Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Försäkringsbolaget tänker på miljön, lagar med tveksamt resultat...

Har fått en parkeringsskada på min bakre kofångare (V70 II), var och skadebesiktade den hos Bilia idag och kalkylen säger ~7500kr för att laga och lacka den.

Frågade killen om det kommer bli lika bra som innan om man lagar den, då skruvade han lite på sig och sa något i stil med "Ja... alltså du kommer ju att se att den är lagad eftersom du vet vart skadan sitter..."

Sa då frågade jag om dom inte kunde beställa en färdiglackad kofångare från volvo eftersom det kostar ungefär lika mycket och resultatet uppenbarligen inte kommer bli som nytt om dom lagar. Men det fick dom inte göra för försäkringsbolaget pga miljöskäl sa han, för att dom skulle få göra det så måste det vara betydligt dyrare att laga än att byta.

Till på råga på allt så skulle arbetet ta 6-7 arbetsdagar, dvs jag blir utan bilen i 8-9 dagar!!!

Jag tänkte ringa försäkringsbolaget imorgon och fråga vad dom kan göra för det här känns i ärlighetens namn riktigt tråkigt. Får jag tillbaka en bil efter 9 dagar där jag ser en skada så kommer jag reklamera arbetet och då blir jag av med den ännu längre... :cry:

Vad tror ni? Finns det någon chans att få försäkringsbolaget att gå med på att byta hela kofångaren (6900kr för kofångaren lackad och klar + max 1h arbete och försäkringsbolagen har säkerligen bra rabatt så det inte kostar några 6900kr i material) eller är det bara bita i det sura äpplet?

Funderar även på att beställa en kofångare och betala hela kalaset själv.
Har pratat med försäkringsbolaget, dom säger att den där skadan ska inte synas när den har lagats, dom tänker inte låta bilia byta den utan kofångaren utan den ska lagas.

Dom tänker inte köpa någon kofångare till mig (6600kr fick jag i pris för den här på förmiddagen) och låta mig byta själv. Iofs inte så konstigt då han när jag frågade upptäckte att kalkylen var felaktig och att det bara borde kosta 6200kr att laga min bil.

Så jag förklarade sakligt att jag kommer reklamera med både näbbar och klor om det behövs om inte skadan blir bra, jag hoppas verkligen att jag slipper det.

Det här känns så jädra tråkigt, blir nog som så att jag går och köper en kofångare själv istället.

Tilläggas ska väl att försäkringsbolagets besiktningsman som jag fick prata med sa att det där jobbet absolut inte bör ta mer än 3-4 dagar.
Hade inte du en mindre skada på bakstötfångaren när du köpte bilen, som de fixade bra?
En mindre ja, på kjolen inte på stötisen. Jag tror! Att dom bytte den. Hur som så är det kombinationen 9 dagar utan bil tillsammans med att Bilias skadebesiktningskille säger att jag kommer se skadan efter lagning som gjort att jag avbokat. Hade det tagit 2 dagar så hade jag antagligen chansat och reklamerat en ev lagning som syns.
Nej,nej. Jag ifrågasätter inte ditt beslut. Du har väl ingen motpart, så självrisken är väl ganska nära det du får betala?
Det är helt klart det rätta valet i det fallet.
DennisCA's Volvo 850 -97

Oj neej, tappade dekorlisten i golvet då jag[…]

Problem med värmen på 740

På dessa bilar utan AC är där en v[…]

Värmepaket 940

Rengjorde mattorna i bilen upptäcker det &aum[…]

Avlagringarna är väl sot och olja. M&aum[…]