Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hejsan

I måndags morse blev min bil påkörd av en jobbarkompis. Tack och lov blev det inga plåtskador men den bakre stötfångaren fick f*n!

Som tur är så va han ärlig och tar helt och hållet på sig ansvaret för det han orsakat. Kontakt med f-bolaget är tagen och bilen är skadebesiktigad på Rejmes i Halmstad.

Dom menar på att jag förmodligen kommer få en färdiglackerad fångare från Volvo på tisdag nästa vecka. Dock är jag lite nyfiken på vad bolaget kan kräva för åtgärder istället för ny fångare. Kan det vara aktuellt med beg? Jag har Länsförsäkringar.

Sen undrar jag vad har jag för rättigheter samt skyldigheter i ärendet? Vad kan jag kräva av ett f-bolag? Krångligt att reklamera jobbet om man anser att det inte blivit bra?

Alla inputs önskas!

Som sagt detta är första gången jag varit i kontakt med f-bolag pga skada!

Bild
En annan sak jag noterat efter krocken är att handbromsen hö bak börjat kärva efter man haft den dragen. Är det något som kan ha blivit påverkat av krocken? Hade den dragen vid tillfället och bilen hade inte flyttat sig. Smällen verkar ha varit ganska hård då han först klipper mig med sitt främre vänsterhörn, som efter det glidit bort resulterar i att hans bil får någon konstig sladd och drar sin vä bakre skärmkant på samma stället. Ganska omfattande plåtskador på hans bil alltså...

Sedan dess har handbromsen varit tjurig hö bak! Samband?
Grundtesen är väl att bilen ska bli återställd till det skick som den var innan skadan. Om du får en ny eller begagnad kofångare (i samma skick eller bättre som din förstörda) spelar nog egentligen ingen roll. Om handbromsen blivit skadad i samband med smällen är det ju en följd av påkörningen och skall ju gå på försäkringen den också.
På min bil (V70 II) så fick jag en skada på bakre kofångaren i höstas. Försäkringsbolaget sa att den ska lagas av miljöskäl, trots att det var ungefär samma pengar som en ny stötis lackad och klar (tom några hundringar dyrare).

Besiktningskillen på Bilia sa dessutom rakt ut att jag som vet vart den sitter kommer se skadan även efter att den lagats, något som jag aldrig skulle acceptera. Men då jag inte alls fick något gehör hos mitt försäkringsbolag, länsförsäkringar, som sa att den ska bli bra när den lagats, annars får dom göra om det och jag inte kände att jag orkar med att reklamera dåligt lagade jobb så slutade det med att jag struntade i att nyttja försäkringen och köpte mig en ny kofångare själv. Gav omkring 6000kr efter rabatt + att jag fick lägga ner lite arbete själv för att få på den.

Jag hoppas att LF gör en bra bedömning i ditt fall! En begagnad i helt skick med bra lack borde ju t.ex. vara en helt acceptabel lösning.
Av bilden att döma verkar det inte vara någon större skada skedd. Stötfångaren sitter ju bara fäst med några clips på sidan och är i princip bara att trycka dit.
Självklart kan det finnas en skada på frigoliten/balken på baksidan av höljet.

Men att handbromsen skulle gå sönder känns minst sagt osannolikt.
Testa självklart med att få ut ersättning. Men bli inte ledsen om du får nobben. Tänk på att det är vi övriga forummedlemmar/försäkringstagare som är med och betalar indirekt.
Sitter ett plastfäste på insidan, det är mer troligt att det gått sönder än innandömmet på kofångaren. Så är det inga exteriöra skador på kofångaren så kan det förhoppningsvis räcka med ett nytt sådant. Kostade när jag bytte på en V70N för omkring 5år sedan omkring 500kr.
Att döma av hur Saaben som orsakade skadan ser ut så tycker jag det verkat vara en rejäl smäll! Han har skrotat sin vä framskärm för att i ett senare skede i händelseförloppet även skrota sin bakskärm/skärmkant ev lite dörr oxå.

Min stöt är sprucken samt har rejäla lackskador där kontakt mellan bilarna etablerats :lol:

Han som skadebes menade på att fångaren va såpass skadad att det inte va lönt att laga. "Troligtvis får du en ny, färdiglackerad från Volvo" hette det.

Hur som helst, jag nöjer mig med att bilen blir återställd till ursprungligt skick, dock tänker jag inte acceptera dåliga lagningar etc. Därav undran vad jag har att kräva av LF.
Ang. handbromsen så låter det långtsökt ja! Kan ju vara en ren tillfällighet att den började strula dagarna efter krocken. Sen så vet man ju inte heller, den stog med dragen handbroms och bilen hade inte flyttat sig vid kollisionen - osunda krafter som bromsen inte är dimensionerad för kan ha påverkat den?

Har iaf påpekat det för verkstan så dom får väl titta på det.

Tack för era svar, nyttig info då jag som sagt aldrig varit inblandad i sådana här situationer.
Idag, 1 vecka och 1 dag efter krocken, har jag hämtat bilen och den har fått en sprillans ny stötfångare monterad! Allt har flutit på smidigt och LF har inte krånglat öht.

Lämnade bilen vid 9 i morse och hämtade den 1600, snabbt in snabbt ut! Allt har fungerat perfekt! Hoppas det är lika smidigt nästa gång, som jag hoppas aldrig inträffar för skador på bilen är ju inte så kul även om det mesta brukar lösa sig.
installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]

Nej, en sådan överföring är o[…]

Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventi[…]