säkert bli en diskussion med bilhandlaren.
av malte74
Ja, det är ju det.. Samtidigt måste felet ha funnits där när jag köpte bilen. Den har ju inte rullat 50mil sedan dess.. Nu när jag vet om läckan hör jag den även på tomgång, men jag hade inte reagerat annars. Inte heller i bilen hörs något, utan det är när man står utanför och belastning kommer, alltså när kopplingen griper in, som det flurrar till duktigt och eftersom jag aldrig hörde någon annan köra bilen när den köptes så tar jag inte så hårt att jag missade det.
Ah well, jag får ringa firman i morgon och höra med honom. Killen som har firman verkade otroligt schysst, så man får hoppas på det bästa. Samtidigt är det väl inte speciellt ovanligt att bilhandlare är trevliga när man ska köpa bil men sedan vänder på en femöring när man kommer med klagomål..*s*
Användarvisningsbild
av Tomas88
Japp felet måste ha funnits där när du köpte bilen. Men om jag förstått saken rätt så är det upp till säljaren att bevisa motsatsen om det är inom 6 månader.
av Lövet
Om felet uppstår inom 6 månader så räknas det i lagens mening som att det fanns där från början, dvs villkoret är uppfyllt.

Detta är något bilhandeln försöker förneka och prata bort men så är det. Du vinner direkt i ARN men tyvärr tar den vägen tid om firman sätter sig på tvären.
av Arnold
Just det. Enligt konsumentköplagen har du rätt att reklamera i 3 år. Fel som uppstår inom 6 månader räknas som ursprungliga och då är det säljaren som ska bevisa motssatsen. Efter 6 månder är det köparen som ska bevisa att felet fanns vid köpet. Läs om begagnatbilköp av bilhandlare på konsumentverkets hemsida. Sedan åker du tillbaka till bilhandlaren och begär att de åtgärdar felet.
av Arnold
andreas_lofgren skrev:Du har ALLTID 6 månaders reklamationsrätt. "Trafiksäkerhetsgaranti" är ett rent påhitt från bilhandeln för att slippa ansvar.

MEN - du kan inte reklamera slitdelar och frågan här blir hur länge det är normalt att ett avgassystem ska hålla tätt. Detta kan säkert bli en diskussion med bilhandlaren.
Det spelar väl ingen roll om det är slitdeler. Konsumentköplagen gör ingen skilnad på typ av delar. Bilhandlaren har ju sålt en bil med ett "delvis" defekt avgassystem.
av Lövet
Det spelar stor roll vilken del det är. Det är inget "fel" att en slitdel behöver bytas.

Frågan är bara om avgassystem ska räknas som slitdel, det har jag inget riktigt bra svar på.
av Arnold
andreas_lofgren skrev:Det spelar stor roll vilken del det är. Det är inget "fel" att en slitdel behöver bytas.

Frågan är bara om avgassystem ska räknas som slitdel, det har jag inget riktigt bra svar på.
Var i konsumentköplagen finns det undantaget? Lagen talar bara om "varan" och gör inte åtskillnad på olika typer av varor eller delar. Och hur ska slitdel definieras. Slitdelar är väl allt som rör sig eller som är utsatt för mekaniskt slitage. Det skulle inte vara mycket kvar om det inte gällde slitdelar.
Jag har får handbromsbackar och handbromsvajer bytt genom att jag hävdat konsumentköplagen. De är ju i högsta grad slitdelar.
http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/19900932.htm

Bilar som kostar minst 30 000:- ska ha en varudeklaration på vindrutan. Har inte bilhandlaren uppget att ljuddämparen är dålig i deklarationen så har han ju vilselett köparen.
Kanske är detta som menas med trafiksäkerhetsgaranti:

"Enligt konsumentköplagen (18 §) är
en vara alltid att anse som felaktig om den är så bristfällig att dess
användning medför påtaglig fara för liv eller hälsa. Enligt lagens förarbeten
och nämndens praxis innebär det att en bil som en näringsidkare säljer till
en konsument alltid, oavsett ålder, mätarställning och pris, skall vara i ett
trafiksäkert skick."

Försäljning av bil som inte är trafiksäker

Bromsar är livsviktiga = solklar garanti...

Återstår för TS att bevisa att pyspunka på avgassystemet är att anse
som fel på bilen med hänsyn till dess ålder, mätarställning och pris...

Som jämförelse är naturligt slitna hydrauliklyftare som ger upphov till
knackningar i motorn inte självklart att anse som något fel.

"Säljaren bestred kravet och hävdade att knackningarna inte var något fel.
Det var ett naturligt slitage hos denna bilmodell och med aktuell körsträcka."

"ARN avslog Arnes krav och konstaterade i sin motivering av beslutet att det
är säljaren som ansvarar för fel, om felet fanns redan när varan
avlämnades till köparen, men att det är köparen som måste bevisa att det
överhuvudtaget finns ett fel."

Köparen ska bevisa att det finns fel i en vara

Men det är väl bara att köra till bilprovningen och be dem testa bilen och
dess avgassystem, så får man ju svart på vitt om läckan är ett fel eller inte.
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]