Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej!

Har precis köpt en bg bil genom bilförmedligen (bilhandlare för säkerhetens skull). Det är familjens första bil, en Volvo V70 2,4, 170hk som gått 14.100 mil (enligt pappret). Har ägt bilen i 3 dagar och familjen (3 kids 1 fru) är överlyckliga över att ha något att åka i.

Min frågor till er som äger/ägt bil lite längre än jag (stort tacksam för hjälp) och har erfarenhet:

1. Bilhandlaren har blivit av med serviceboken, men jag ska få in detta i efterhand när den hittas eller på annat sätt fixas så snart han kan. Kan jag lita på detta? Detta kom fram efter jag betalt bilen, men skulle ingått (kvitton på allt finnes dock).

2. Mätaren i bilen är strax över 14.500 mil trots att det stod på pappret att den bara gått ca 14.100, ska jag göra något åt detta? Spelar det så stor roll (300mil skillnad)?

3. När jag svänger fullt vänster och åker i 2-3 kmh... knackar det i högra delen av framvagnen.
Som tur är så har bilhandlaren (som är väldigt trevlig, snäll både innan och efter köp, stor cred till bilförmedlingen) ska boka tid hos SvBP och kontroll av detta nästa vecka.

4. Det står i papperna (varudeklarationen) att kamremmen är bytt vid 10.000 mil, men jag har inga kvitton på detta (eller servicebok), kan man lita på det?

---

Är ovanstående problem rimliga, ska man göra något? Om jag skrivet otydligt eller utryckt mig fel, säg gärna till så ska jag försöka förtydliga. Tacksam för hjälp.

Detta är min första post, flytta gärna tråden om den har hamnat fel, men jag tycker den passar här.

MVH
Nybliven ägare av Volvo : Anders
Saknas service bok & uppgifter på la rems yre ska man alltid utgå från att inget av detta är utfört. & man ska betala ett pris baserat på detta!

Låter som handlaren drar en rövare & att han har noll koll på att kamrem byts vid 16000mil/10år
CarMan skrev:Saknas service bok & uppgifter på la rems yre ska man alltid utgå från att inget av detta är utfört. & man ska betala ett pris baserat på detta!

Låter som handlaren drar en rövare & att han har noll koll på att kamrem byts vid 16000mil/10år

Så här ser det ut på pappret : Bild http://imageshack.us/photo/my-images/194/bildcw.jpg/

Stort tack för svar, ska nog ställa honom mot väggen om detta inte kommer fram i form av kvitton eller papper (servicebok) nästa vecka. Problemet är att jag redan betalt bilen (dumt kanske), men jag kanske kan kräva att han gör kamrembytet nu istället?

Att den gått lite fler mil och knackar när man svänger (vilket han lovat att fixa), kanske jag ska släppa sålänge?

Eller tycker du/ni att man ska häva köpet t.o.m?
Mig veterligen så.....om det knakar när man kör med fullt rattutslag med en framhjulsdriven bil, så kan det vara drivknuten som är kass, beroende på om/att damasken har varit def. och inte bytt, men det behöver inte vara så i detta fallet, kan ju vara nåt annat som spökar.Men en liten koll av drivaxel damaskerna kan ju vara på sin plats, så att de är hela.
Candypig skrev:Mig veterligen så.....om det knakar när man kör med fullt rattutslag med en framhjulsdriven bil, så kan det vara drivknuten som är kass, beroende på om/att damasken har varit def. och inte bytt, men det behöver inte vara så i detta fallet, kan ju vara nåt annat som spökar.Men en liten koll av drivaxel damaskerna kan ju vara på sin plats, så att de är hela.
Vilket underbart forum, tack för hjälp igen.

Oj, tror du att jag ska dra tillbaka köpet? Han ska komma och kolla detta imorgon (drivknutarna, damaskerna) förhoppningsvis, tänkte ge honom chans att fixa ALLT detta (servicebok, rem m.m.), men det är kanske inte möjligt.

Lägger gärna ut hela mail konversationen här sedan, om det kan hjälpa andra (kan vara bra för andra som hamnar i samma situation). Fler tips och åtgärder mottages tacksamt, ni har redan hjälp oss jättemycket!
Jag tror du oroar dig lite väl mycket. Knaket i framvagnen skulle du ju få kollat. Servicehistoriken kan du ju få via Volvo om man förutsätter att den är servad på en auktoriserad Volvoverkstad. De trehundra milen kan du ersättas med med en tank soppa.
KKR skrev:Jag tror du oroar dig lite väl mycket. Knaket i framvagnen skulle du ju få kollat. Servicehistoriken kan du ju få via Volvo om man förutsätter att den är servad på en auktoriserad Volvoverkstad. De trehundra milen kan du ersättas med med en tank soppa.
"stora" Knaket när man svänger har handlaren fixat (och betalat för) till idag, samt genomgått bilprovningen utan problem. Servicehistoriken samlar han in åt mig nu, vilket jag tacksam över.

Det finns ett stort "klonk" när man bromsar hastigt eller kör över gupp. Det stod med i varudeklarationen från början. För att fixa detta så kostar det mig 1.500:- hos honom (vilket jag självklart sa JA till). Så han har bilen en dag till, fixar klonket och sedan tror jag att jag avslutar denna tråden och är glad åt ett bra köp och en suverän bilhanldare (om allt stämmer när jag får bilen tillbaka imorgon).

uno83 skrev:Låter konstigt att kamremmen redan är bytt. Undra vad orsaken till det skulle vara...
Tydligen var detta ett "typo" på varudeklarationen, som var felaktigt ifyllt. Han bad om ursäkt om detta.

Kamremmen ska tydligen bytas vid 18.000 mil på -05 modellen. Vilket jag är tacksam för.
På det stora hela är jag nöjd med mitt köp som gick på 90.000:- (nervöst mkt pengar för oss) för denna fina bil. Nästa gång hoppas jag kan hjälpa någon av er, för jag är väldigt tacksam för feedback och hjälp jag fått här (tipsa gärna om det är något mer jag ska tänka på). Hörs igen. :D

Någon som vet var man kan köpa denna ol[…]

På min yttrade sig felet precis så att[…]

Kväveoxider är inga "partiklar"[…]

Har just dessa hybrider annan AC än andra v60[…]