Forum för ekonomiska frågor som rör volvoägandet, t.ex. försäkringar, garantier, trygghet, verkstäder, lån et.c.

Moderator: Moderatorer

Stog i kö vid ett trafikljus idag på Huddingevägen i stockholm. Jag stog som andra bil när jag hör däck skrik, hinner slänga en blick i backspegeln, ser något stort vitt närma sig och köra in i baken på min bil. Vid påkörningen rullar/studsar min bil in i framförvarande bil, en S60. Kliver ut lite småchockad för att kolla på min bil, mer eller mindre hela bagaeluckan intryckt under bakrutan. Samtidigt har det hoppat ut två killar från den bilen som körde på mig och samtidigt så kommer föraren från bilen framför mig ut.

Vi snackar lite och det märks direkt att den ena killen är berusad eller nåt. Jag frågar om körkort från bägge
eftersom jag inte vet vem som körde. Den ena har inget körkort eller leg. alls och den har endast ett leg.
Då ringer killen från framförvarande bilen polisen. Dom kommer strax, två polisbilar och en civilare tror jag det var.
Polisen tar upp en anmälan från alla oss enskilt, vi får även blåsa. Jag och killen från framförvarande bil blåser negativt, vet inte hur dom två från bakomvarande bil blåser. Polisen beslutar i alla fall att ta med dom två killarna till station för ytterligare utredning och förhör och antagligen alkotest. Dom flyttar killarnas bil och uppmanar mig och föraren bilen framför att skriva en skaderapport vid sidan av vägen. Vi skriver en skaderapport även om det inte syntes några synliga skador på hans S60 i bak och även inga synliga skador på min i fram. Jag hade hellre velat skriva en skaderapport med dom som körde in i mig.
Om han nu skulle hitta några skador på sin bil så blir jag skadeståndsskyldig och med tappad bonus eller?

Pratade med mitt försäkringsbolag, Volvia. Dom kommer att begära in rapporten från polisen och sedan begära en anmälan från motparten, idetta fallet bilen som körde på mig. Hon varnade mig lite att sådana här
saker kan ha en förmåga att dra ut på tiden. Hon sa också att jag kan åka tillen volvo verkstad och lämna in bilen för undersökning och få den reparead. Jag får dock betala självrisken innan vållandefrågan är avgjord.
Faller domen till min fördel så får jag tillbaks självrisken.
Tycker ju att det borde vara ganska självklart vem som är vållande i detta fallet.

Första steget blir att lämna den till Volvo för värdering och undersökning. Hoppas att det bara är luckan, annars kan det nog bli mycket krångligare.
Volvo i Tumba, är det en bra verkstad?
Kam man begära att dom sätter dit kombilucka från en V70 97-00 istället?
Prismässigt är det väl ingen större skillnad 855 lucka v70 lucka från 1: generationen. För det blir väl ändå en begagnad lucka dom sätter med tanke på bilens ålder, är en 96:a och den måste ju antagligen lackas ändå.
Kombi luckan var ju annars nästan det fräschaste på hela bilen. Ingen rost alls och bra i lacken.

Käns ju lite surt att ev. tappa bonus när man själv inte är vållande och inte veta vad som kommer att hända med bilen.

Möjligtvis det enda possitiva med den här historien är att man kanske får fixa till Bimmern lite snabbare och regga på den.

Var bara tvungen att skriva av mig lite.
Tips och funderingar emottages.
Hur är Volvia ha att göra med?
Man vill ju inte ha någon i baken. :wink:

Åk till Bilia Segeltorp. Djävligt bra verkstad. Dom är serviceminded och bra att ha och göra med.
Hej,
Jag skulle tro att din bil blir inlöst. Bara att byta bakluckan mot en beg kommer att kosta 20-25´med lack och allt och troligen har du skador i golvet innanför luckan eftersom luckan är intryckt och den har säkert dragit med sig golvet. Jag fick en SUV i häcken på min Saab 9-5 2004 nyligen med mindre skador än de som du beskriver och den blir inlöst.

Mvh
Peter
Skall göra en skadebesikning på tisadg nästa vecka, vi får väl se vad dom säger då.

Om bilen mot förmodan skulle bli inlöst får man då plocka av lite extra saker som man har satt på.
Ex. vis S/V 70 träratt, S/V70 kombiinstrument med färdator, S/V70 armstöd, växelspaksknopp i trä från T5 med mocka damask, S/V70 bakljus, S/V 70 dörrhandtag, spoiler på bakluckan med mera.
Mackansglt skrev:Skall göra en skadebesikning på tisadg nästa vecka, vi får väl se vad dom säger då.

