Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av mikaoj
Hejsan.

Jag köpte en bil i slutet av januari iår av metrobil göteborg. och var in med på Volvoverkstaden igår och servade bilen med bränslefilter och luftfilter.

När Mekanikern körde in bilen på verkstaden så tyckte han att motorn lät konstigt. han började felsöka och hittade felet.

Generatorn rasslar, han sa att det va ett lager, och att hela generatorn måste bytas.

Jag fick ingen Garanti av metrobil göteborg, utan han sa att dom följde konsumentköplagen.

Jag ringde upp metro bil AB och berätta vad som var fel, Och han sa att det har metrobil ingen garanti emot.

Utan att den garanti metrobil göteborg lämnade var bara en trafiksäkerhetsgaranti, dvs om bromsar osv är fel/dåliga

Så hur ska jag gå tillväga för att få bilhandlaren att betala?
Senast redigerad av 2 mikaoj, redigerad totalt 0 gång.
Användarvisningsbild
av Vojje
På bilar som är äldre än 6 år eller som gått mer än 10 000 mil gäller 3 månaders trafiksäkerhetsgaranti om bilen kostar minst 50 000 kr.
Annars 1 månads garanti.
Garantin gäller för sådant som SBP kollar, förutom avgasrening.
av Lövet
Konsumentköplagen gäller ALLTID. En bilfirma kan inte välja att ge någon annan sämre garanti istället. Alla fel som uppstår inom 6 månader ska anses ursprungliga och åtgärdas utan kostnad. Bilhandlare försöker tiga ihjäl detta men går du till ARN så vinner du garanterat så länge det inte klassas som slitagedel och såvitt jag vet gör inte generator det.
Användarvisningsbild
av Vojje
andreas_lofgren skrev:Konsumentköplagen gäller ALLTID. En bilfirma kan inte välja att ge någon annan sämre garanti istället. Alla fel som uppstår inom 6 månader ska anses ursprungliga och åtgärdas utan kostnad. Bilhandlare försöker tiga ihjäl detta men går du till ARN så vinner du garanterat så länge det inte klassas som slitagedel och såvitt jag vet gör inte generator det.
6 månadersregeln är enkel att tillämpa på nya saker men när det gäller begagnade grejer är det inte lika enkelt.
Man får helt enkelt acceptera att gammalt inte är i nyskick och säg den del på en bil som inte är en slitagedel. Inte är det generatorn i alla fall.
av Lövet
Om bolaget är en MRF handlare så måste de följa ARNs beslut annars blir de uteslutna ur MRF.

Vojje: 6-månaders regeln gäller i allra högsta grad på begagnade bilar.
av mikaoj
säljaren är inte ansluten till MRF.

dom var jättetrevlig när jag köpte bilen och berättade vilka rättigheter jag hade vid fel på bilen. Men nu när man får problem så är dom inte lika trevlig.

oseriöst företag känns det som i efterhand. så köp ej bil av MetroBil Ab i göteborg, verkar vara skojare.
Användarvisningsbild
av Vojje
andreas_lofgren skrev: Vojje: 6-månaders regeln gäller i allra högsta grad på begagnade bilar.
Har inte påstått annat. Det är dock inte så att normalt slitage är grund för byte eller reparation.
Generatorn fungerar uppenbarligen och med enbart en bilmeks subjektiva bedömning är jag inte helt övertygad att det finns tillräckligt.
Den stora annons-tråden

Join private ladies for live chat and adult dating[…]

Dynamiska strålkastare?

Var det inte 2021 - 2023 som det fanns ett ljuspak[…]

Räckvidd T6 Recharge

Haft min my25 i tre månader. För mig pe[…]

Du som fick tag på skärmar med ok passf[…]