Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Jag och sambon hade varit inne på Bauhaus och på vägen ut från parkeringen så körde en dam i en RAV4 in i sidan på vår (numera f d) fina, och för dagen rena bil. Smällen tog på förarsidan (japp, vi kom från höger) precis bakom b-stolpen och tryckte in bakdörren, bakskärmen, bakhjulet fick förutom skrapmärken också en ny, intressant vinkel plus att tak- och förarstolskudden löste ut, inget jättestort men ändå rätt dramatiskt för någon som aldrig krockat tidigare! Vi hann i princip inte reagera alls, utan såg att det kom en bil från vänster och <smäll> och nästa förnimmelse är att allt luktar krut. Dessutom gick det inte att bromsa, så när bilen snodde runt av kollisionen så kunde jag inte annat än se på och hoppas att vi inte rullade in i något annat - vilket vi inte heller gjorde. Jag gissar dock att det troligtvis hade gått att bromsa om jag tryckt ordentligt på pedalen, det var nog bromsservot som inte funkade, jag tänkte bara inte så långt just där och då.

Hur som helst, en snabb koll inne i bilen, inga skador på vare sig mig eller sambon, ut och kollar att föraren av den andra bilen var OK, vilket hon var, om än lite chockad - det visade sig att hon hade letat efter utfarten och inte alls tittat på trafiken runt omkring. I alla fall, jag funderade på vad man ska göra härnäst, ringer försäkringsbolaget (Länets) och får uppgift om bärgare samt blir hänvisad till Volvo Assistans, vilket enligt Volvo inte alls stämmer men jag drar lite info om olyckan för dem innan jag är klar över att dom inte är berörda. Ringer tillbaka till Länets och får lite mer info, och en uppmaning om att lämna in skadeanmälan i deras postlåda under dagen eftersom de strax ska stänga. Tiden går och vi blir bärgade till Rejmes där vi lyckas hyra en spänstig V70 2,0F Kinetic med drag, jippie, vi som har ett släp fullt med skräp som måste tömmas och därefter tas med hem. Senare under kvällen kollar jag mailen och ser att Länets hört av sig igen, de har inget med skadan att göra eftersom vi bara är halvförsäkrade, vagnskadan ligger hos Volvo/Volvia. Suck. Jaha, så i morgon får jag åter kontakta Volvia för vagnskadan, ser hur det ligger till och vad dom behöver från oss för att kunna påbörja sitt arbete. Rejmes hade tid att "titta på det" kommande fredag så det blir väl till att fara omkring i hyrbil i minst 2 veckor, kanske 3 om man ska vara realist.

Nu till frågorna.. Grund-antagandet är att vi anses som icke vållande med hänvisning till högerregeln..
1. Finns det någon anledning att kontakta någon annan instans eller föraren av den andra bilen av någon anledning?
2. När Volvo/Rejmes ny reparerar bilen, används enbart nya delar eller finns det risk att man sätter in "jämförbara" delar?
3. Som icke-vållande, hålls vi helt fria från kostnader så som självrisker, bilhyror etc.?
1: Så länge båda parter skrivit i skadeanmälan så finns ingen anledning att kontakta nån.

2: Det beror på vilket försäkringsbolag som betalar, olika bolag har olika ideer om det där. Det är säkrast att fråga dem eller läsa i villkoren.

3: Det är en fråga om vilket bolag / sorts försäkring man har man har. Skadorna på din bil täcks ju av motpartens trafikförsäkring om den var vållande. Hyrbilar täcks närmast av ens egen försäkring om hyrbil ingår i den
Usch, att krocka är ingen höjdare men det var då skönt att inget hände mer er. Men om det väl händer känns det bra att sitta i en Vovlo.

Med risk att låta kall, så förstår jag inte varför denna tråd läggs här. Det har ju inget alls med bilmodellerna i fråga att göra. Flytta den till någon bättre forumsdel och kanske man kan få bättre svar.
Bra att ni klarade er! Tyvärr så blir det alltid kostnader och trubbel även om man inte alls är skyldig. Jag känner inte till en enda skada som inte har inneburit olägenheter även för den icke-vållande. Du kan vara helt lugn när det gäller nya originaldelar, framför allt på en MY10! Och märkesverkstäder gör oftast ett hyfsat jobb med att laga skador numera. Men räkna med att åka tillbaka en gång för att justera lite småsaker... ännu en olägenhet. /PH
Hmmm....

