Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

av sandberg80
Jag ska snart hämta min nya bil (V70 2,5FT R-design) och kollar upp försäkringskostnader och de skiljer ju rätt mycket, från 2800-2900:- hos LF, TryggHansa och Aktsam till 4400-4700:- hos Volvia, IF och Folksam för helår.

Det är ju ändå 15-1600:- jag kan ha betydligt roligare för, och försäkringsvillkoren verkar liknande (Hyrbilstillägg och 1500-2000 mil). Men det som gör mig konfunderad som min säljare sa att bland annat så har Volvia bättre villkor i sina försäkringar. Det får mig ju då att tänka på just vad verkligen skillnaden är? Vid en snabb anblick hittar jag inget, men vad är det som gör just Volvia "så mycket bättre", eller är det bara ett försäljningsknep? Ska man alltid bara ta den som är billigast, eller hur brukar ni andra göra?
Användarvisningsbild
av camaro69
Jag betalar hellre dyrt och får bra service.

I nöden prövas vännen. Vilket är ett gammalt ordspråk. Tyvärr så sant.

Efter att en lastbil tappat sten på en av mina bilar, så uppfattade jag mitt eget bolag som var LF, sämre än sämst.
Fy fan, aldrig mer LF.

Behöver jag nämna att jag flyttade alla mina försäkringar från LF. :wink:
av LarsBd
Om du inte vet exakt vad som kommer att hända är det bara att ta den billigaste för som sagt gäller olika regler beroende på vad som hänt och inblandat försäkringsbolag. Alternativet är att välja bolag efter den mest sannolika händelsen. Tex om du bor granne med ett biltjuvsrehabiliteringscenter kan man anta att stöldrisken är stor och är närmaste granne abb (anonyma bilbrännare) kanske brandrisken överväger, andra fall kanske är stenskott eller viltolycka. Kontrollera villkoren för händelsen du tror kommer att ske och välj det bolag som du tror är bäst i just det fallet.
av mikebike
Volvia har högre miltalsbegränsning på Maskinskadeförsäkringen, förutsatt att bilen är köpt hos en Volvohandlare.
Det sparade många tusenlappar på min förra bil när gasspjället och bakaxeln rasade efter 12000 mil som är vanlig som maxgräns hos andra bolag.

Sedan repareras alltid Volvia-försäkrade bilar hos auktoriserade Volvo-verkstäder med original reservdelar.
Sedan får var och en avgöra om det är en fördel eller inte.
Användarvisningsbild
av SvenB
sandberg80 skrev:Jag ska snart hämta min nya bil (V70 2,5FT R-design) och kollar upp försäkringskostnader och de skiljer ju rätt mycket, från 2800-2900:- hos LF, TryggHansa och Aktsam till 4400-4700:- hos Volvia, IF och Folksam för helår.
Det där låter skumt. Jag betalar 2.664:- helår hos Volvia, men det är ju en V 50 förståss, men ändå. Har du inte tittat på helförsäkring?
KKR skrev:
sandberg80 skrev:Jag ska snart hämta min nya bil (V70 2,5FT R-design) och kollar upp försäkringskostnader och de skiljer ju rätt mycket, från 2800-2900:- hos LF, TryggHansa och Aktsam till 4400-4700:- hos Volvia, IF och Folksam för helår.
Det där låter skumt. Jag betalar 2.664:- helår hos Volvia, men det är ju en V 50 förståss, men ändå. Har du inte tittat på helförsäkring?
Nej, fick den offerten av säljaren. Du kanske är äldre eller bor mer på landet än jag? Bor i Nyköping och är 30 år.
Användarvisningsbild
av SvenB
sandberg80 skrev:
KKR skrev:
Nej, fick den offerten av säljaren. Du kanske är äldre eller bor mer på landet än jag? Bor i Nyköping och är 30 år.
Stämmer är äldre och bor i Hälleforsnäs.
av Lövet
mikebike skrev: Sedan repareras alltid Volvia-försäkrade bilar hos auktoriserade Volvo-verkstäder med original reservdelar.
Sedan får var och en avgöra om det är en fördel eller inte.
Gäller på alla försäkringsbolag som jag kommit i kontakt med så det är inte Volvia specifikt.

Så vitt jag känner till är det enbart den högre milbegränsningen i maskinskadan som skiljer.
Användarvisningsbild
av MartinS
Jag har erfarit flera gånger att det kan vara en fördel att inte ha volvia. OM du har problem med verkstaden efter ett försäkringsärende kan du alltid få hjälp av ditt försäkringsbolag mot verkstaden, men om du har volvia är verkstaden representant för försäkringsbolaget vilket gör att du inte har någon i ryggen.

LF har alltid varit mitt förstahandsval och jag har alltid fått bra hjälp när jag behövt.

/Martin
Användarvisningsbild
av camaro69
MartinS skrev:Jag har erfarit flera gånger att det kan vara en fördel att inte ha volvia. OM du har problem med verkstaden efter ett försäkringsärende kan du alltid få hjälp av ditt försäkringsbolag mot verkstaden, men om du har volvia är verkstaden representant för försäkringsbolaget vilket gör att du inte har någon i ryggen.

LF har alltid varit mitt förstahandsval och jag har alltid fått bra hjälp när jag behövt.

/Martin
Delar inte din uppfattning.

Jag fick all hjälp av Volvoverkstaden. Men mitt försäkringsbolag LF var rena rama motvalskärringen trots att jag inte var vållande.

Jag fick fan i mig mer stöd av motpartens bolag. Så fy f-n för LF. Aldrig, aldrig mer.
installera dragkrok

Jag har köpt begagnat på skroten till t[…]

Nej, en sådan överföring är o[…]

Svart rök

Hej köpte mig en v70 d5 2004 . Den ryker kraf[…]

Tråkigt att se, Slangarna och tryckventi[…]