Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av taxi
Hej!

Har under senaste året (eller åren) köpt den större delen av reservdelar till hushållets bilar från en firma på internet, till en 850 och en saab 9000. Bland annat har bromsskivor fram inhandlats till 850 och runt om till saaben.

Efter en försiktig inkörning av nya belägg och nya skivor enligt konstens alla regler så blev skivorna till volvon skevare för varje dag, till slut blev det läskigt att bromsa så jag köpte nya skivor till liknande pris som de första.

Under tiden mailar jag med första företagets kundtjänst för att bli ignorerad till slut. Mailar då igen att jag önskar reklamera, varpå jag får en fråga som redan besvarats i första mailkontakten: Har skivorna blivit överhettade? Svarar igen att så inte är fallet, bara för att bli ignorerad igen.

Den andra uppsättningen skivor fungerar nu efter inkörning bra, jag är för övrigt väldigt noga med detaljerna vid byte av skivor/ok/belägg, allt fungerar perfekt, och har gjort hela den väsentliga tiden.

Nån som har tips för hur jag kan gå vidare? För mig är det uppenbart att nåt var fel på en skiva/skivorna från början.

Mvh Danne
Användarvisningsbild
av CarMan
Hör med din konsumentrådgivare på din komun.
Du har en hel del rättigheter (dock har du ju tyver redan köppt nya skivor)

Om du upptäckte felet innom garanti tien så är du skyldig att i god tid anmäla felet till säljaren. Är det innom garanti tiden ska säljaren styrka att det är yttre omständigheter eller fel på varan.

Se har du 3 års reklamatonsrätt o då är det du som ska styrka att det är matrialfel på skivan.

du ska dokumentera o spasa alla konversatoner. Om du blir ignorerad o ändå har rätt (har papper på att det är produkt fel på skivorna) så har du rätt att anlita anat företag o sen kräva pengar från dom du köppt första omgången skivor av

Din konsument rådgivare kan det är bättre!
Användarvisningsbild
av taxi
Tack, det svåra är ju just att få dom att tro på mig när jag säger att skivorna är dåliga, att det inte är handhavandefel av mig.
av Hemulen
Brukar vara som så att man måste få en godkännande från firman för att skicka tillbaks prylarna. Som carman skrev:Hör med konsumentrådgivaren. :)
Användarvisningsbild
av taxi
Har nu efter ytterligare påminnelse till företaget fått tillåtelse att skicka tillbaka skivorna, förstår inte vad dom ska ha järnskrot till men dom kanske måste se att jag inte försöker lura dom?
I och med alla mejl-upprepningar som säger mig att ingen läser hela mejl längre tvekar jag på att det kommer lösa sig smidigt.. Återkommer!
av greenbay
Skicka rekommenderat, så du har kvitta på att de skickats.
Om skivorna "kommer bort" blir det svårt att få reklamerat.
/greenbay
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p&[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]