Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Sambon hade bilen parkerad på jobbet i måndags, och deras personalparkering ligger precis vid lastbryggorna vid ett köpcenter. Tyvärr så råkade en lastbilschaufför välta en varubur som då ramlade över min bil.. Detta är väl inte hela världen..lite plåtskador och framrutan spräckt. Var inne hos Bra bil och gjorde en skadebesiktning och dom skickade in uppgifterna till Volvia.

Fick svar idag att skadorna ersätts av försäkringen utom självrisken. Sedan står det att motparten inte är skyldig att anmäla skadan till sitt försäkringsbolag då det ej rör bilens försäkring och att detta innebär att jag får vända mig direkt till motparten för att kräva självrisken och ev. andra kostnader.

Stämmer detta att jag skall behöva kräva motparten på pengar? Trodde i min enfald att det var sånt jag betalar mitt försäkringsbolag för att göra..Någon som har erfarenhet av sådan situation..har aldrig varit ut för skada innan så har inte koll på hur det brukar gå till och vill ha lite kött på benen innan jag ringer mitt försäkringsbolag.

Tacksam för er hjälp och synpunkter...
Är "gärningsmannen" känd? Isåfall torde det i min värld vara naturligt att företaget betalar självrisken? Har du ringt och pratat med företaget i fråga och framfört dina synpunkter? Självrisken bör ju bara handla om ett par tusenlappar. Men visst kan man tycka att försäkringsbolaget borde fixa detta, men står det så i villkoren är det ju så. Börja med att ringa och höra dig för gärningsmannens ståndpunkt. Annars är det väl bara att förklara att det kommer att komma in en skadeståndsansökan från din sida.
Det verkar ha löst sig men kan ge er en uppdatering ifall någon annan råkar ut för samma sak..

Pratade först med mitt f-bolag (Volvia) dom står för skadorna utan att det påverkar min bonus och liknande. Sedan så får jag själv kräva motparten på självrisken (3000kr) och ev övrig kostnader. Detta för att det inte är ett annat fordon inblandat vid skadetillfället utan det går på motpartens ansvarsförsäkring om denna har en sådan. Enligt Volvia så har dom inte rättighet att kräva ersättning av andra försäkringar som inte rör fordon.

Tycker själv detta verkar lite lustigt men är det så bestämmelserna ser ut så är det ju så...inte mycket att göra... Som privatperson kan det ju vara lite skumt att behöva skicka en skadeståndsansökan till ett stort företag. Kan säkert bli en lång och tråkig process för en liten summa pengar om företaget bråkar och nekar..va vet jag..

Ringde upp åkeriet (motparten) och talade om hur det låg till. Efter lite runtkoppling träffade jag rätt person som dock inte visste något om olyckan. När jag talade om vem som kört lastbilen ringde han upp chauffören och kollade så olyckan verkligen hade inträffat medan jag väntade i luren. Efter att chauffören bekräftat olyckan var svaret att jag skulle be Bra bil att skicka fakturan på självrisken direkt till åkeriet alt. att jag får fakturan och sedan skickar till åkeriet så skulle dom stå för kostnaden.

Att en olycka sker kan ju hända vem som helst, men med ett sådant bra bemötande som jag fick känns riktigt bra. Känns riktigt skönt att det finns seriösa företag som tar sitt ansvar och är rädda om sitt varumärke. All heder åt sådana företag.
Men det är jätte konstigt att lastbilschaffisen inte anmälde till sin arb. givare/chef att han råkat skada nån bil under arbetets gång.Jag som också är chaffis måste göra det till min arb. givare om jag råkar ut för det.
installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]

Nej, en sådan överföring är o[…]

Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventi[…]