Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av F_Klaesson
Hej

Märkte idag när jag skulle köra hem från jobbet att det vart ett nytt bromsspår jämte bilen som ledde rakt in i min fälg och fram skärm vilket har resulterat i en skavd fälg,bucklad fram skärm och att bilen drar åt höger.

Verkar ochså vara så att personen som körde in i mig inte tycker att man ska erkänna när man gör nått fel, så ingen info om vem som gjorde det.

Bilen det gäller är min 740 som har trafikförsäkring endast och jag antar då att det inte hjälper att jag ringer försäkringsbolaget.
Finns väl ingen anledning att ringa nån annan heller?

Aja är egentligen inte så arg över bilen utan mest över att man inte ens kan erkänna när man gör nått sånt.

Men men det är ju inte första gången nån e på bilen så...

/Fredrik
Användarvisningsbild
av CarMan
Man ska ringa polisen innan bilen flyttas
Det är ju ett smitningsbrott. Polisen vill säkert inte se bilen, men det ska dom avgöra.
polisen kan också ha fått uppgifter från han som körde på eller ett vittne.
Det kan vara en Hyrbil eller företagsbil, så föraren försöker smita, men att verkligheten hinner ikapp. med din anmälan kan man med lite tur i efterhand hitta smitaren.
Användarvisningsbild
av F_Klaesson
Tänkte ju inte på de då har heller inte polisens nummer på telefonen vill ju inte ringa 112 för en sån sak, man vill inte precis stå ute å glo på bilen efter jobbet.

Tycker du att jag ska ringa dom nu i efterhand?

EDIT: Var nere på polisens besiktnings ställe och gjorde en anmälning man kan tydligen få ersättning om bilen blivit påkörd när den varit parkerad även om man bara har trafikförsäkring.

Tack för övertygelsen att kontakta dom ^^

/Fredrik
Senast redigerad av 1 F_Klaesson, redigerad totalt 0 gånger.
av DDD
Jag kan tipsa dig om att ringa ditt försäkringbolag för att få info hur du kan gå tillväga för att eventuellt få skadan reglerad på din bil enligt Trafikförsäkringsföreningens kriterier för parkeringsskador. Detta även om ditt fordon endast har en trafikförsäkring.

Ett par punkter gällande Trafikförsäkringsföreningens kriterier för godkännande av parkeringsskador:
- Vittne som intyga att denne sett ditt fordon i oskadat skick och sedan i skadat skick efter parkering.
- Besiktning (av försäkringbolag) som styrker att ett trafikförsäkringspliktig orsakat skadan på till fordon.
- Polisanmälan
- styrkande av skadeplats samt klockslag

Som skrivet, ring och kolla detta med ditt trafikförsäkringbolag.
Om skadan på ditt fordon regleras, får du erlägga en lagstadgad självrisk på 5 % av ett basbelopp det år skadan inträffade. I år är basbeloppet 42 400kr. 5% av det blir 2120 kr.
MVH
Användarvisningsbild
av camaro69
F_Klaesson skrev:Tänkte ju inte på de då har heller inte polisens nummer på telefonen vill ju inte ringa 112 för en sån sak, man vill inte precis stå ute å glo på bilen efter jobbet.
11414 till Polisen

118118 till Nummerupplysningen :wink:
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p&[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]