Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Nian
När man köper ny bil betalar man när man beställer el vid leverans?

Är det postväxel som gäller el banköverföring?
av Lazy
Nian skrev:När man köper ny bil betalar man när man beställer el vid leverans?

Är det postväxel som gäller el banköverföring?
Du betalar vid leverans och banköverföring fungerar fint.
av Malmstroem
Ofta går det också att använda bankkort. Inte kreditkort utan bankkort. Då behöver du bara ha tillräckligt med pengar på det konto som bankkortet är kopplat till och betalar sedan bilen med kort.

Betalning är normalt vid leverans. Du kan behöva lägga en handpenning men det är inte vanligt.
av Nian
Malmstroem skrev:Ofta går det också att använda bankkort. Inte kreditkort utan bankkort. Då behöver du bara ha tillräckligt med pengar på det konto som bankkortet är kopplat till och betalar sedan bilen med kort.

Betalning är normalt vid leverans. Du kan behöva lägga en handpenning men det är inte vanligt.
Typ Visa då?
Hur mycket brukar handpenningen vara på då?
Användarvisningsbild
av Guligan
Typ Visa eller MasterCard om det är ett bankkort, kreditkort är ett dyrt sätt för handlaren att ta betalt på.

Handpenning eller ej. Det beror på vilket företag du handlar hos. Men säkert även vilken typ av bil du beställer, om det är en "lagerbil" eller en specialutrustad bil de fabriksbeställer, samt om du är känd hos bilhandlaren.
av Nian
Ja jag har ett Visa som är kopplat till mitt privata konto.

Kan det röra sig om 10-20% då i handpenning? Bilen är inte en lager bil.
Användarvisningsbild
av Brainy
Malmstroem skrev:Ofta går det också att använda bankkort. Inte kreditkort utan bankkort. Då behöver du bara ha tillräckligt med pengar på det konto som bankkortet är kopplat till och betalar sedan bilen med kort.

Jag ska inte ta gift på det men jag är rätt så säker på att jag köpte min med amexet och inte visat utan kredit.
Användarvisningsbild
av MartinS
Mitt SEB Visa bankkort (ej kredit) hade en spärr på ~50papp per månad. Det hindrade mig från ett inköp en gång vilket gjorde mig lätt gramse och fick dom att höja den till 150.000. Så att betala slutlikvid på en bil med betalkort KAN va knepigt.

/Martin
installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]

Nej, en sådan överföring är o[…]

Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventi[…]