Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Thella
Vilken Volvo V70 ska man slå till på egentligen. Jag är mest ute efter att det ska bli så billigt som möjligt. Har idag en bil som jag får 80' i inbyte för. Kollar på V70 i olika utförande mellan åren 08-11. Kommer vara tvungen att låna mellanskillnaden. Så ett lån på 50 000 kostar 750 kr/mån och ett på 100 000 1500 kr/mån. Kör ca 2000 mil per år. Vad blir egentligen billigast när man väger samman bränslekostnader, service, skatt, försäkring osv? Kollar på 2,0 f, drive-modellerna etc. Vad tror ni? Är alltså bara ute efter billigast möjliga, är inte intresserad av motorkraft och sådant. 

Med vänlig hälsning, Thomas 
av Herkulez
Med viss risk för att bli idiotförklarad. Köp en ny drive e för runt 300k. Du bör hamna runt 6000kr/mån om du har den 3-5 år.
Tror det blir svårt att betydligt komma under den summan, om du ens gör det, även om du skulle köpa ex en beg. 2.4D, D5, 2.0F för runt 200k.
Ny D3 man och lägg på ett par hundringar i månadskostnad ( 500 kanske).

Problemfritt ;-// ägande, känslan att plocka ut en helt ny med allt vad det innebär, bättre koll på kostnaderna m.m. får du på köpet :-)-)
Välj utrustning "smart" och ta in flera offerter. Starkare motor, AWD, onödig utrustning, och i viss mån Aut. är ex på grejer som gör att totalen kryper uppåt.
av Thella
Herkulez skrev:Med viss risk för att bli idiotförklarad. Köp en ny drive e för runt 300k. Du bör hamna runt 6000kr/mån om du har den 3-5 år.
Tror det blir svårt att betydligt komma under den summan, om du ens gör det, även om du skulle köpa ex en beg. 2.4D, D5, 2.0F för runt 200k.
Ny D3 man och lägg på ett par hundringar i månadskostnad ( 500 kanske).

Problemfritt ;-// ägande, känslan att plocka ut en helt ny med allt vad det innebär, bättre koll på kostnaderna m.m. får du på köpet :-)-)
Välj utrustning "smart" och ta in flera offerter. Starkare motor, AWD, onödig utrustning, och i viss mån Aut. är ex på grejer som gör att totalen kryper uppåt.
Tack! Men kan man någon gång tjäna på att köpa ny bil? Kanske en drive -10 för runt 190'?
av Herkulez
Generellt sett tjänar man aldrig på att köpa en ny bil. Undantaget är om den beggade är på tok för högt prissatt. Inte helt ovanligt vid vissa tillfällen vad gäller ex. volvo bilar. Ett sätt att möjligen tjäna på att köpa en ny bil är om man jämför äpplen och päron. Det är tex inte orimligt att en ny drive e för runt 300k blir ett bättre ekonomiskt val, än att tex köpa en beggad D5:a med runt 8000 mil för runt 200k. Det är nog mer orimligt att D5:an skulle vara mer ekonomisk, under normala förutsättningar vad gäller mil/år och antal år man ska ha bilen.

Eftersom du inte har några krav på motorstorlek osv. är drive e det givna valet enligt mig. Fullt tillräcklig för normal vardagskörning. Skulle välja driven före 2.0F alla dar i veckan. En beggad drive e för runt 190k låter väldigt sunt rent ekonomiskt. Sett att det finns ett par på blocket i den prisklassen, med relativt få mil på mätaren dessutom :-)-) Ett bra köp!

Lycka till!
av Thella
Herkulez skrev:Generellt sett tjänar man aldrig på att köpa en ny bil. Undantaget är om den beggade är på tok för högt prissatt. Inte helt ovanligt vid vissa tillfällen vad gäller ex. volvo bilar. Ett sätt att möjligen tjäna på att köpa en ny bil är om man jämför äpplen och päron. Det är tex inte orimligt att en ny drive e för runt 300k blir ett bättre ekonomiskt val, än att tex köpa en beggad D5:a med runt 8000 mil för runt 200k. Det är nog mer orimligt att D5:an skulle vara mer ekonomisk, under normala förutsättningar vad gäller mil/år och antal år man ska ha bilen.

Eftersom du inte har några krav på motorstorlek osv. är drive e det givna valet enligt mig. Fullt tillräcklig för normal vardagskörning. Skulle välja driven före 2.0F alla dar i veckan. En beggad drive e för runt 190k låter väldigt sunt rent ekonomiskt. Sett att det finns ett par på blocket i den prisklassen, med relativt få mil på mätaren dessutom :-)-) Ett bra köp!

Lycka till!
Tack för svar. Har ungefär samma resonemang som du. Det enda jag vänder mig emot vad gäller drive är servicekostnaderna. Det kostar 32 000 att serva bilen upp till 12 000 mil på bilia. Det är ett skämt. Där står 6000 mila för 7000 spänn och 12000 mila för 14500 (!). Partikelfilter och adaptiv. Dessa kostnader är ju helt vansinniga, men man kanske ändå går plus jfr med en flexifuel, även om drive är 60 000 dyrare i inköp. Ser tex att skillnaderna blandad körning mellan drive och flexifuel är 3,5 dl milen. Det är en skillnad på 1000 kr/mån i bränsle för mig.
av Herkulez
Problemet med 2.0F är om det kommer finnas något intresse för den när det är dax att sälja. Värdeminskningen står skrivet i stjärnorna, och hela köpet känns som en desperat chansning till billigt bilägande.

Håller med om service priserna på drive. Vet att de inte är billigt, men 32k upp till 12000mil ;-//
av Lövet
Även med 0 i andrahandsvärde kommer det sannolikt vara billigare att köpa en begagnad 2.0F än en ny DRIVe för 300k. Vad spelar det för roll att den drar 0,6 liter milen (snålare är den inte i verkligheten. När AMS testade skiljde bara 7cl mot D3!) när den rasar 50.000kr bara man kör ur hallen första gången? En 2.0F kör du kring 1.1-1.2 liter milen vilket ger en etanolkostnad på runt 11 spänn, en DRIVe har en bränslekostnad kring 8.50kr. Lägg till servicekostnaderna ovanpå det så är inte DRIVe kalkylen särskilt kul längre.

2.0F lär vara det billigaste sättet att åka V70II som finns. Kamkedja, inget partikelfilter, inget turboaggregat, ingen högtrycksinsprutning - servicepunkterna är färre och riskerna mindre. Det enda som talar emot 2.0F egentligen är att den är surrig på motorväg och trött på låga varv.
av Herkulez
Spoiler »
Nu var jämförelsen två beggade. Inte en ny drive e mot beg. 2.0F. Men ändå, visst, den billigare 2.0F kanske blir billigare i slutändan.
Att jämföra ett nybilsköp utfört för två år sedan mellan en drive e och en 2.0F och byte idag vore intressant. Men en helt annan grej.
av Lövet
Herkulez skrev:Med viss risk för att bli idiotförklarad. Köp en ny drive e för runt 300k.
Det var väl främst härifrån jag reagerade på jämförelsen. Ingen skulle bli gladare än jag om det gick att räkna hem en ny bil - jag har försökt flera gånger men det slutar alltid med begagnat för mig.
av Thella
Följer diskussion. Som någon sa här: Det jag är intresserad av är jämförelsen mellan en -10 drive för 190' och en -08 flexifuel för 130'. Kanske är dött lopp där? I sådana fall kan man ju lika gärna köra drive.
installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]

Nej, en sådan överföring är o[…]

Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventi[…]