Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Tomas88
I april i år lämnade jag in min bil (Volvo s40) för byte av hjullager höger fram.
Bokade tid på verkstaden och fick lagret bytt. Oljudet som tidigare fanns försvann och allt var frid och fröjd...
Fram tills för några veckor sedan, då jag själv bytte bromsskivorna fram. Jag upptäckte då till min förvåning att det inte satt någon bromssköld på högersidan. Kände med handen men inte ett spår från någon bromssköld. Jag visste också att det suttit bromssköld där för inte så länge sedan och att den rostat bort sedan dess var helt otänkbart. Alltså drog jag slutsatsen att den försvunnit vid hjullagerbytet.

Jag gick in på verkstaden och påpekade detta och kundmottagaren började svamla lite om "ja i och för sig så är ju inte bromsskölden så viktig men..." Han lovade i alla fall att kolla upp saken och återkomma genom att ringa till mig.
Jag var inne på en måndag och på fredagen hade han fortfarande inte hört av sig, så jag gick in till butiken/verkstaden igen. Han hade då fortfarande inget svar att ge mig men lovade att kolla upp saken och återkomma.
Jag väntade nu ytterligare drygt en vecka, tills måndagen två veckor efter jag påpekat saken första gången.
Var nu lite irriterad när jag gick in igen. Var samma kille jag pratat med de två tidigare gångerna och han hade inget vettigt att komma med denna gången heller utan hänvisade i stället till sin chef som han tyckte JAG skulle ringa till. Fick ett telefonnummer och ringde dagen efter.
Chefen vet vad saken gäller och gör väldigt tydligt för mig först att jag egentligen inte har rätt till någonting för man har två veckor på sig att reklamera och det har ju gått betydligt längre tid än så.
Han säger att de i alla fall erbjuder mig att få en ny bromssköld på ren goodwill, ingen montering utan bara en ny sköld.
Detta var inger jag ville acceptera eftersom man ju behöver ha bort hela hjullagret för att montera dit denna. Efter lite tjafsande och att han säger att han inte gillar min "anklagande ton" så går han med på att ta in bilen och hissa upp för att kolla.
Det var ganska tydligt att han bara trode att den rostat bort eller liknande.
Ungefär två dagarsenare kör jag ner bilen mitt på dagen (tar ledigt från jobbet) vi hissar upp bilen så kollar jag, en mekaniker och chefen tillsammans under och även de kan nu konstatera att det är helt rent från någon bromssköld och de förstår nog nu att den inte har rostat bort.
Nu erbjuder de sig helt plötsligt att montera en ny sköld utan kostnad.
Det hela slutar med att de även får montera ett nytt hjullager eftersom den som satt där inte gick att rädda.

Hade ni anlitat denna verkstaden igen? De löste ju problemet till slut och jag fick rätt, men jag tycker inte de hanterade saken bra. Man ska ju inte behöva vänta över två veckor på besked.
Hur hade ni gjort? Jag har lämnat andra gånger till dem utan problem också.
av Lövet
Absolut inte. Rösta med fötterna. Finns ingen anledning att stödja såna här verkstäder.
Hade de inte gått med på att montera skölden så hade jag utan tvekan aldrig anlitat dem igen.
Men nu slutade det ju ändå med att jag fick en ny bromssköld gratis (den gamla behövde säkerligen bytas).
Men som sagt, jäkla dåligt att få tjata sig till besked. Sen är det lite konstigt att missa att montera tillbaka en bromssköld. Man funderar ju på om det var ett misstag eller medvetet val att inte orka ringa och beställa ny...
Nej Tomas. Fan heller rent ut sagt. Spelar ingen roll att dom ordnade med en ny sköld. Ska man behöva tjata på dom för att dom ska göra det rätt som dom borde gjort från början?
Jag tycker inte att du ska lämna bilen där och inte rekomendera någon annan att göra det heller.

/Ticken
Användarvisningsbild
av Nexus
Hade aldrig lämnat dit igen. Hade skölden nu varit dålig skulle de ha upplyst dig om att de tagit bort den och t o m frågat efter monterat en ny när ändå delarna var isär. Så gör en seriös verkstad.
Visst fel kan det bli men då kunde de tagit in bilen direkt och hissat upp titta istället för neka och blanda in chefen mm.
Alla kan göra fel. Jag hade nog fortsatt med samma verkstad om den i övrigt har skött sig. Om "incidenten" bara var en i raden så hade jag dock bytt.

Att verkstaden väljer att göra en undersökning först, och inte ger något löfte innan de gjort sin undersökning förstår i alla fall jag. Och några veckors väntetid på en bil som trots allt rullar jämför jag med hur lång tid det ibland tar innan en enkel service kan göras ser jag inte heller som en total katastrof. Bra är det inte -- men verkstaden gjorde rätt för sig när de väl undersökt bilen.
Var det inte värre än så hade jag fortsatt hos samma verkstad om dem skött sig i övrigt. Skölden är ju långt ifrån livsviktig. Och sen är väl inte bromssköldar hyllvärmare på alla verkstäder.
Användarvisningsbild
av SvenB
Om man skall låta bli att anlita en verkstad som rättar till felen, om än efter tvekan, vad skall man ta till med de som inte rättar till felen? Eller vänd på frågan: Om det inte spelar någon roll för kunden om fel rättas till, varför skall de då rätta till fel?
Jag hade inte anlitat verkstaden igen men jag hade heller inte hängt ut dem och berättat för folk hur "kassa" dom är.
Hade dom inte rättat till felet alls så hade jag däremot inte haft några problem att berätta för andra vad som skett.
Hade de däremot skött det snyggt från första början när jag (Tomas) kom in och påpekade detta så hade jag helt klart kunnat anlita dem igen om det inte skedde allt för många ggr.

Det kanske även är ett svar på KKR's fråga?
KKR skrev:Om man skall låta bli att anlita en verkstad som rättar till felen, om än efter tvekan, vad skall man ta till med de som inte rättar till felen? Eller vänd på frågan: Om det inte spelar någon roll för kunden om fel rättas till, varför skall de då rätta till fel?
Klart det spelar roll. Hade de inte gjort något åt saken så hade jag som sagt inte ens funderat på att anlita dem igen och även varnat andra för verkstaden.
Hade jag inte varit påstridig så hade jag ju inte fått någonting eller bara en bromssköld i handen som de först föreslog.
Att man inte går med på att montera en ny sköld direkt förstår jag men man kunde ju gjort samma sak som de gjorde nu direkt i stället. Eller bokat en tid för att kolla detta.

Jag har dock inte riktigt bestämt mig än, vi får se när det blir aktuellt.
Jag tackar för allas synpunkter.
installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]

Nej, en sådan överföring är o[…]

Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventi[…]