Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Jag har blivit chaffis till årets följe till arvikafestivalen i år igen... Förra årets lackskador är bara knapphändigt tillfixade.
Funderar på att teckna en helförsäkring i år så att man kan få hjälp med omlackering om nåt smartskaft får för sig att ställa smutsiga ölflak på plåten och riva hål i lacken igen :|

Men... Räknas det som bedrägeri att köra med trafikförsäkring till vardags men försäkra upp inför en kommande riskperiod sådär?
Om du frågar mig, svar nej. Du har väl rätt att ändra på din försäkring när du vill. Du behöver ju inte upplysa handläggaren om att du ska utsätta bilen för onormal behandling?
Dock är jag osäker på om man kan byta försäkringens omfattning bara sådär, eller om man inte måste göra de på årsdagen, eller nått i den stilen.

/Ticken
Bedrägeri är det fört om du medvetet försöker luras.
Som om du försöker få igenom förra årets lackskador, eller gör nya skador med flit för att få bilen lackar.
T-rex skrev:Jag fick visa upp bilen innan jag kunde täckna helförsäkring. Dom noterade alla skavanker o repor på bilen samt skicket. (Detta var länsförsäkringar)
Det har jag aldrig behövt göra på någon bil, men har visserligen aldrig haft Länsförsäkringar heller.
KKR skrev:
T-rex skrev:Jag fick visa upp bilen innan jag kunde täckna helförsäkring. Dom noterade alla skavanker o repor på bilen samt skicket. (Detta var länsförsäkringar)
Det har jag aldrig behövt göra på någon bil, men har visserligen aldrig haft Länsförsäkringar heller.
Om du ändrar omfattningen på försäkringen från t ex trafik till en helförsäkring lär nog dom flesta bolag besiktiga bilen innan dom godkänner uppgraderingen.
Köper du en bil och samtidigt tecknar en helförsäkring behöver man inte visa upp bilen.
De flesta försäkringsbolag vill besiktiga fordon innan omfattningshöjning på försäkring mitt under pågående försäkringsperiod. Detta är även en säkerhet för försäkringstagaren. Då har försäkringstagaren en garanti om att det inte rör sig om ett bedrägeri om ingen skada hänt innan försäkringen utökas och inte heller försök till bedrägeri om försäkringsbolaget känner till avsikten varför försäkringsomfattningen önskas utökas om ingen skada hänt på fordonet.
Däremot är det bra att känna till försäkringens aktsamhetskrav som man kan läsa om i försäkringsvillkoret. Finns inte där något svar på just det man undrar över, ska man ringa till försäkringsbolaget och kolla med dem vilken praxis de har etc.

Det finns vissa försäkringsbolag som inte vill höja omfattningar mitt i försäkringsperioden och det finns försäkringsbolag som inte vill sänka försäkringsomfattning mitt i försäkringsperioden. Det bästa är att ringa att prata med försäkringsbolaget för att få tips hur man kan göra.
Jag vidhåller att jag aldrig behövt det. Jag har haft många Volvo, som haft vagnskadegaranti, och har alltså utökat min försäkring från halv till helförsäkring många gånger. Men jag har aldrig visat upp bilen vare sig det var Volvia, Trygg-Hansa eller Folksam som jag tagit försäkringsutökningen i.
Trasig Renault Scenic

Ja man måste nog ha något annat ä[…]

Jag får ingen träff på detta &oum[…]

Beställde sån här https://fordonsd[…]

Har fått tillbaka styrenheten nu och det vis[…]