Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av Ducato
Alvesta Bilpark har en bil till salu, jag gillar, men är reggad som enmansföretag med två adresser, en hemma i villan, och en på industriområde. Är rädd för bilskojare.
Okänd för de flesta kanske?
Hej. Känner till vad det är för företag. Har en kompis som köpt bil där och jag har varit med min bror och kollat på en Mazda 6 som han var intresserad av.
Han har en bilhall med en del bilar och den andra adressen kanske är hans hemadress.
Min kompis som köpte en Audi 80 för ca 15000 kr där hade aldrig några klagomål vad jag vet och min bror köpte aldrig bilen eftersom priset var lite högt.
Såg senare att priset på Mazdan sjönk med 10k på blocket (kanske inte var så konstigt att han kunde lämna bra betalt för inbytet).

Jag har heller inte hört talas om att han skulle ha nåt fuffens för sig.

Vad är det för bil?
Känns som en mycket oseriös säljare. Ex så visste jag att han skulle få in en bil en dag. Utan att ha sett den lägger han ut en annons med ord som superskick på en saab 9-5 -03, som bla har följande fel:
-drar vatten
-rost på backlucka
-stenskott och smårost på front
-dåligt batteri
-helt slut sommardäck
-trasig SID-display
-dåligt hjullager
-reva i klädseln..

Etc etc.
Man blir så trött när man kommer dit å så är det allt annat än sant. Han kunde dessutom inte svara på några frågor eftersom han ju precis fått in bilen i "superskick".
Som anställningskrav bli försäljare måste man kunna ljuga..... :wink: Har aldrig stött på en 100% ärlig bilförsäljare. De gör allt för få sälja en bil. Även på stora seriösa bolag mörkar de bilars historia. Jag fick inte säga till kunderna bilen varit hyrbil, att den varit med om 4 viltolyckor mm mm
Användarvisningsbild
av bem
Det stämmer nog att säljarna inte gärna vill säga att en bil varit hyrbil. Vet jag kolla på en V70 2013 för ett tag sen som jag kollade upp på Carfax och där kunde se att den varit hyrbil. När jag sen kikade på bilen i hallen frågade jag om den gått som hyrbil och säljaren sa att "vi vet inte historiken på alla bilar vi säljer". Nähä, inte på en så ny bil som bara gått som hyrbil innan de köpte in den (den hade gått som hyrbil hos Hertz). Att inte köra med öppna kort och säga som det är att en bil gått som hyrbil är ju bara dumt av bilförsäljaren för det går enkelt att ta reda på detta själv. Sen var inte bilen jag kikade på i så värst bra skick heller trots bara 3 tusen mil på mätaren så jag passade. Stenskott i rutan, lite "blästrad i nosen och motorhuven, kantstötta fälgar fram, repor i mittkonsolen och en repa i ratten på sidan).
/Bo
Jo, men han ljög inte kanske. Han kanske inte VILL ta reda på allt. Men om du frågat om något som hade kunnat höja värdet på bilen i dina ögon, hade han givetvis kännt till det. Hästhandlare!
Att säljare på stora bilvaruhus (Bilia, Din Bil, Hedin osv) inte känner till historiken på bilar förvånar inte alls. Det är inte de som köpt in bilarna och de får in hundratals bilar, det är helt enkelt omöjligt för dem att hänga med. Det som inte står i datorn vet de inte om.

En säljare med lite erfarenhet borde dock reagera om de får in 10st likadant specade bilar i samma ålder med samma mätarställning...
Jag tycker det är ok att säga att man inte vet om man inte vet, ser inget fel med det. Det är ju värre om man säger som de brukar göra om alla begagnade bilar som kommer från Volvo centralt, den har gått som tjänstebil åt någon höjdare, eller den har stått i en reception i Torslanda etc. När den kan varit hyrbil/lånebil, demobil, återköpt problembil eller vad f-n som helst...

Fast att något varit en hyrbil ser jag inte som ett jätteproblem så länge skicket motsvarar ens förväntningar, det som förarna kan tillföra bilen är ju sådant om ofta lätt ser, bucklor, revor etc. Maskinellt ser jag inte att det kan va ett problem att den rullar några tusen mil i början av sitt liv med olika förare. Då är det nog värre med 99% av alla tjänstebilar som kommer in till handlarna efter 3 år... Mina fem cent..

/Martin
1986 GLT kamdrivning

Fick remhaveri och nu efter byte rem + spänna[…]

Skumt fel b230ft

Ja en trasig insugspackning ger dom symtomen, men […]

Bensinpriser v2

Du kan vara lungn, du kan tanka din volvo om 20&ar[…]

Fungerar cigg uttaget 12v? Fungera dimmer reglaget[…]