Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hejsan iår är det första gången jag ska göra skatte avdrag för att jag har åkt till jobbet hela året.3 mil enkel resa.

Jag har hört lite olika saker.

Tex Om jag har kört för 20.000kr
1.Så drar skatteverket av 9000kr och resten får jag.

2.Om jag har kört för 20.000kr
Så drar de av 9000kr och sedan får jag 30% av resten.

Vilket stämmer?

Mvh
Okej tack.

Kopierat ifrån Skatteverket:

Avdrag - Resor till och från arbetet
Jag kör bil till mitt arbete. Vilket avdrag kan jag få?
Om du har använt bil för resor till och från arbetet, arbetsresor, får du göra avdrag för utgifterna

* om avståndet är minst fem kilometer
* om du regelmässigt tjänar minst två timmar sammanlagt per dag för fram- och återresan, jämfört med att åka kollektivt.

Om du har använt bilen i tjänsten minst 60 dagar under året och kört minst 300 mil i tjänsten får du avdrag för arbetsresor för de dagar som du har använt bilen i tjänsten.

Om du har använt bilen i tjänsten minst 160 dagar under året och kört minst 300 mil i tjänsten får du göra avdrag för alla dagar du använt bilen för resor till och från arbetet.

Avdraget är 18,50 kronor per mil.

Använder du egen, närståendes eller sambos förmånsbil får du avdrag för utgift för diesel med 6,50 kronor per mil och för annat drivmedel med 9,50 kronor per mil.

Om du har rätt till avdrag för resor med bil (egen bil eller förmånsbil) får du dessutom dra av de faktiska utgifterna för väg-, bro- eller färjeavgift. Om du reser med egen bil får du även göra avdrag för de faktiska utgifterna för trängselskatt.

Avdrag för utgifter för resor mellan bostad och arbete får du göra till den del utgifterna överstiger 9 000 kronor.

STÅR inget om dessa 30%
Det beror ju på hur mycket du tjänar och därmed vilken skattesats du har, du minskar din beskattningsbara inkomst med (mil*18,50)-9000,

/Martin
Avdrag funkar på det sättet. Den minskar din beskattningsbara inkomst. Alltså blir din "besparing" Avdrag x (1-skattesats) och i det här fallet minskas avdraget först med 9000kr.
Det du får av ett avdrag är minskad beskattningsbar inkomst. Eftersom skatten beräknas som [Beskattningsbar inkomst x Skattesats] så blir effekten den ovan.

Lammullstrissa käkar repor men är du ova[…]

Trasig Renault Scenic

Det gäller att börja i tid. […]

Någon som vet var man kan köpa denna ol[…]

På min yttrade sig felet precis så att[…]