Om bilen mot förmodan skulle bli inlöst får man då plocka av lite extra saker som man har satt på.
Ex. vis S/V 70 träratt, S/V70 kombiinstrument med färdator, S/V70 armstöd, växelspaksknopp i trä från T5 med mocka damask, S/V70 bakljus, S/V 70 dörrhandtag, spoiler på bakluckan med mera.
Förmodligen kan du få "plocka" allt som inte är orginal, men då får du nog skicka med det som satt där innan.
[img=http://forumbilder.se/thumbs/466201081002Pd2ce.jpg]

[img=http://forumbilder.se/thumbs/fb6201084439P30c1.jpg]
Denna bild är tagen förra sommaren.

Nå vad tror ni, så här ser luckan ut. Smällen har tagit precis ovanför stötfångaren.
Ett litet färgsläpp på bakrekofångaren, inga sprickor eller dyligt. Alla lycktor är hela. Sprickan i dett vänstra nedre glaset
var innan olyckan.

Nå, blir det inlösen eller? Bilen har gått ca 31000 mil. Går klockrent i motor och låda. Nybesiktigad i januari utan anmärkning,
nyskattad. Hö bakre skärmkant lite rost, vä främre skärmkant lite lacksläpp.
Lackad spoiler, lackade S/V 70 dörrhandtag, lackat bakluckehandtag, alla midje lister lackade. Allt är lackat i bilens org. färg
turkos metalic.
Bilen har följande utrustning:

Ecc fungerar inte, läckage i evapurator och kondensor.
Avtagbar dragkrok
Lastnät
Insynsskydd
Farthållare
4 x elhissar
centrallås
VGA II Larm med fjärr
Airbag förare
Motorvärmar uttag bakom främre reg. plåt
Kupevärmare, fastmonterad
SC 805 stereo. både cassette och cd spelare fungerar
2x stolsvärme fram
2x elspeglar med värmeslingor
S/V 70 skinn o träratt,
S/V 70 kombiinstrument med färddator
S/V 70 mittarmstöd, mörkt grått skinn
V70 bakljus
Växelspaksknopp i mörkt trä med svart mocka damask/skinn från T5,
Mittkonsoll i mörkt trä från en T5
5 vxl. manuell låda
svensk såld
Kammrem bytt vid 25000 mil. Regelbundet servad med olja, filter och stifft.
Ingen service manual men alla kvitton på rep. och servicar från år 2000 till dagens datum.
15" alu.fälgar med halvskapliga sommardäck, ca 6mm i bak och 5 mm i fram
15" Volvo orginal alu. fälgar dubbdäck. Bra mönster i dubbdäcken men sämre med dubb.

Vad tror ni mellan tummen och pekfingret att bilen kan vara värd.
Måste ju veta vad man skall säga till fösäkringsbolaget om dom skulle börja prata om inlösen.
Vill bara tillägga att syns inga utbukningar eller liknande på taket, c-stolparna eller på bakskärmarna att den är "aktersmälld".
Syns heller inget på bakre stötfångaren förutom ett litet färgskrap som syns på bilden.
Den påkörande bilen var en Dodge 4x4 pickis eller liknande. Han satte sina extraljus, som satt på "front guard", frontbåge i min lucka. Dom enda skadorna på hans bil var just spräckta extraljus.
Gjorde en skadebesikning hos Bilia idag. Killen som tittade på bilen menade på att notan skulle sluta 15-20K kr.
Han var lite tveksam om det skulle bli rep. eller inlösen.
Han var tvungen att räkna lite på det och sedan ta kontakt med Volvia.

Han ringer efter några timmar och säger att han har fått klartecken från Volvia att repa bilen.
Det blir en begagnad lucka och begagnad bakre stötfångare med ny lack. Dom flyttar över bl.a spoilern, det lackade handtaget, torkarmotorn med mekanism osv. från den skadade luckan.

Det var minsann snabba besked. All heder och credit till Bilia och Volvia för ett snabbt aggerande.
Skall lämna in den i mitten av Maj.

Gör Bilia Södertälje bra lackjobb?

Känner mig ganska nöjd trots allt.
Sedan är det ju en annan femma att jag får stå för självrisken tillsvidare innan motparten har inkommit med sina handlingar till försäkringsbolaget. När sedan vållande dommen vunnit laga kraft så får jag tillbaks självrisken.
Detta kan ju dock tyvärr dra ut på tiden.
Nya Volvo XC70 PHEV

Vad tror ni om prisbilden i Europa? Startpriser p&[…]

Skumt, tål att funderas på. Är de[…]

V90 läggs ner.

Men det var trots allt ett SUV stuk på den[…]

Volvo V70 08 2.4d slö

Upptäckte nu att den sitter på andra si[…]