Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Hej!
Har ni några tips på hur jag skall få betalt för min gamla renault! Den nya är på väg in

Skall man göra upp affären på banken? eller hemma med bankdosa? Postväxel?

Aldrig sålt bil innan via blocket, jag betalde gammel renaulten hemma hos säljaren (internetbank), han litade på mig, men skall man verkligen lite på en äldre dam?

hmm...
Hur tora pengar pratar vi om?
Postväxel ställd på dig är mycket säkert sätt (förutsatt att du vet hur en sån er ut, allt går ju förfalska om man bara vill)
(även montanter går ju att förfalska)
en risk med kontanter är att du kan bli rånad (både när man köper & säljer så ver köparen/säljaren att du kommer att ha kontanter pådig, vilket men enkelt kan råna dig på)

bankdosa funkar ju bra, men det är ju att föredra att ni har samma bank, så du kan e att pengarna kommit in direkt (en vebbsida är ju inte så svår att tillverka själv så den ser ut som en banksida)

Viktigast i alla lägen är att du kollar så du verkligen har den person där som han utsäger sg för att vara. så du vet att du har rätt personnumer m.m.
Sen ska ni skriva ett avtal som är juridiskt bindande, då har du ju laglig rätt till pengarna om nån försöker lura dig.
Vi pratar om 30 000kr, jag känner att jag inte har full koll på hur en "riktig" postväxel ser ut. Dessutom så har vi inte samma bank, hon har nordea och jag har länsförsäkringar bank.
Hör med bankerna om du direkt kan se en överföring. Bankdosa är ju bra smidigt.
En postväxel måste ju vara nog så smidigt i detta fall oavsett belopp.Kom själv till en bilandlare en gång i tiden med etthundratjugotusen i ett brunt kuvär.Han vägrade att ta emot dom så det blev till att ordna en postväxel istället.
Problemet med en postväxel är att det inte är lätt att verifiera äktheten i den. Det värsta är att bankerna inte har någon gemensamt register på utställda postväxlar.
När jag skulle köpa min bil skaffade jag en postväxel på 130k (på Swedbank), och vi bestämde att göra upp affären på säljarens bank (Handelsbanken) eftersom den var öppen på lördagen.
Men se det gick inte. Banken vägrade ta emot postväxeln eftersom det var lördag och de kunde inte verifiera att postväxeln var äkta. Inte ens telefonbanken kunde verifiera äktheten.
Gå in på hennes bankkontor så går hon och gör en manuell överföring i kassan när du står bredvid. Alla banker kan överföra pengar till varandra. Det tar fortfarande 1-2 bankdagar men du ser att det går rätt till och bankkassörskan lär hon inte kunna förfalska.

Det går fortfarande att gå på banken, man behöver inte använda dosan till allt :wink:

Själv har jag sålt via bankdosa. En överföring kan inte backas om den görs direkt så även om pengarna dröjer över natten har jag känt mig säker på att få pengarna.
En postväxel!

När köparen har kvitterat ut sin postväxel så finns därpå ett serienummer. Det ska du be att få via telefonen. Då kan du ringa utställarens bankkontor (t.ex. Handelsbanken, Stortorget, Örebro) och få det verifierat.
I annat fall får ni göra upp affären under bankens kontorstid så när h*n dyker upp med postväxeln så ringer du då och får det verifierat.

I sista hand så får ni göra upp affären på ett bankkontor.

När jag sålde min S60 så delade vi upp betalningen. Dels var det en bankväxel på 60% av beloppet. Resterande fixades på Arlanda med en internetöverföring till mitt konto. Vi hade samma bank och därmed kom pengarna över på 20 sekunder till mitt konto.

M V
---> Matz

Lammullstrissa käkar repor men är du ova[…]

Trasig Renault Scenic

Det gäller att börja i tid. […]

Någon som vet var man kan köpa denna ol[…]

På min yttrade sig felet precis så att[…]