Jag har FÖR mig, observera att jag har för mig att:

i.o.m att bilen fortfarande har vagnskade garanti så är det väl inge snack om vem som ska stå för noterne, vållande eller ej, det är ju volvo (eller vilka de nu heter som tillhandahåller vagnskadan) som ska se till att bilen blir bärgad, hyrbil o bla bla bla.. ända är ju självrisk eller ej... Är man dessutom inte vållande så finns det ju ingen självrisk heller.

Sedan så ska man få en "likvärdig" bil om inte jag misstar mig, kör man en 2.5ft, ska man få en 2.5 FT o inge annat.

beklagar verkligen, skit tråkigt o råka ut för :((((
Då det är Vagnskadedelen som används och den
går via Volvia så kan du vara helt säker på att endast
originaldelar används.

När det gäller hyrbil så brukar man normalt sett få stå
för 25% av kostnaden även om man inte är vållande, ev så
får ni en viss ersättning om ni väljer att ej ta ut hyrbil.
Att man har rätt till likvärdig bil är riktigt, detta betyder inte
att man har rätt att få en 2,5FT om det är det man har.
Kunder som rullar runt i t.ex en XC90 V8 lär ju knappast
kunna förvänta sig att hitta en sån som hyrbil.
Försäkringen brukar täcka hela dygnskostnaden samt 2/3 av kilometerkostnaden av hyrbilen. Dock får du stå för självriskreduceringen själv, den brukar ligga på 100kr per dygn. Den är ju bra att ta ändå för utan den brukar självrisken ligga på runt 15 000:-

Det sjuka med hyrbil är att de bolag jag haft kontakt med ersätter hyrbil tills din bil är lagad, men om bilen ej kan lagas utan blir inlöst (skrot) så får man endast hyrbil ca 2 veckor. De resterande veckorna som det tar att eventuellt beställa och få hem en ny bil får man ingen hyrbil alls.
tomjak skrev:
Det sjuka med hyrbil är att de bolag jag haft kontakt med ersätter hyrbil tills din bil är lagad, men om bilen ej kan lagas utan blir inlöst (skrot) så får man endast hyrbil ca 2 veckor. De resterande veckorna som det tar att eventuellt beställa och få hem en ny bil får man ingen hyrbil alls.
Volvia har max 60 dagar. De tycker nog att de har slutreglerat skadan när de betalat ut ersättningen. Men 60 dagar räcker väl till att hitta en annan bil. Volvia brukar vara bra på att fixa fram bilar.
Tack för alla sympatier, skäms lite för placeringen av tråden, gick av gammal vana - är mest i V70II-08->-underforumet man blir hängandes. Gott att veta att det inte blir några andrahands-delar på bilen, har fått det någon annan gång när vi fortfarande hade Trygg Hansa som försäkringsbolag och lyckades klippa en grävling med dåvarande V70'n.

Har nu fått iväg skadeanmälan till Volvia som jag fått helt klart för mig gäller när det gäller vagnskadeförsäkring, och väntar nu bara på att höra från Rejmes skadecenter.

Tilläggas kan dock att man kan få hyrbilskostnaden på vagnskadegarantin så att den kostnaden tillfaller motpartens försäkring, lite oklar på hur det rent praktiskt går till men skulle i alla fall kunna innebära att vi inte får några kostnader alls (mot 12,5% eller 25% på den rörliga delen, dvs milkostnaden, om vi låter Länets ta hand om hyrbilskostnaden, beroende på om man tar miljöbil eller inte). Den stora fördelen med att lägga det på Volvia är väl annars att man kan ha hyrbilen i 60 dagar istället för 45 som Länets medger, även om jag hoppas och tror att det inte ska ta så hiskeligt lång tid!

https://pbs.twimg.com/media/GrjAz-gboAEZ5gq?forma[…]

https://partsouq.com/ Skum info på min[…]

Service Peugeot 107 2007

Hela navet ligger på bänken i garaget. […]

Tysta sommardäck V90

Farsans Hyundai Kona med Primacy 5 har mer dä[…]