Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Funderar lite på det här med tjänstebil... Jag kan "få" det, i utbyte mot lön då, jag kör inte mer än kanske 400-500 mil i tjänsten per år, så förmånsbil är det väl i dess rätta benämning...

Min ev deal är att jag får gå ner i bruttolön motsvarande förmånsvärdet... Det måste ju innebära att det är det det kostar i nettopengar med, samma skatt som innan fast den dras från en lägre lön... eller gör jag en tankevurpa nu? hemma o är sjuk :roll:

Fördelen är ju såklart att man inte behöver bry sig om däck, försäkring, skatt, service, värdeminskning m.m... Samtidigt så kostar ju nytt som nytt så att säga... frågan är om det är lönsamt... Åka XC70 eller dylikt som tjänstebil är ju inte aktuellt alls, snarare Kia Sportage, Octavia Scout eller Legacy/Outback med förmån på ca 3500 - 4200...

Är det nån som räknat mer seriöst på det?? ena sidan kan jag tycka att det är dyrt för nåt man inte äger... samtidigt kanske värdeminskning tar ut det om man räknar med att köpa nytt, vilket jag iofs inte skulle göra privat just pga värdeminskningen - det blir för dyrt. (om man inte ska ha en Kia Cee'd till men det är ju inte så spännande eller tillräckligt heller för den delen.)

Vad har ni för deal ni som har??
Jag har nollbil vilket inte är en tjänstebil utan jag har den hem men får bara bruka den i tjänsten.
Om jag tar tjänstebil så lägger man på bruttoförmånsvärdet på lönen och jag får skatta för det.
Har inte satt mig i det exakt hur det fungerar men ialla exempel som bilhandlarna har pratar man om netto vid 55% marginalskatt.
Och 55% marginalskatt betalar man på inkomst över 31800?
En annan fråga du bör ställa dig är hur soppan för din privata körning ska betalas?
På bruttolönen eller på nettolönen?
Jag undrar om det inte är bättre att du låter bli även om det är skönt med en ny bil.
Regler osv har jag full koll på - thats my job :wink: . Frågan är om man har nåt att vinna på det ekonomiskt? eller om det egentligen blir dyrare...
All soppa betalar jag själv o skriver reseräkning i så fall - förmånen annars är inte gynsam.

Sk nollbil var nåt nytt,ska inte förmån utgå ska den parkeras på jobbet och körjournal finnas. Förmån betalar du för möjligheten att nyttja den, inte om du gör det eller inte (som anställd) och har du den hem så är det ju privatresa såvida din arbetsplats inte är i hemmet, men det hör ju till ovanligheten. Men skit samma det finns ju alltid nåt som avviker från regeln eller nåt man missar.

Nästan 33k per månad räknas nu som höginkomsttagare där man betalar statlig skatt.

jag kör ca 2400 mil per år med den bilen som ev byts då - allt som allt inkl tjänst. Jag ligger på marginalen men som sagt, bruttolöneavdrag innebär ju att det utgår från samma läge som innan bilen kom till.

Frågan är om det är lönsamt eller inte jmf mot att äga själv o betala allt själv...? Tycker att nån seriöst måste ha räknat på det? :D
Jag har turen att vara en av dom få som utgår ifrån hemmet :mrgreen:

Har själv vridit och vänt på det som du och "tänkt" att jag ska räkna ordentligt en dag men
som det ser ut för mig idag behåller jag min nollbil och köpte en v70 2006 som privatbil.
Kanske ligger på gränsen åldersmässigt men jag tror det går bra.
Vill du åka ny bil privat tror jag du ska ta tjänste bil men jag åker en 5år gammal bil privat och
servar den själv.
Har du 50% marginalskatt blir kostnaden för bilen netto samma som förmånsvärdet. Kostnaden för bilen blir den nettolön du går miste om för bruttolöneavdraget plus den extra skatten som förmånsvärdet ger. Sedan finns tyvärr en del pensionseffekter av detta som försämrar villkoren (du får inga pensionsavsättningar på bruttolöneavdraget)

Det som är fördel är att du får en ny bil med garantier, vagnskadegaranti, kan betala servicar med bruttolöneavdrag (=oskattat) och dra av momsen på den.

Säg att du har 50% marginalskatt och bilen har ett förmånsvärde på 4500kr i månaden då blir kostnaden

50% x bruttolöneavdraget = 2250kr
50% x förmånsvärdet = 2250kr
30% x bruttolöneavdraget i utebliven pension (detta beror lite på pensionsavtal och lön. Över 7,5 basbelopp är avsättningen 30%) = 1350kr

Summa mån = 5850kr i månaden mindre i plånboken. Dock är detta för en NY bil med 4500kr i månaden i förmånsvärde. En V70D3 för 300k har ett förmånsvärde på 4500kr, en Octavia Scout har 3500kr (utan utr)
Är inte riktigt med på räkneexemplet måste jag erkänna. min marginalskatt är dessutom inte 50 % i mitt fall...

Om vi tar det så här 32k i bruttolön, ca 8k skatt ger 24 i netto.

32k i bruttolön - förmånsvärde 4k = 28k, förmånsvärdet läggs på och vi är åter uppe på 32k, dvs samma skatt som innan 8k, fast den dras från 28k = 20 netto. Kostnaden borde bli 4k, samma som bruttoavdraget.

Service och alla kringkostnader står ju bolaget för utan avdrag, meningen är att avdraget ungefär ska täcka bolagets kostnad.
Om du istället har 30% marginalskatt så blir kostnaden:

* Det du går miste om av bruttolöneavdraget = 70% av 4500kr = 3150kr
* Skatten 30% x 4500 = 1350kr

Summa = 4500kr (kostnaderna är speglingar av varandra eftersom ditt bruttolöneavdrag och förmånsvärde är lika stort)

Pensionseffekterna blir mycket mindre på inkomster under 7.5 basbelopp så den kostnaden blir då lite mindre för dig.

Väldigt ofta ska bruttolöneavdraget täcka bilens leasingkostnad och service och underhåll tillkommer utöver det. Ditt avtal är bättre än så - Jag skulle ta det! Du kan aldrig åka ny bil privat i den prisklassen för 4500kr/mån.
Har räknat lite idag, och beroende på vad man uppskattar värdeminskningen till och ska värdera däck till så ligger min faktiska kostnad för bilen per månad på ca 2800 - 3200 inkl försäkring, service, skatt osv. Då utgår jag från att jag köpte bilen beg för ett år sen. dvs en lägre värdeminskning. och i mitt fall har jag en hundring i lån på bilen och räntekostnaden det medför.

och det klart nybil innebär i mitt fall en något högre räntekostnad och en väsentligt högre värdeminskning. på den jag har nu, har någon annan tagit värdesmällen de två första åren...

Men så är det där med att åka Skoda eller dyl... Är ju väldigt väldigt nöjd med volvon, men en sån som jag vill ha skulle innebära ganska mkt per månad ändå + lyxbilstillägg (V70 - XC70 D5)

mm får se hur det blir...
Oljeläckage s60 2,5t 2005

Det är inte säkert det går att k&a[…]

I mitt försvar är att AI ljög f&oum[…]

Kupéfläkten står still

Det kan eventuellt gå att skönja (och p[…]

Halvljus

Mät matningsspänningen med en multimeter[…]