Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Bobbilon
Tjo!

En kanske dum fråga men jag måste bara få veta: Hur kan samma modeller med samma motor beskattas så olika? Jag har förstått att beskattningen bygger på co värden osv. Men om man tar v.50 2.0D årsmodeller 2005, och jämför ett antal bilar så kan årskatten vara allt mellan 2400 kr och 3500 kr. Hur? Varför? Har de så olika världen på sina utsläpp och vad beror det i så fall på? Mäts dessa världen vissa tids intervaller och ändras skatten allt eftersom mätningar görs? Jag blir tokig. Är sugen att köpa en v 50 2.D men när skatten skilljer 1000 kr på endel modeller får man krupp och blir tveksam till vilken bil man ska slå till på. Hitta för övrigt en V.50 5D -08 med årskatt 3550 medans samma modeller ibland va uppe i 4650. Gha!? Andra tips på bilköp mottages. Jag kör ca 2000 mil varje år, mest lansväg och vill ha hyfsat med last utrymme men ändå smidigt. V50 känns helt rätt. Hursom helst, tipps och svar mottages!

Ha det!

/Robert
av Bobbilon
Nä helt identiska bilar. Men jag fick tag i en snubbe på transport styrelesen som sa att skatten kan skilja mellan identiska bilar beroende på vilken information dom fått på resp bil de sätter skatten på. Bilen testas och världen mäts och ibland är det inte rättvisare än att testen visar olika resultat, det behöver inte skillja mycket på testens utförande för att det i slut ändan ska påverka skatten. Ibland skattas dessutom endel fordon efter dess vikt och ibland dess co-världen. Lät jäkligt skumt och orättvist tycker jag, men så är det sa han. :/
av getsome
Just V50 2.0D fanns både med 5 växlad och 6 växlad och den 6 växlade har högre skatt pga att den släpper ut lite mer hur den nu i h-e kan göra det.
av Bobbilon
6 Växlad och 5 växlad, stämmer! Anledningen till att den 6 växlade drog mer är att det va mer friktion i den 6växlade än i den 5 växlade, dessutom tog det längre tid för den 6 växlade lådan att komma upp i hastighet än den 5 växlade. Landsvägs körning så va lådorna trots allt väldigt lik men efter som att skillnaden var så pass stor i stadskörning så valde volvo att stoppa in dn 5 växlade igen. Jag vet inte hur det ser ut på dom andra modellåren men så här såg det ut 2006-2007.
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]